پژمان جمشیدی و سام درخشانی رقیبِ جدید نوید محمدزاده و پیمان معادی/ تصاویر

نخستین هفته از اردیبهشت در حالی به روز پایانی رسید که در اولین هفته غیبت «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی در چرخه اکران، فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی توانست صدرنشین گیشه باقی ماند و «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی با سبقت از رقبا خیلی زود به دومین فیلم پرفروش هفته بدل شد.

در این هفته دو فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی هم روال همیشگی را بر هم نزدند و با کمترین میزان فروش قعرنشین جدول هفتگی ماندند.

افزایش یک میلیاردی فروش هفتگی سینما

در این هفته سینماهای کشور توانستند به فروش هشت میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومانی دست پیدا کنند که بیش از نیمی از این میزان یعنی چهار میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان به تهران اختصاص داشته است.

البته سینمای ایران در این هفته یک میلیارد تومان بیشتر از فروش هفته پایانی فروردین ماه عایدی داشته است.

همچنین ۷۴۱ هزار و ۱۳۹ نفر این هفته به تماشای هفت فیلم روی پرده نشستند که سهم تهرانی‌ها از این میزان ۳۵۲ هزار و ۸۱۳ نفر بوده است و این مسئله نشانگر افزایش مخاطبان سینما در هفته گذشته است.

متری شیش و نیم در آستانه ثبت یک رکوردی تازه

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» که همواره از فیلم‌های پرمخاطب اکران بوده است، این هفته نیز توانست روند مثبت خود را در فروش و جلب نظر مخاطبان حفظ کند و به فروشی بالغ بر دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان دست یابد. همچنین در این هفته ۲۴۳ هزار و ۴۱۰ نفر برای تماشای این فیلم راهی سینماهای کشور شده‌اند.

با وجود آنکه «متری شیش و نیم» این هفته با افت فروش نسبت به هفته پیشین مواجه شد اما در مجموع ۲۰ میلیارد تومان فروش را پشت سر گذاشت و در آستانه ثبت رکوردی تازه در دومین ماه از سال ۹۸ است. این فیلم که هفته گذشته توانست رکورد فروش فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی را بزند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران را از آن خود کند، تنها دو میلیارد تومان با عبور از رکورد فروش فیلم ناکام «رحمان ۱۴۰۰» فاصله دارد تا به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ تا به امروز دست پیدا کند.

در عین حال رقیب سرسختی چون «تگزاس ۲» که فیلمی کمدی و مخاطب پسند به شمار می‌آید در مقابل «متری شیش و نیم» قرار دارد، فیلمی که قسمت اول آن نیز توانست جزو سه فیلم کمدی پرفروش سال ۹۷ باشد.

فیلم روستایی تا به این لحظه یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۱۶۱ تماشاگر داشته است، تعدادی که البته با پیش بینی سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم نیز فاصله بسیار دارد و بعید به نظر می‌رسد که بتواند عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کند. 

تگزاسی‌ها نیامده صدرنشین شدند

دومین فیلم پرفروش هفته تازه‌ترین ساخته سینمایی مسعود اطیابی با نام «تگزاس ۲» است که با وجود آنکه دیرتر از شش فیلم دیگر روی پرده، به نمایش درآمد اما توانست خیلی زود در صدر جدول فروش هفتگی جایگاهی برای خود دست و پا کند و نام خود را به عنوان یکی از نامزدهای عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ مطرح کند.

این فیلم در نخستین هفته‌ای که به صورت کامل در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمد، دو میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان فروش داشت و ۲۲۳ هزار و ۶۵۰ نفر را روانه سالن‌های سینما کرد.

به نظر می‌رسد که فیلم سینمایی «تگزاس۱» به مذاق مخاطبان خوش آمده و توانسته به نوعی دل آن‌ها را به دست آورد که حاضر باشند با وجود افزایش قیمت بلیت سینما بار دیگر برای تماشای قسمت دوم آن مقابل پرده نقره‌ای بنشینند. البته حضور دو چهره پولساز سینمای ایران در سال ۹۷ یعنی سام درخشانی و پژمان جمشیدی که در سال‌های اخیر به عنوان یک زوج سینمایی توانستند گیشه تضمین شده‌ای را برای فیلم‌ها به همراه داشته باشند هم بر رونق گیشه «تگزاس ۲» تاثیر جدی دارد. دو بازیگری که حال رقیب سرسخت پیمان معادی و نوید محمدزاده بازیگران فیلم «متری شیش و نیم» شدند.

