گفت‌وگوی خواندنی با مجری زن قدیمی ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون

برنامه‌های صبحگاهی در تلویزیون همواره یکی از بخش‌های مهم به حساب می‌آید. از این‌رو شبکه‌های مختلف سعی می‌کنند با تولید جُنگ‌هایی متنوع مخاطبان سحرخیز را با خودشان همراه کنند.

بدون شک قدیمی‌ترین برنامه صبحگاهی رسانه ملی، است. متولدین دهه ۶۰ به بعد یادشان می‌آید که معمولاً قبل از رفتن به مدرسه، احتمالاً چند دقیقه‌ای این برنامه بانشاط را هم تماشا می‌کردند. از رحمان نظام اسلامی تا اقبال واحدی و حتی مجریان بعداً شناخته‌شده‌ای مثل رضا رشیدپور در دوره‌های مختلف این برنامه حضور داشته‌اند؛ البته در کنار «صبح بخیر ایران» در دوره‌های مختلف، شبکه‌های دیگر هم دست به کار تولید برنامه صبحگاهی شده‌اند.

تا همین چند ماه پیش برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن شبکه سه می‌رفت که اتفاقاً به موفقیت خوبی هم دست پیدا کرد. درحال حاضر «سلام صبح بخیر» جایگزین این برنامه شده است. شبکه پنج هم که در یک سال اخیر دچار تغییراتی شده، «یه روز تازه» را در قالب یک روزنامه تصویری به روی آنتن می‌برد. «صبح بخیر ایران» در دوره جدید مجریان مختلفی دارد که ترکیبی از باتجربه‌ها و جوان‌هاست. خانم «مبینا نصیری» یکی از مجریان جوان رادیو و تلویزیون است که مقابل دوربین این برنامه هم می‌رود. با مبینا نصیری درباره «صبح بخیر ایران» و دیگر برنامه‌های صبحگاهی ،گپ و گفتی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه‌های صبحگاهی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

به نظرم چند جهت دارد. از آنجایی که مردم در حال آماده‌شدن برای رفتن به دانشگاه و سرکار هستند، باید فضای شادی را در برنامه ایجاد کنیم. مخاطب منتظر است که یک جمله خوب از مجری برنامه بشنود و برود! ضمن اینکه برنامه‌های صبحگاهی به نوعی سرچراغی تلویزیون‌اند. کرکره تلویزیون که بالا برود، اول برنامه‌های صبحگاهی پخش می‌شود. شاید حتی آنچه در برنامه‌های صبحگاهی گفته شود در جا‌هایی ملاک برنامه‌های بعدی شبکه باشد. برای مثال ممکن است برنامه‌سازان طول روز، اخبار رسمی یا برخی موارد را از برنامه‌های صبحگاهی پیگیری کنند، بنابراین وجود فضای خبری و اطلاع‌رسانی دیگر مورد لازم برنامه‌های صبحگاهی است. نکته بعدی این است که وقتی مردم صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند، دوست دارند از امورات زندگی‌شان صحبت شود، پس قاعدتاً این هم یکی دیگر از رسالت‌های برنامه‌های مورد نظر ماست.

ورود به چالش‌ها یکی از لازمه‌های این برنامه‌هاست؟

باید درباره چالش‌های مختلف مردم صحبت شود؛ البته در شبکه‌های مختلف رسالت‌های متفاوتی برعهده برنامه‌های صبحگاهی گذاشته شده است. برای ما در شبکه یک بیشتر توجه به فضای مفرح و اطلاع‌رسانی تعریف شده است. بخش خبری جداگانه‌ای داریم که اگر نیاز باشد به اخبار به طور جدی ورود می‌کنیم.

درواقع یک مجله تصویری هستید؛ درست است؟

بله دقیقاً! از نظر من دو بخش مهم‌تر است؛ اول بخش اطلاع‌رسانی که ظاهراً برای مردم اهمیت زیادی دارد. دوم هم همان فضای مفرح و بانشاط برای مخاطب است. راستش خیلی مجال ورود به مسائل چالشی را به ما نمی‌دهند.

البته در برنامه‌هایی مثل «حالا خورشید» کاملاً فضای چالشی وجود داشت. «صبح بخیر ایران» این اجازه را ندارد؟

خب این یک مساله قابل تأمل است. شخصاً معتقدم در یک برنامه صبحگاهی باید مطالبه‌گری وجود داشته باشد؛ اما الان «صبح بخیر ایران» صرفاً به عنوان یک برنامه آگاهی‌بخش و نشاط‌آفرین تعریف شده است. شخصاً خیلی سعی می‌کنم به‌روز باشم، زیاد مطالعه می‌کنم تا به تکرار نیفتم.

