وقتی «بتمن» جدید را کسی دوست ندارد

رابرت پتینسون 33 ساله، در سال 2008 و با فیلم فانتزی «گرگ‌ومیش» به شهرت رسید. او که در آن زمان 22 ساله بود، به همراه کریستین استوارت و تیلور لاتنر، یک مثلث عشقی نوجوان‌پسند تشکیل داده بود. این فیلم 37 میلیون دلاری با استقبال فوق‌العاده مخاطبان کم‌سن‌وسال سینما، روی پرده رفت و حدود 400 میلیون دلار فروخت. او این نقش را در چهار فیلم دیگر بازی کرد که در مجموع با فروش خیره‌کننده 3.5 میلیارد دلاری مواجه شدند. پتینسون از همان وقت تا سال 2014 در آثاری مشابه بازی کرد و به یک کلیشه مشخص تبدیل شد؛ جوان خوش‌تیپ عاشق‌پیشه با چهره‌ای که برای مخاطبان نوجوان سینما جذاب بود.

رابرت پتینسون با وجودی که از سال 2014 و فیلم «ولگرد» وارد بخش جدی‌تر سینما شد و در فیلم‌هایی حضور پیدا کرد که تقریباً همگی نظر منتقدان را جلب کرده‌اند، هیچ کدام پرفروش نشده‌اند؛ حتی چند عنوان از این فیلم‌ها در گیشه شکست خورده‌اند. اوج کار او فیلم بسیار خوب «اوقات خوب» بود که در جشنواره کن سال 2017 رونمایی شد و بسیاری از منتقدان معتقد بودند وی شانس اول کسب جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره است. اگرچه او در نهایت قافیه را به واکین فینیکس باخت اما تصویر خود را در نظر منتقدان، سینماگران و علاقه‌مندان جدی سینما تغییر داد. با این حال مخاطبان عام سینما همچنان وی را به عنوان بازیگر نوجوان‌پسند سری فیلم‌های «گرگ‌ومیش» می‌شناسند.

در روزگاری که کریستین بیل و بن افلک به عنوان آخرین «بتمن»های سینما، در ذهن‌ها مانده‌اند، رابرت پتینسون کار دشواری در پیش دارد تا محبوب مخاطبان شود؛ به خصوص آن که سه‌گانه کریستوفر نولان و کریستین بیل در قله محبوبیت قرار دارد و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. با این حال فیلم سازی که ساخت سه‌گانه جدید «بتمن» را به عهده گرفته، کارنامه خوبی دارد. او «کلاورفیلد»، «بگذار وارد شوم» و از همه مهم‌تر دو فیلم آخر سه‌گانه «سیاره میمون‌ها» را ساخته و در هر چهار فیلم، موفق به جلب نظر توأمان مخاطبان و منتقدان شده است.

حالا که انتخاب رابرت پتینسون به عنوان «بتمن» بعدی سینما قطعی شده است، راحت‌تر می‌توان درباره او نظر داد؛ به خصوص درباره ویژگی‌های ظاهری او که برای بازی در نقش یک ابرقهرمان اهمیت دارد. او با 185 سانتی‌متر قد، تقریباً هم‌قد کریستین بیل و هفت سانتی‌متر کوتاه‌تر از بن افلک است. پتینسون 75 کیلو وزن دارد و به شکل قابل توجهی از بن افلک 94 کیلویی و کریستین بیل 86 کیلویی لاغرتر است؛ به ویژه آن که چالش مهم انجام تمرینات بدنی را برای ایفای این نقش پیش رو دارد؛ مانند کریستین بیل که تمرینات سنگینی را برای «بتمن» شدن انجام داد. در نهایت، آخرین چالش این «بتمن» تازه، احتمالاً چهره‌اش خواهد بود که جوان‌تر از سنش به نظر می‌رسد و آن چنان که بیل و افلک بودند، مردانه نیست. ظاهراً قرار است بعد از بن افلک به عنوان چاق‌ترین «بتمن» و جورج کلونی به عنوان جذاب‌ترین «بتمن»، خوش چهره‌ترین «بتمن» سینما را در لباس این مرد خفاشی ببینیم.