آقای بازیگر: خودم را بدهکار مخاطب می‌دانم

حمیدرضا نعیمی کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر که این روزها به عنوان بازیگر در نمایش « دست‌های آلوده » حضور دارد در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره این اثر نمایشی گفت: پیش از این نیز اجراهای متفاوتی از این نمایشنامه روی صحنه رفته است که باید بگویم هیچ‌کدام با یکدیگر قابل قیاس نیست، چرا که در هر اجرا، نگاه کارگردان تفاوت قابل توجهی ایجاد کرده است. در این اجرا نیز مسعود موسوی نگاه خاص خود را روی متن و شیوه اجرا پیاده کرده است.

اخبار چهره ها - وی درباره محتوای نمایش بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی و التهابی که قدرت در سراسر جهان ایجاد کرده است، انتخاب نمایشنامه «دست‌های آلوده» نشان از آن دارد که کارگردان بحث ضرورت را در مورد انتخاب و اجرای یک اثر به‌ خوبی شناخته و رعایت کرده است. این نمایشنامه نوشته ژان پل سارتر و ترجمه جلال آل‌احمد است که نگاهی به نقش مخرب قدرت در فضای سیاسی احزاب داشته و از تلاشی می‌گوید که این احزاب برای رسیدن به برتری به کار گرفته‌اند.

نعیمی با بیان اینکه نمایش، فضایی مفرح و هیجان‌انگیز ندارد و فضایی سراسر اختناق را به تصویر می‌کشد، توضیح داد: این کار در تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و فضای آن، سراسر دسیسه، جنگ، خیانت و در بعضی صحنه‌ها، مبارزه است؛ حال و هوایی که شاید تصور می‌رفت مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد اما در تمام روزهایی که این نمایش اجرا شده، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است. آن‌ها بی‌پرده و بی‌تعارف با کار برخورد کردند و این نمایش را بازتاب و آیینه‌ای از شرایط کنونی جامعه خودمان و تمام جوامعی می‌بینند که به‌نوعی گرفتار نزاع‌های سیاسی هستند.

نعیمی درباره نقشی که در این نمایش ایفا می‌کند، یادآور شد: در «دست‌های آلوده» نقش شارل را برعهده دارم و احساس می‌کنم نسبت به نقش شارل، راه اشتباهی نرفتم. سعی کردم لایه‌های مختلف این آدم را شناخته و بازتاب بدهم. شاید زمانی دیگر، بهتر این نقش را ایفا کنم اما امروز با تمام وجودم این نقش را درک کرده‌ام. کارگردان هم اجازه داد که خودم، نقش را بشناسم و امضای خودم را به آن اضافه کنم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه «دست‌های آلوده» حرف این روزهای مردم جامعه است، توضیح داد: این روزها موج ناامیدی بسیاری در میان مردم است. باید تلاش کنم به عنوان فردی که در دنیای هنر فعالیت می‌کند و خودش را نسبت به مردم متعهد می‌داند، به مخاطبانم دروغ نگویم و آثاری را انتخاب کنم که به شعور آنها احترام می‌گذارد و بگویم که درد و دغدغه آنها را می‌فهم.

وی در پایان اظهار کرد: مخاطبان از ما جلوتر هستند و باید تلاش کنیم که از آنها عقب نمانیم. من خودم را بدهکار مخاطب می‌دانم. از این بابت خیلی خوشحالم که تماشاگران هستند تا ما باشیم و سخت کار می‌کنیم تا برای آنها یک فرم جدید را به نمایش بگذاریم. در نهایت نظر تماشاگر، تایید کار ماست.

حمیدرضا نعیمی، مسعود موسوی، ریحانه سلامت، شهاب مهربان، محسن بابایی، فرزانه رضایی، آریاز ذوالفقاری و مهدی باقرزاده بازیگران نمایش «دست‌های آلوده» هستند.

این اثر نمایشی به کارگردانی و دراماتورژی مسعود موسوی تا ۲۹ آذر ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.