رویای یحیی و محسن خلیلی برای پرسپولیس!

تیم  پرسپولیس  در حالی موفق شد الدحیل را شکست دهد که در این بازی سه بازیکن امید سرخپوشان در فهرست حضور داشتند: علیرضا بابایی، امیررضا رفیعی، میلاد سورگی و امید فهمی. در این بین سورگی دقایقی هم فرصت بازی پیدا کرد اما سه نفر دیگر روی نیمکت نشستند.

حضور این نفرات بهانه‌ای برای گفتگو با  محسن خلیلی ، مسئول آکادمی سرخپوشان شد که در تلاش است تا اوضاع آکادمی سرخپوشان را سامان دهد و در سومین فصل مدیریت، بازیکنان بیشتری را به تیم بزرگسالان معرفی کند. او ابراز امیدواری می‌کند که در سال‌های آینده شاید حتی 10 بازیکن ترکیب پرسپولیس از آکادمی تامین شوند.

این گفتگو را در ادامه بخوانید:

یحیی نگاه خوبی به آکادمی دارد
امسال، سومین سالی است که ما در خدمت آکادمی پرسپولیس هستیم و از زمانی که آمدیم، سعی کردیم تعامل خیلی خوبی با بزرگسالان داشته باشیم. یک تشکر ویژه از یحیی گل‌محمدی عزیز می‌کنم که نگاه خیلی خوبی به پایه‌ها دارد. می‌دانید که پرسپولیس با تیم‌هایی که هوادار ندارند، تفاوت دارد و اینجا فقط باید نتیجه بگیری و جای آزمون و خطا نیست و باید بازیکنان باتجربه در ترکیب تیم بازی کنند؛ با این شرایط بازی دادن به جوان‌ها ریسک و فشار زیادی دارد اما یحیی گل‌محمدی این کار را می‌کند.

چهار بازیکن آکادمی به قطر رفتند
سال گذشته تنها ابوالفضل سلیمانی را به تیم بزرگسالان راه پیدا کرد که امسال به صورت قرضی به آلومینیوم رفت. خوشبختانه امسال برای یازده بازیکن سال گذشته آکادمی کارت صادر شد اما امسال به خاطر کم شدن سهمیه، شش بازیکن موفق شدند قرارداد حرفه‌ای ببندند که چهار تا از آنها در بازی با الدحیل و النصر روی نیمکت بودند که این اتفاق خوبی برای آکادمی تیم پرسپولیس است. در این بین متاسفانه علی خدادادی و عنایت‌زاده مصدوم شدند.

برنامه توسعه پنج ساله داریم
ما زمانی که آمدیم، یک برنامه توسعه جوانان نوشتیم که پنج ساله است و سه سال آن سپری شده است. سال اول، برنامه ما شخصیت سازی بود و سال دوم، حضور در جمع مدعیان و تقویت زیرساخت و امکانات و سال سوم، نتیجه‌گیری و بازیکن دادن به بزرگسالان. خدا را شکر توانستیم شرایط را خوب کنیم و ساختار خوبی ایجاد کردیم. از مربیان کاربلد و استعدادهای خوب فوتبال کشورمان و بازیکنانی که احساس کردیم می‌توانند به بزرگسالان پرسپولیس هم کمک کنند، استفاده کردیم و نگاهی به جدول داریم و بیشتر انگیزه‌مان هم بازیکن سازی برای تیم بزرگسالان است که البته نگاه باشگاه و سرمربی بزرگسالان هم همین است.

رویای یحیی و محسن خلیلی برای پرسپولیس!

پسر مهدی تارتار در پایه‌‌های پرسپولیس است
ما چند بازیکن داریم که بچه‌های بازیکنان فوتبالیست هستند؛ پسر آقای تارتار در جوانان بازی می‌کنند و دفاع چپ تیم جوانان هم پسر آقای میرشفیعیان است. همچنین پسر آقای حسن خان محمدی در تیم نوجوانان بازی می‌کند.

خدادادی باید زانوی خود را جراحی کند
علی خدادادی، آقای گل‌ امیدهایمان بود که به تمرین بزرگسالان رفت و متاسفانه مصدوم شد و حالا باید جراحی زانو انجام بدهد. او بدشانسی آورد و شاید اگر مصدوم نمی‌شد، شانس زیادی برای بازی در بزرگسالان داشت و یحیی گل‌محمدی می‌توانست روی او حساب کند.

