از چهارشنبه‌سوری سنتی تا چهارشنبه‌سوزی صنعتی

چهارشنبه‌سوری یکی از مراسم ایرانیان باستان است که متأسفانه به‌دلیل باورهای نادرست تنها آتش‌بازی و عواقب ناگوار آن برای ما به‌جا مانده است.

چهارشنبه‌سوری شب آخرین چهارشنبه قبل از عید هر سال مراسم پریدن از آتش از دیرباز در مازندران رایج بوده است؛ متأسفانه هر سال شاهد شروع زودهنگام آتش‌بازی‌ها هستیم به‌طوری‌که امسال از روزهای نخست ماه جاری آغاز شد.

نکته مهم این است در حال حاضر شاهد خرید و فروش انواع ترقه و وسایل آتش‌بازی در میان دانش‌آموزان مدارس هستیم.

* بخشی از نیروهای آتش‌نشانی در میان مردم تردد می‌کنند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: متأسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که چهارشنبه‌سوری سنتی دارد به‌سمت چهارشنبه‌سوزی صنعتی پیش می‌رود.

حسن سیدی با بیان اینکه چهارشنبه‌سوزی یک واقعیت است، افزود: این موضوع عواقب ناگواری به همراه دارد.

وی به شناسایی مناطق پرخطر شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: جدا از ایستگاه ثابت کل نیروهای ستادی و عملیاتی در حالت آماده‌باش هستند و بخشی از نیروها نیز در میان مردم تردد می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری تصریح کرد: سال‌های گذشته شاهد آتش‌بازی در سواحل فرح‌آباد ساری بودیم که اقدامات پیشگیرانه در دستور کار ما قرار دارد.

وی در پایان گفت: همچنین بحث آموزش و پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری در مدارس و توزیع بروشورهای آموزشی و هشداردهنده در دستور کار ما قرار دارد.

* فرهنگ درست برای فرزندان نهادینه شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های کهن ایرانیان باستان است که وصل به عید نوروز است، اظهار کرد: در واقع به‌دلیل اینکه سنت‌های جایگزین نداشتیم این آ‌یین‌ها در میان مردم مقاومت می‌کنند که وجود داشته باشند.

محمد شعبانی ادامه داد: با توجه به اینکه این کهن آیین پیشینه و دیرینه دارند نمی‌توان با آنها مبارزه کرد ولی باید اصلاح شود؛ مهم‌ترین بحث این است فرهنگ درست برای فرزندان نهادینه شود تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه، اصلاً اجازه ندهیم فرزندان‌مان در این عرصه ورود پیدا کنند که مقاومت‌ها و مشکلاتی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: تنها راه اشراف بر این موضوع آگاهی‌بخشی به فرزندان است، به این معنا که نمی‌توانیم با تحکم و نیروی انتظامی و سایر برخوردها این پدیده را حل کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: این موضوع در کتاب‌های درسی نیز گنجانده شده و معلمان به این بحث ورود پیدا می‌کنند.

شعبانی با اعلام اینکه باید تفریحات و اردوهای نشاط‌آور را گسترش دهیم که کودکان به این سمت و سو گرایش پیدا نکنند، اظهار کرد: به‌دلیل اینکه برای کودکان تفریحات شاد ایجاد نکردیم فرزندان به این هیجانات سوق پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: آگاهی‌بخشی در این راستا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد که کودکان وارد این عرصه نشوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: این کار خسارت جبران‌ناپذیری دارد تأکید ما در تمامی برنامه‌ها اقدامات پیشگیرانه است.

به گزارش فارس، چه بسیار افرادی که به‌دلیل حوادث چهارشنبه‌سوری از ادامه زندگی محروم شدند، پس باید فرهنگ درست این کهن آیین به‌ویژه برای فرزندان نهادینه شود تا با حوادثی از این قبیل مواجه نشویم.

بیایید به جای اینکه هزینه‌های بسیاری برای خرید ترقه و اجناس گوناگون چینی صرف کنیم امسال در مراسم چهارشنبه‌سوری آتش درست کنیم و آجیل و شیرینی به هم ‌دهیم؛ چرا که ما در برابر جشن‌های سرزمین خود مسئول هستیم چون بخشی از تاریخ و فرهنگ ما بوده و این را باید به کودکان‌مان نیز آموزش دهیم.