بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند| کدام بازیگران ایرانی تغییر جنسیت دادند

سال‌ها است که افراد زیادی در ایران توانستند عمل تغییر جنسیت انجام بدهند. در بین این افراد بازیگرانی نیز دیده می‌شوند که در ادامه عکس آن‌ها را مشاهده می‌فرمایید.

مازیار لرستانی زاده ۳۱ خرداد ۱۳۴۵ در تهران می باشد. مازیار لرستانی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای می باشد. مازیار لرستانی بازیگری خود را با چندین تئاتر شروع کردو نخستین تجربه سینمایی او با فیلم نیاز در سال ۱۳۷۰ شروع شد. مازیار لرستانی تجربه نویسندگی برای چندین فیلم کوتاه را هم دارد. مازیار لرستانی، چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ از تطبیق جنسیت خود خبر داد و گفت نام مازیار را برگزیده‌است.

با توجه به اخبار جدید در خصوص تغییر جنسیت شهره لرستانی در ادامه با بازیگران زن و مردی که تغییر جنسیت دادند آشنا می شوید.

شهره لرستانی مازیار لرستانی

شهره لرستانی به مازیار لرستانی

شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، چندی پیش و در اوایل تابستان 1401 با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از تغییر جنسیت یا به شکل درست‌تر از عمل تطبیق جنسیت و تغییر نام خود به «مازیار» خبر داد.

در چند وقت گذشته زمزمه‌های زیادی درباره تغییر جنسیت لرستانی مطرح شده بود، گمانه‌هایی که به‌ویژه با توجه به پوشش مردانه این بازیگر افزایش یافته بود. حالا لرستانی ۵۶ ساله رسما نام مازیار را برای خود برگزید و مسیر جدیدی را در زندگی خود آغاز کرد.

شایان افضلی به سایه افضلی

سایه افضلی (شایان افضلی) متولد یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ بیمارستان سپاهان اصفهان است ، او در یک خانواده اصیل از قشری متوسط از لحاظ مادی و فرهنگی در بین سه خواهر وچهار برادر با افکاری سنتی و مذهبی بزرگ می‌شود .

مادر خانواده از همان ابتدا متوجه شده بود که این پسر، یک تفاوت عمده یا دیگر پسرهایش دارد اما هیچ وقت حتی تصورش را هم نمی کرد که او یک ترنس باشد. مادر سایه حرف های زیادی از آن دوران دارد: «به مدرسه رفت ولی رفتارهایش تغییری نکرد، حتی کلماتی که از آنها استفاده می کرد بیشتر رنگ و بوی زنانه داشت. از ۱۳ سالگی این رفتارهایش بیشتر به چشم می آمد و باعث ناراحتی پدر و برادرانش می شد. بارها توسط مردهای خانواده به او تذکر داده شد که مردانه رفتار کند و او هم تمام تلاشش را می کرد اما نمی توانست.»

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند| کدام بازیگران ایرانی تغییر جنسیت دادند

افضلی ادامه می‌گوید که در سال ۸۵ تصمیم گرفت با تمام مشکلاتی که پیش رو خواهد داشت برای همیشه مراحل قانونی را طی کند و به جسم واقعی خودش برسد و همین هم شد: «مراحل قانونی را طی کردم و دو سال تحت نظر سه پزشک بودم و در نهایت در سال ۸۹ بعد از طی کردن تمامی مراحل قانونی، عمل تغییر جنسیت را انجام دادم. سایه را با دست خودم به دنیا آوردم.»

فرزانه ارسطو به سامان ارسطور

سامان ارسطور بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویس، و مدرس تئاتر اهل ایران است. او کار بازیگری تئاتر خود را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، و از آن پس پیوسته تا کنون به این حرفه مشغول بوده‌است. در سال ۱۳۶۷ با نویسندگی و کارگردانی نمایش‌نامه‌ی «سلول هیجده» وارد حرفهٔ کارگردانی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی هم شد – که البته این نمایش‌نامهٔ خاص بعد از یک شب اجرا توقیف گردید. عضویت در هیئت مدیرهٔ انجمن نمایش شاهرود از دیگر فعالیت‌های وی در همان سال است. او یک ترنسجندر بوده که در سال ۱۳۸۷، در سن ۴۱ سالگی، تطبیق جنسیت داد و از آن پس نام خود را از فرزانه به سامان تغییر داد. وی در همان سال ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۰ جدا شدند. سامان ارسطو در سال ۱۳۹۴ مجدداً ازدواج کرد.

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند| کدام بازیگران ایرانی تغییر جنسیت دادند

ارسطو پیش از لرستانی مشهورترین مورد عمل تغییر یا تطبیق جنسیت ایران بود.

فریدون به مریم ملک خاتون ملک‌آرا

مریم ملک خاتون ملک‌آرا اولین تراجنسی شناخته شده در ایران بعد از انقلاب است. او توانست فتوای مشروعیت تطبیق جنسیت در ایران را از امام خمینی بگیرد. قبل از او در سال ۱۳۳۲ اولین ترنس ایرانی به نام فرهاد عمل جراحی و تغییر شناسنامه را انجام داده بود.

