پشت پرده فساد در سینمای ایران

گروه اجتماعی- اواسط سال 90 فرج الله سلحشور یکی از کارگردانان کشور از فساد اخلاقی در سینمای کشور پرده برداشت و در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت.

 

به گزارش افکارخبر، بسیاری از هنرمندان و به ویژه بازیگران با اظهارات سلحشور مخالفت کرده و منکر وجود فساد اخلاقی در پشت پرده سینما شدند و به عبارت بهتر صورت مساله را پاک کردند.

 

این در حالی بود که 6 ماه بعد پرستو صالحی یکی از بازیگران سینما، تتا‌تر و تلویزیون در صفحه فیس بوک خود مطالب مهمی را در ارتباط با فساد اخلاقی حاکم بر سینما نوشت.

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: «اگه نگم دق می‌کنم!!! همش می‌گن چرا کم کاری؟ چرا نیستی؟ چرا مثله سابق پر کار نیستی؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟من چه می‌دونم!کدوم بازیگریه که دلش نخواد بازی کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد تو کارهای خوب ظاهر بشه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد با آدم‌های حرفه‌ای و درست درمون کار کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد دیده بشه؟»

پرستو صالحی در ادامه نوشته است: «دور از جون تهیه کنندگان و کارگردانان و هنرمندان فرهیخته کشورم که هممون می‌دونیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و فقط ادعا و اداشو دارن، به یک تهیه کننده سر‌شناسی از سره درد دل گفتم: دلم یه کار طولانی می‌خواد گفت: اونی‌ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی می‌خواد... به قول مرحوم شکیبایی: وای...

ولی من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسان‌هایی که بی‌درخواست و نیاز و... فقط و فقط به کارشون فکر می‌کنن و بس و متاسفم از وجود کسانی که هنر پاک آریایی را رو با ناحیه ۱۰قدیم تهران اشتباه گرفتن...»

با وجود اظهارات صالحی برخی هنرمندان دوباره دست به تکذیب این موارد زدند و منکر وجود هرگونه بی اخلاقی و فساد در پست پرده سینما شدند.

در طول سال های اخیر برخی از بازیگران بار دیگر از موارد غیر اخلاقی در سینما پرده برداشتند و وجود فساد اخلاقی، رانت، پارتی و ... را تایید کردند.

در سال 94 چند بازیگر خانم از ایران مهاجرت کردند و به شبکه های ماهواره ای پیوستند که می توان به صدف طاهری، چکامه چمن ماه، رابعه اسکویی و ... اشاره کرد.

در این میان صدف طاهریان پس از مهاجرتش عکس هایی از خود در فضای مجازی منتشر کرد و در مصاحبه هایی اظهار کرد؛ برخی موسسات و شرکت‌ های سینمایی و حتی برخی کارگردانان و تهیه کنندگان برای بازی دادن او در فیلم‌ های خود از وی درخواست‌ های شرم آور می ‌کردند.

به گفته وی یکی از افراد یادشده حتی به او وعده داده که «اگر یک ماه با وی رابطه داشته باشد»، او را وارد بسیاری از پروژه های مهم سینمایی خواهد کرد.

طاهریان با تاکید بر اینکه این تجربه منفی تنها مشاهدات خود او یا چندتن از دوستان نزدیک اوست و شاید شامل همه زنان بازیگر ایرانی یا همه کارگردانان و دست اندرکاران سینما نباشد، در پاسخ به این پرسش که چرا در داخل ایران این مسائل را فاش نکرده گفت: «وقتی سراغ برخی اصحاب رسانه می رفتم و می‌ گفتم، با کمال تعجب می ‌گفتند که شاید خودت هم … داشتی که این کار را می‌ کردند!»

این اظهارات در حالی بیان شد که بسیاری از هنرمندان داخل کشور و به ویژه بانوان با تایید وجود فساد در پشت پرده سینما همانند سایر مشاغل بیان کردند که این مساله همانند سایر مشاغل است و فرد باید با برخورد خود مانع ادامه طرح چنین پیشنهاداتی شود.

به گفته برخی از بانوان بازیگر به افکارخبر، چنین مواردی در بسیاری از مشاغل وجود دارد و تنها مختص عالم سینما نیست.