نکته جالب توجه این است که فیلم اطیابی در فروش کل نیز خیلی زود چند فیلم را پشت سر گذاشته است و تا به این لحظه چهارمین فیلم پرفروش گیشه به شمار می‌آید که البته اختلاف بسیار کمی با «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی دارد.

چهار انگشت قافیه را باخت؟، زندانی‌ها در منطقه خطر

«چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی و «زندانی ها» ساخته مسعود ده‌نمکی دو فیلم کمدی دیگر اکران نوروزی بودند که می‌توانستند از فرصت توقف اکران فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» استفاده بهینه کرده و مخاطبان آثار کمدی سینمای ایران را به سمت خود جذب کنند، اتفاقی که با شروع اکران «تگزاس ۲» نتوانست عملی شود و «چهار انگشت» که فرصت خوبی برای افزایش فروش و تعداد مخاطبانش داشت از پس این فیلم بر نیامد و در جایگاه سومین فیلم پرفروش اکران باقی ماند، البته در فروش کلی فاصله دو فیلم بسیار زیاد است.

«چهار انگشت» این هفته توانست یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان بفروشد و ۱۱۶ هزار و ۷۷۲ نفر مخاطب داشته باشد که در مقایسه با هفته گذشته با افت اندکی همراه بوده است. البته فیلم محمدی همچنان عنوان پرفروش‌ترین فیلم کمدی سال را در اختیار دارد اما بعید به نظر می‌رسد با این دست فرمانی که «تگزاس ۲» در پیش گرفته است بتواند از این عنوان دفاع کند.

دیگر فیلم کمدی روی پرده یعنی «زندانی‌ها» بیشتر از «چهار انگشت» از خطر فروش «تگزاس ۲» متضرر می‌شود، چرا که این فیلم در نخستین هفته‌ای که به نمایش درآمده است خیلی زود به فاصله ۳۰۰ میلیون تومانی این فیلم رسیده است و مطمئنا در هفته آینده در گیشه کلی نیز این فیلم را پشت سر می‌گذارد.

«زندانی‌ها» این هفته ۵۷۴ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان فروش داشته است و یکی از معدود فیلم‌های روی پرده است که در مقایسه با هفته گذشته افزایش فروش را تجربه کرده و حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر فروخته است. همچنین ۵۶ هزار و ۸۵۹ نفر این فیلم را دیدند.

ژن خوک، همچنان بر مدار پیشرفت

آخرین فیلم کمدی روی پرده در جدول فروش، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی است که نوسان زیادی در اکران داشت و بالا و پایین بسیاری را تا چند هفته گذشته سپری کرد، با این حال تازه‌ترین ساخته سینمایی سهیلی در هفته‌های اخیر روند خوبی را تجربه کرده و توانسته جایگاه بهتری را در اختیار بگیرد. «ژن خوک» این هفته توانست به فروش ۴۵۶ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان دست پیدا کند که نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بیشتر از فروش هفته گذشته این فیلم است. ۴۲ هزار و ۳۱۷ نفر نیز به تماشای این فیلم نشستند.

در این هفته فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی نیز ۳۲۶ میلیون و ۱۵ هزار تومان فروش داشته است و پس از آن فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی با فروش ۲۷۶ میلیون و ۷۹۶ هزار تومانی در قعر جدول فروش سینمای ایران قرار دارد. این دو فیلم هم در مقایسه با هفته گذشته افزایش بسیار اندکی در فروش داشته‌اند.

در ادامه آمار فروش فیلم‌های روی پرده را به تفکیک فروش هفتگی و کل مشاهده می‌کنید. (فروش هفتگی از روز ۳۰ فروردین تا پیش از روز جمعه ششم اردیبهشت محاسبه شده است و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

 

نام فیلم

نام کارگردان

میزان فروش هفتگی

فروش کل

متری شیش‌ونیم

سعید روستایی

دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان

۲۰ میلیارد و ۵۲۱ میلیون تومان

تگزاس ۲ مسعود اطیابی دو میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان سه میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان

چهار انگشت

حامد محمدی

یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان

هشت میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان

زندانی ها مسعود ده‌نمکی ۵۷۴ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان سه میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان

ژن خوک

سعید سهیلی

۴۵۶ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان

دو میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومان

پیشونی سفید ۳ سیدجواد هاشمی ۳۲۶ میلیون و ۱۵ هزار تومان دو میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان

غلامرضا تختی

بهرام توکلی

۲۷۶ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان

یک میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومان