آتش بی‌تدبیری منطقه گندیان خراجی را خاکستر کرد

ساعت ۱۵روز پنج‌شنبه ۲۰خرداد ۱۳۹۵ستون دودی غلیظ و سیاه‌رنگ در اطراف روستای خراجی حکایت از آن داشت که آتش سوزی در این منطقه به وقوع پیوسته است.

 

راهی محل شدیم و در مسیر هم چند تصویر از محل آتش‌سوزی تهیه شد.

 

با نزدیک شدن به محل آتش‌سوزی مشخص شد که این حریق در اطراف چشمه گندیان (gendian) روستای خراجی به وقوع پیوسته است.

 

۵ دقیقه بعد از حرکت به نزدیکی شعله های آتش رسیدیم. متاسفانه جایگاه دفن زباله روستای خراجی در آتش می سوخت و آتش به اراضی اطراف که تحت نظارت اداره منابع طبیعی شهرستان کیار هستند نیز سرایت کرد و سطح وسیعی پوشش گیاهی این زمین ها هم در آتش بی دقتی و بی احتیاطی سوخت.

 

سرایت آتش به انبوه لاستیک های فرسوده هم که در این جایگاه انباشته شده بود بر وخامت اوضاع افزوده بود و علاوه بر سطح وسیع آتش سوزی هوای منطقه هم آلوده به دود سیاه لاستیک شد.

 

در محل آتش سوزی ماشین های آتش نشانی، نیروهای اداره منابع طبیعی و نیروهای کلانتری هم حضور داشتند و اقدام به موقع ایشان باعث شد خوشبختانه اوضاع در دست کنترل قرار گیرد.

 

در میان افرادی که در محل حضور داشتند رئیس شورا و دهیار روستای خراجی نیز حاضر بودند که در خصوص این اتفاق توضیحاتی ارائه کردند.

 

 

سواری دهیار خراجی در گفت‌وگو با کیار بیدار گفت: روستای خراجی با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰۰ نفر و تولید انبوه زباله به صورت روزانه نیاز به جایگاهی جهت دفن زباله دارد تا ضمن جلوگیری از آسیب رسانی به منابع آب زیر زمینی از بروز چنین اتفاقات نابهنجای نیز بتوان جلوگیری کرد.

 

وی این آتش سوزی را ناشی از بی دقتی رهگذران عنوان کرد و افزود: احتمالا روشن کردن آتش یا سهل انگاری فرد یا افرادی در خاموش کردن آتش روشن شده باعث شده است که آتش با جایگاه زباله و سپس به اراضی اطراف سرایت کند.

 

 

رئیس شورای اسلامی روستای خراجی هم گفت: سوزاندن لاستیک خودرو ها جهت خارج کردن سیم داخل آنها و فروش سیم های حاصله یکی از مهمترین دلایلی است که باعث آتش سوزی در جایگاه زباله روستای خراجی توسط افراد ناشناس می شود که باید مسئولان در راستای بهینه سازی این جایگاه تمهیدات لازم را بیاندیشند.

 

در ادامه این گفتگو کارشناس اداره منابع طبیعی هم که در محل حاضر بود گفت: اغلب آتش سوزی های به وقوع پیوسته عمدی است که متاسفانه باعث از بین رفتن بخش وسیعی از پوشش گیاهی، حشرات، جانواران، خاک و... می شود.

منصوری در ادامه گفت: آتش سوزی یکی از مهمترین آسیب های منابع طبیعی است که لازم است در مقابله با این تهدید پیش بینی های لازم اعم از آموزش به مردم، آموزش نیروهای ماهر و کارآمد، تامین تجهیزات، وضع قوانین قضایی جهت مجازات آسیب زنندگان به محیط زیست و منابع طبیعی و ....به عمل آید.

 

به گزارش کیار بیدار این آتش سوزی به همت نیروهای امدادی اعزامی از دزک، شلمزار و گهرو و نیروهای حفاظت جنگل اداره منابع طبیعی شهرستان کیار مهار و خاموش شد.

 

انتهای پیام/

  • 1
  • 1
  • 2