هرچند سینما به دلیل جاذبه های فراوانش سبب شده تا بسیاری از جوانان علاقمند حضور در این عرصه باشند و متاسفانه برخی افراد بی اخلاق شرایط را گونه ای پیش برده اند که جوانان برای سوپر استار شدن حاضرند هر توهین و ... را تحمل کرده و به انتظار دیده شدن بمانند.

جاذبه های بالای سینما سبب شده تا برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان تنها به کسب درآمد و سود بیشتر بیاندیشند و فارغ از هرگونه حس مسوولیت در قبال جامعه، سود و منافع تجاری خود را هدف اصلی قرار دهند و در این راه حتی با گرفتن مبالغ بالا از بازیگران ناشناخته و تازه کار استفاده کنند و به این صورت بستر فساد مالی و خرید و فروش نقش را در سینما ترویج می دهند.

فساد حاکم بر سینما تنها مختص دختران و زنان نمی شود بلکه پسران جوان نیز طعمه زیاده خواهی برخی از عوامل این عرصه می شوند و با پرداخت پول نقش هایی را می خرند که به دلیل نداشتن آگاهی و دان شکافی معمولا از پس آن برنمی آیند و پس از چند نقش کوتاه مجبور به ترک این عالم می شوند در حالی که هزینه های فراوانی از جیب کرده اند و در قبال آن چیزی بدست نیاورده اند.

برخی افراد سودجو نیز با تاسیس آموزشگاه های بازیگری دختران و پسران جوان را به عنوان هنرجو قبول کرده و با وعده و وعیدهای فراوان سعی می کنند آنها را به حضور در این کلاس ها ترغیب کنند و متاسفانه پس از گذراندن این کلاس ها نه تنها چیزی نمی آموزند بلکه از وعده های توخالی نیز چیزی نصیبشان نمی شود و حتی ممکن است مورد سوء استفاده نیز قرار گیرند.

وضعیت دختران جوان در این آموزشگاه ها اسفناک تر است زیرا پسران معمولا از نظر مالی مورد سوء استفاده قرار می گیرند اما دختران علاوه بر صرف هزینه های کلان ممکن است مورد تعدی و سوء استفاده جنسی نیز قرار گیرند؛ البته این سوء استفاده ها می تواند در حد پیشنهادات بی شرمانه باشد و یا ... که بستگی به مخاطب ان دارد اما در هر صورت متضرر اصلی در نهایت هنرجویان و علاقمندان حضور در عالم سینما هستند.

همان طور که ذکر شد به یقین نمی توان منکر وجود بی اخلاقی ها و پیشنهادات شرم آور در در پشت پرده سینما و ... شد اما باید گفت پذیرش یا رد این موارد به اعتقادات و شخصیت افراد نیز بستگی دارد زیرا بسیاری از بازیگران و هنرمندان باتجربه کشور ثابت کرده اند حاضر نیستند به هر قیمتی در پروژه های هنری حضور پیدا کنند و با این روش راه را برای طرح مجدد چنین پیشنهاداتی بسته اند.

بسیاری از بانوان بازیگر کشور با انتخاب های مناسب خود نشان داده اند حاضر نیستند به هر قیمتی کارهای هنری را قبول کنند و تا زمانی که ارزش های فردی، خانوادگی و کرامت انسانی آنها رعایت نشود در پروژه ای حضور نمی یابند بنابراین بازیگران جوان و علاقمندان به این عرصه باید برای خود شأن و منزلت قائل شده و اجازه ندهند برخی افراد ناسالم فضا را برای آنها مسموم و آلوده کنند و بدانند بدون گذراندن دوره های آموزشی نزد اساتید به نام و در آموزشگاه های معتبر نمی توانند به صرف داشتن زیبایی ظاهری، پول و سرمایه، روابط خاص و...  مدت زیادی در این عالم دوام بیاورند.

 

روابط غیر اخلاقی و فساد مالی؛ آفت جان سینمای ایران شده و ادامه این مسیر می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر بر پیکره این هنر مهم شود بنابراین مسوولان باید با برنامه ریزی و سخت گیری های بیشتر، زمینه حضور افراد سالم را در این عرصه فراهم سازند و مانع ادامه فعالیت برخی افراد ناسالم که امنیت این عرصه را برهم زده اند، شوند.