پایان اعتراض مردم به انتقال آب چغاخور به بروجن

صبح روز گذشته سه شنبه 29 تیرماه 95 جمعی از مردم شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری با برپایی تجمعی، مخالفت و اعتراض خود نسبت به انتقال آب سد چغاخور به منطقه صنعتی سفیددشت بروجن را اعلام کردند.

بر اساس شنیده ها؛ در جریان این تجمع، حدود 15 نفر زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، قرار بود از ساعت چهار صبح دیروز دو لوله باقیمانده به طول 80 متر از طرح انتقال آب سبزکوه به منطقه صنعتی سفیددشت به منظور تأمین آب مورد نیاز طرح های فولاد یک میلیون تنی چهارمحال و ورق گالوانیزه خودرو نصب شود که عوامل اجرایی با تجهیزات و البته مأموران یگان ویژه در منطقه مستقر شدند، اما مردم بلداجی، از ساعت 22:30 شب قبل مقابل بخشداری بلداجی تجمع کردند و خواستار توقف اجرای این طرح شدند.

طرح انتقال آب از سبزکوه به منطقه صنعتی سفید دشت از جمله مصوبات دولت است که روند اجرای آن از سال 83 آغاز شده ولی به دلیل مخالفت های مردمی در مناطق چغاخور، ناغان و بلداجی این طرح به کندی پیش رفت.

شورای تأمین استان در راستای تصمیم دولت برای اجرای قطعی این طرح مصوب کرده بود مرحله پایانی این طرح دیروز به پایان برسد که عملیات لوله گذاری مرحله پایانی این طرح با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در منطقه از سوی پیمانکار طرح عصر دیروز به پایان رسید.

هم اکنون با استقرار نیروهای یگان ویژه در مقابل بخشداری و سطح شهر بلداجی، اوضاع آرام و روال عادی روزمره برقرار است.

گفتنی است: با احداث تونل سبزکوه با طول 10 هزار و ۷۰۰ متر، قطر ۴.۴۵ متر و ظرفیت انتقال سالانه بیش از 75 میلیون متر مکعب، آب حوزه رودخانه سبزکوه از سرچشمه‌های رودخانه کارون در ناغان به تالاب بین المللی چغاخور و بخشی از آن برای مصارف صنعتی شرق چهارمحال و بختیاری و کشاورزی، به دشت بروجن و سفیددشت منتقل می‌شود.

همچنین این تونل آب شرب شهرهای گندمان و بلداجی در شهرستان بروجن را تأمین خواهد کرد.

اجرای این پروژه به دلیل خشکسالی های اخیر در این استان و مشکلات ایجاد شده کنونی برای تالاب چغاخور و مشکلاتی که پس از این انتقال به وجود می آید، سبب نگرانی مسئولان محیط‌ زیست و مردم شده است.

روستاییان، کشاورزان و فعالان محیط زیست این منطقه به عنوان مخالفان اجرای این طرح، معتقدند: این طرح باعث کم آبی و خشکی سه چشمه در این منطقه شده و همچنین احداث آن عواقبی مانند خشک شدن چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها و زمین های کشاورزی، بر هم خوردن اکوسیستم منطقه، تولید ریزگردها و تبدیل این منطقه حفاظت شده به تپه‌های ماسه برای استان خواهد داشت که چندی پیش هم با اعتراض به این طرح برای رسیدگی به مشکلات ناشی از آن به استانداری چهارمحال و بختیاری مراجعه کردند.

کارشناسان آب منطقه ای استان هم با بیان اینکه اجرای این طرح، با اتخاذ سیاست های زیست محیطی، کمترین تداخل و یا آسیب را برای منطقه حفاظت شده سبزکوه دارد می گویند: سطح این تونل بالاتر از چشمه های منطقه بوده و محدوده تونل انتقال آب خارج از آبخوان مناطقی می باشد که چشمه های آن دچار خشکیدگی شده است.

به گفته آنان؛ تأثیر حفر این تونل بر چشمه های منطقه موقتی بوده و پس از آب بندی تونل و افزایش سفره های زیرزمینی چشمه های خشک شده منطقه مجدداً پر آب می شود. همچنین با اجرای این طرح علاوه بر تامین آب شرب برخی مناطق استان، تالاب بین المللی گندمان نیز که به دلیل خشکسالی های اخیر دچار کم آبی و یا آتش سوزی شده بود احیا و آب کشاورزی بخشی از زمین های بالا دست تالاب تأمین می شود.

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی و منابع و امکانات طبیعی از قبیل آب، جنگل، مراتع، بارندگی کافی، چشمه، آبگیرهای فراوان، دره ها و زمین مناسب برای کشاورزی، یکی از بهترین زیستگاه‌های کشور به شمار می رود.

شهر بلداجی با ۱۹۸۵۰ نفر جمعیت، از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ کیلومتری شهر شهرکرد مرکز این استان قرار دارد.