مُلک‌آرا انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی ایران را در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی با کمک چند تن از پزشکان برای حمایت از تراجنسی‌های ایرانی ثبت کرد.

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند| کدام بازیگران ایرانی تغییر جنسیت دادند

 

اولین عمل تغییر جنسیت در ایران

اولین عمل تغییر جنسیت که در تاریخ ایران رسانه‌ای شده است به سال ۱۳۳۲ و عمل تغییر جنسیت دختری ۱۶ساله از اهالی شبستر به نام فریده باز می‌گردد که با انجام عمل جراحی از فریده به فرهاد تغییر جنسیت می‌دهد.

مادر فریده در آن زمان به پزشکان بیمارستان گفته بود که دخترم فریده مدتی است احساس می‌کند که مرد شده و به همین جهت او را برای معاینه و معالجه از شبستر به تهران آورده‌ام.

به دستور پزشکان فریده در بیمارستان بستری شده و روز بعد برادرش به اتفاق یک آرایشگر به بیمارستان آمده و موهای او را می‌تراشد.

در همان زمان یعنی ۶۹ سال پیش فریده از علاقه‌اش به همبازی شدن با پسرها و اعتراضات مکرر مادرش می‌گوید و اینکه با رسیدن به سن رشد متوجه می‌شود هیچیک از تغییراتی که باید در یک دختر در این سنین ایجاد شود در او به وجود نیامده و حالا بیشتر تمایل به معاشرت به دختران داشته است.

شناسنامه جدید

فریده در نهایت عمل تغییر جنسیت را انجام داده و شناسنامه جدید خود را نیز دریافت می‌کند.

او می‌گوید: به سن رشد رسیدم، ولی برخلاف سایر دخترها کوچکترین تغییری که باید در بدن یک دختر به وجود آید در من پیدا نشد و این موضوع بیشتر باعث ناراحتی من بود، ولی جرات نمی‌کردم از این جریان با کسی صحبت کنم تا اینکه موضوع را به مادرم گفتم، اما مادرم همچنان خیال می‌کرد من یک دختر هستم حتی گوش‌هایم را سوراخ کرده بود.

وی در این باره می‌گوید: دو ماه قبل، اما تغییری در من پیدا شد که مادرم را متوجه کرد که ممکن است من دختر نباشم. این موضوع تغییر صدای من بود که شبیه یک پسربچه ۱۶ساله بود نه یک دختر ۱۶ ساله.

این باعث شد که مادرم برای معاینه و معالجه من را به تهران بیاورد. حالا هم خدا را شکر می‌کنم که پسر شدم و به زودی خود را برای انجام خدمت سربازی آماده خواهم کرد. » از سرنوشت فرهاد بعد از عمل خبری در دست نیست.

ملک‌آرا، فردی که فتوای تغییر جنسیت گرفت

مریم خاتون مُلک‌آرا در سال ۱۳۲۹ با نام فریدون و در کالبد یک مرد متولد می‌شود، اما از کودکی رفتارهایی زنانه دارد به نحوی که در سنین بزرگسالی به این نتیجه می‌رسد که هیچ تمایلی به زندگی در قالب یک مرد ندارد.

او از سال ۱۳۵۳ به دنبال انجام عمل تغییر جنسیت بود و از آنجاییکه فردی مذهبی است می‌خواهد در اولین قدم حکم شرعی تغییر جنسیت را بگیرد.

او نامه‌ای به امام خمینی که در آن زمان در نجف حضور دارد نوشته و عنوان می‌کند که «من همیشه احساس می‌کنم یک زن هستم و مادرم برای من تعریف کرده که در ۲ سالگی من با گچ خودم را مثل زنان آرایش می‌کردم».

در سال ۱۳۵۴ او پاسخ خود را دریافت می‌کند: «امام با تصور اینکه من فردی دوجنسه هستم جواب دادند که باید طبق قوانین اسلامی یک زن شوم.»

او سعی می‌کند با سفر به پاریس با امام خمینی ملاقات کند، اما موفق نمی‌شود. بعد از انقلاب شرایط برای گرفتن تایید دوباره سخت‌تر می‌شود.

گرفتن فتوا

در سال ۱۳۶۳ از طریق دفتر احمد جنتی نامه‌ای برای امام می‌نویسد، اما این‌بار هم جوابی که دریافت می‌کند شبیه به فتوای اول و مربوط به افراد «دو جنسیتی» است.

سرانجام ملک‌آرا با طی مسیری سخت موفق به ملاقات با امام شده و ماجرا را تعریف می‌کند. امام هم با ۳ تن از پزشکان مورد اعتماد خود مشورت کرده و درباره‌ی تفاوت تراجنسی و دوجنسه و خنثی مشکل از آن‌ها می‌پرسند.

بالاخره ملک آرا فتوای مورد نظر خود را از امام دریافت می‌کند. او بعد از عمل جراحی از فریدون به مریم خاتون تغییر نام می‌دهد.

مریم خاتون ملک آرا در سال ۱۳۸۶ انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی ایران را با کمک چند تن از پزشکان برای حمایت از تراجنسی‌های ایرانی ثبت می‌کند، اما ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۱ فوت می‌کند.