رویای بزرگی در سر داریم
ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند در بزرگسالان شانس داشته باشند اما این سلیقه مربی و کارکرد بازیکنان در طول فصل است. سال قبل ۹۹ درصد بازیکنان امید ما در تمرین بزرگسالان شرکت کردند و این شانس را داشتند که سرمربی آنها را ببیند. از بین ۲۷ بازیکن، تنها یک نفر که مصدوم بود در تمرین تیم بزرگسالان حاضر نشد. امسال هم بازیکنان به صورت رندوم می‌روند و تحت نظر قرار می‌گیرند و همچنین آقای خانبان و مربیان دیگر رصد می‌کنند و مشتاق هستند که بتوانند از آکادمی استفاده کنند. امسال ما شش بازیکن دادیم و اگر بتوانیم به این روند ادامه بدهیم و هر سال ۴-۵ بازیکن به بزرگسالان بدهیم و یک یا دو بازیکن بتوانند خودشان را در شرایط تمرینی و ترکیبی تیم پرسپولیس حفظ کنند، تا ۵ سال آینده حداقل ۱۰ بازیکن پرسپولیس جزو نفراتی هستند که از آکادمی به بزرگسالان رفته‌اند و صرفه‌جویی خیلی خوبی هم از نظر مالی شده است.

امیدوارم این پروژه را با آقا یحیی ادامه دهیم
وظیفه آکادمی، معرفی بازیکن به تیم بزرگسالان است و بعد از آن همه چیز به خود بازیکن برمی‌گردد که انگیزه و تمرکز بالایی داشته باشد و با یک زندگی حرفه‌ای، از موقعیت خودش استفاده کند. در جلساتی که ما با آقای گل‌محمدی داشتیم، ایشان همیشه اعلام کرده‌اند که برایشان مهم است آینده پرسپولیس بیمه شود. دیدید که ما می‌خواستیم یک بازیکن زیر ۲۳ سال بگیریم و ۱۰ میلیارد رضایت‌نامه خواستند. با قوانین جدید هم سهمیه بزرگسال، ۱۹ بازیکن شد، این شانس و فرصت برای بازیکنان جوان وجود دارد که بتوانند استفاده کنند. انشالله بتوانیم این پروژه را به خوبی ادامه بدهیم تا پرسپولیس در سال‌های آینده نیاز کمتری به جذب بازیکن داشته باشد و از آکادمی خودش استفاده کند؛ البته این هم منوط بر این است که امکانات، پشتوانه و حمایت خیلی خوبی از باشگاه داشته باشد. یک تشکر از مدیریت و هیئت مدیره باشگاه بکنم که در این چند سال حامی ما بودند و نگاه‌شان ویژه بوده و کاملا در جریان برنامه بلندمدت ما هستند. انشالله حمایت‌ها و امکانات بیشتر باشد، چون پشتوانه تیم پرسپولیس و هر تیمی، آکادمی‌اش است.

محسن خلیلی

رفیعی می‌تواند جانشین بیرانوند باشد
تک تک بازیکنانی که بالا رفته‌اند، جزو نخبه‌های امید کشورمان بودند و امیررضا رفیعی هم جزو گلرهای خیلی خوب بود که نشان داد حتی می‌تواند جایگزین علیرضا بیرانوند باشد و به نوعی خیال هواداران از او راحت شود. او سال قبل گلر سوم بود اما خودش را نشان داد و ننکا هم به او اعتقاد بالایی دارد.

خوابگاه مجهزی برای بازیکنان داریم
من از وقتی آمدم، خوابگاهی را در درفشی‌فر درست کردم و ما ۲۰ بازیکن جوانان و امید شهرستانی در خوابگاه داریم که صبحانه و ناهار و شام آنها را می‌دهیم. حدود ۱۵ بازیکن هم خارج از درفشی‌فر داریم که شرایط را برایشان فراهم کرده‌ایم که آنها نونهالان و نوجوانان هستند. شرایط خیلی خوب است و روز به روز شرایط امکاناتی، زیرساختی، سخت افزاری و نرم افرازی را بهتر می‌کنیم و سعی داریم متد روز دنیا را پیاده کنیم. ما تنها آکادمی هستیم که از GPS مدرنی که تیم‌های استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنیم و دوربین هوش مصنوعی داریم و تمام بازی‌ها آنالیز می‌شود. تمام تست‌های پزشکی را گرفتیم و کارگروه پزشکی داریم. سعی کردیم همه امکانات لازم برای پیشرفت و ساخت بازیکنان پایه را فراهم کنیم.

اگر در پرسپولیس ماندید چه بهتر، اگر نه ...
الان میلاد سورگی دو بازی حدود ۱۰ دقیقه وارد زمین شده بود اما شاید اگر در تیم دیگری فیکس بازی می‌کرد، هیچکس او را نمی‌شناخت. قابلیت پرسپولیس این است که شما با ۱۰ دقیقه یا با ورود به زمین، در کل فوتبال ایران شناخته می‌شوید و زیر ذره‌بین قرار می‌گیرید. مزیت پرسپولیس نسبت به تیم‌های دیگر این است که شما در شرایط ملی تمرین می‌کنید و در شرایط ملی و در بزرگترین و پرطرفدارترین استادیوم بازی می‌کنید و آداپته می‌شوید؛ اگر در پرسپولیس ماندید که چه بهتر و اگر هم جدا شوید، به یک بازیکن پخته و باتجربه تبدیل شدید و رفتید.