«ساره بیات» دیگر سفیر صنایع دستی ایران نیست

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست معاونت صنایع دستی، گفت: در پایان سال ۹۷ موفق به ایجاد ۵۸ هزار و ۵۳۷ شغل مشخص در عرصه صنایع دستی شدیم. در خصوص بیمه هنرمندان هم سعی کردیم دو اقدام را همزمان پیش ببریم؛ در نهایت ۴ هزار نفر در روستا‌ها از ظرفیت‌های صندوق توسعه روستایی و عشایری بهره‌مند شدند. در خصوص سایر هنرمندان نیز پس از ۵ سال بیمه هنرمندان بار دیگر شروع شد و پروسه بیمه ۸۱۲ نفر در دست گرفته و انجام شد. در حوزه تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد را با ۶ ماه تنفس و ۱۲ ماه بازپرداخت به هنرمندان ارائه کردیم.

محمودیان درباره میزان صادرات و استفاده از صنایع دستی در صنعت خودرو اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲۸۹ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم. در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز در سال ۹۷ موفق به برگزاری ۳۰ نمایشگاه شدیم و شاهد حضور ۱۴۴ هنرمند در نمایشگاه‌های بین‌المللی بودیم. در خصوص بحث تجاری سازی صنایع دستی نیز نشست‌هایی برگزار شد. هدف ما از طرح تجاری سازی بالا بردن ثبت سفارش‌ها و افزایش تولیدات است. به همین منظور تفاهمنامه‌ای با ایران خودرو امضا شد و ۴۰ هزار جلد سوزن دوزی شده برای دنا ساخته شد. امسال۴۰۰ هزار جلد سوزن دوزی شده برای ماشین‌های ایران خودرو تولید می‌شود و برای تولید احرام حاجیان نیز از توبافی و حوله بافی روستای خراشاد بهره می‌گیریم.

وی افزود: ما در سال ۹۷، ۱۷ نشان جغرافیایی ملی و ۷ نشان بین المللی را به رشته‌های صنایع دستی اختصاص دادیم. امروز پرونده ثبت جهانی خاتم شیراز در دست بررسی است. سومین فجر صنایع دستی نیز برگزار شد و امید است که فجر چهارم را نیز بتوانیم در حوزه صنایع دستی برگزار کنیم.

محمودیان گفت: در حوزه باززنده سازی اشتغالزایی صنایع دستی، ۱۷ رشته را در دستور کار قرار دادیم. سعی می کنیم که ثبت جهانی بازار‌های صنایع دستی کشور را از سعد السلطنه شروع کنیم.

او بر لزوم اختصاص یک گذر پایتخت به صنایع دستی اشاره کرد و گفت: امید است که خیابان استاد نجات اللهی را بتوانیم به یک پاتوق هنری تبدیل کنیم تا یکی دیگر از ظرفیت‌های کشور نشان داده شود. ما با این کار مدلی را برای اجرا در استان‌های دیگر کشور ارائه می‌دهیم. ۵۰ مغازه صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی هست و متوجه شدیم که می‌توانیم که از کافی شاپ‌های آن منطقه برای نشان دادن ظرفیت‌های صنایع دستی استفاده کنیم. رونمایی از ۶۰ طرح بازآفرینی شده سفال میبد را هم در دست داریم.

وی اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای با بنیاد برکت به نفع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی امضا می‌شود که یکی از مفاد آن اختصاص وام ۱۰ تا ۴۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد و ۶ ماه تنفس است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سعی می کنیم از الگوی اجرا شده در بم برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل استفاده کنیم؛ البته نحوه جبران خسارت‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است. بر اثر سیل بیش از۱۶۰ میلیارد تومان به حوزه صنایع دستی کشور خسارت وارد شد.

وی همچنین در خصوص استفاده از صنایع دستی ایران در جشنواره سینمایی فجر گفت: تندیس صنایع دستی به عوامل فیلم «متری ۶و نیم» که فیلم برگزیده از نگاه مردم بوده، ارائه می‌شود. تصمیم داریم که این کار از امسال به بعد اجرا شود. در رابطه با سفیر صنایع دستی هم یا قبول داریم صنایع دستی، صنعت ملی و غرور ملی است و یا این امر را قبول نداریم. اگر قبول داریم، باید همه اقشار جامعه به رونق آن کمک کنند. به شرط انتخاب درست سفیر می‌توانیم صنایع دستی کشور را ترویج و رونق بدهیم. لذا از همین تریبون اعلام می کنم که خانم ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی ما نیستند.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۶۰ طرح باززنده سازی شده سفال میبد رونمایی شد.