برخی برنامه‌های تلویزیونی وارد مسائل چالشی می‌شوند و سپس ویدئو‌های آن در فضای مجازی منتشر می‌شود. شما دوست ندارید با این روش بیشتر دیده شوید؟!

این اتفاق خیلی بدی است که ما خودمان عمداً چالش کنیم و ویدئو‌های برنامه را به صفحات مجازی بدهیم تا به آن ضریب بدهند! البته ما هم بعضاً در «صبح بخیر ایران» وارد مسائل خبرساز می‌شویم. نمونه‌اش تست سنجش بچه‌های دبستانی بود که برایش پول هم می‌گرفتند. دلیلی نداشت که برای خدمات عمومی از مردم پول طلب کنند. این موضوع و خبر‌های مهم دیگری را در برنامه مطرح می‌کنیم. متاسفم که در بین همکاران کاربلدم، برخی هستند که عامدانه موضوعاتی را روی آنتن مطرح می‌کنند که ممکن است اصلاً مهم هم نباشد و بعد آن را به کانال‌ها و صفحات مجازی می‌دهند تا منتشر کنند!

نگران نیستید تبلیغات مجازی نکنید برنامه کمتر دیده شود؟

برنامه ما بیننده خودش را دارد. من از این بابت خوشحالم که با همه این اوصاف مخاطب ثابت داریم. ماه رمضان را تعطیل بودیم؛ اما در همین ایام مخاطبان زیادی در فضای مجازی به من پیام می‌دادند و پیگیر برنامه می‌شدند. راستش خودم فکرش را هم نمی‌کردم که یک برنامه صبحگاهی تا این حد بیننده داشته باشد.

گفتید در ورود به برخی مسائل محدودیت دارید. تا به حال شده از مطرح کردن سوژه‌ای خاص منع شوید؟

بله، پیش آمده است. بر این تاکیده شده که رسالت «صبح بخیر ایران» پرداختن به چالش‌های سیاسی، اقتصادی و... نیست. ما قرار است سرصبح به مردم انرژی مثبت منتقل کنیم؛ ضمن اینکه با توجه به شرایط کشور و جامعه شاید واقعاً لازم باشد نسبت به ایجاد اختلاف حساس باشیم. گاهی ویدئو‌هایی از همکاران بسیار جوانم می‌بینم که هیچ تخصصی در موضوع ندارند؛ اما، چون آن سوژه در جامعه پررنگ شده، به آن ورود کرده و درباره‌اش نظر تخصصی می‌دهند! انتقاد آن‌قدر دم‌دستی شده است که هرکسی درباره هر موضوع تخصصی حرف می‌زند.

منظورتان چیزی شبیه به رفتار برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی است؟

بله، همین‌طور است. صرفاً برای دیده شدن است. برای رسانه رسمی کشور باید این شأن را قائل باشیم که مهم‌تر از خودمان است. یکی از دوستانم پرسید از ورود بازیگران به عرصه اجرا ناراحت نمی‌شوم، گفتم با این شرایط دشوار تلویزیون هرکسی که یک بیننده به آن اضافه کند برایم محترم است؛ اما از مجریان توانمند خودمان هم غافل نشویم.

اگر سیاست‌گذار برنامه صبحگاهی بودید، چه تصمیمات جدیدی اعمال می‌کردید؟

حتماً موسیقی‌های شاد و به‌روز را در برنامه اضافه می‌کردم. ما در پخش موسیقی کمی محدود هستیم؛ البته در برخی شبکه‌ها مثل نسیم شرایط مطلوب است؛ اما گویا در شبکه یک کمی متفاوت است و برخی ترانه‌هایی که پخش می‌کنیم قدیمی و نخ‌نماست. تعداد زیادی خواننده خوب جوان داریم. موسیقی‌های شاد در اول صبح به نشاط مردم کمک زیادی می‌کند. دومین کاری که می‌کردم، تقویت بخش خبری برنامه در قالب یک بخش مجزا و حتی مفصل بود. می‌شد از مسوولان دعوت کرد که به روی خط برنامه بیایند و پاسخگوی مطالبات روز مردم باشند.

اجرای برنامه زنده در صبح زود برایتان دشوار نیست؟!

هنوز هم ساعت بدنم با ساعت پخش «صبح بخیر ایران» هماهنگ نشده است! اصولاً نمی‌توانم زودتر از ساعت یک بامداد بخوابم. خب از این جهت کار برایم سخت است؛ اما در هر حال سعی می‌کنم صبح‌ها سر حال مقابل دوربین قرار بگیرم.