بازی «جان‌دار» جواد عزتی در نقشی منفی پس از 6 سال

«جان‌دار» در مقایسه با بعضی آثار مشابه، از زاویه نسبتا متفاوتی به موضوع قصاص می‌پردازد و روایت پرکشش و جذابی از این موضوع دارد. این روایت متفاوت، یک ستاره متفاوت یعنی جواد عزتی هم دارد که جزو بهترین بازی‌های او در ذهن تماشاگر ماندگار خواهد شد. به بهانه اکران این فیلم درباره بازی و نقش متفاوت جواد عزتی نوشته‌ایم.

اخبار چهره ها - جواد عزتی تا به حال در نقش‌ شخصیت‌های کاملاً متفاوتی، از کاراکترهای جدی و زیرکی مانند «صادق» در «ماجرای نیمروز: رد خون» گرفته تا کاراکترهای بامزه و ساده‌لوحی مانند «منصور» در «هزارپا» یا «اصلان» در «اکسیدان»، ظاهر شده است. اگرچه که بیشتر شخصیت‌هایی که او بازی کرده، هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند اما نکته مشترکی که درباره آن‌ها دیده می‌شود، این است که کاراکترها اکثراً آدم‌خوب‌های قصه بوده‌اند و در واقع دوز پلیدی‌شان بسیار پایین یا حتی صفر بوده است. اگر آثار کارنامه او را مرور کنید، می‌توان گفت حداقل در شش سال گذشته، جواد عزتی را در نقشی مشابه شخصیت «یاسر» در فیلم « جاندار » ندیده‌ایم؛ یک شخصیت منفی تمام‌عیار.

جواد عزتی در این فیلم به خوبی از پس ایفای نقش سخت شخصیت «یاسر» برآمده است. او جوانی عصبی، بدجنس، پر از عقده و کینه و در عین حال ترحم‌برانگیز است که به بهانه اتفاقاتی که در فیلم می‌بینیم، مقابل خانواده اصلی قصه‌ قرار می‌گیرد. عزتی در همان اوایل ورودش به قصه، ناگهان واکنشی از خود بروز می‌دهد که مخاطب را با آن وجه عصبی و ناتعادل از نظر روانی شخصیت «یاسر» آشنا می‌کند. این واکنش چنان باورپذیر و تأثیرگذار است که تماشاگر را درست مانند آدم‌هایی که در آن موقعیت شاهد او هستند، غافلگیر می‌کند و یک جور حس همذات‌پنداری با دیگر کاراکترهای مقابل «یاسر»، در مخاطب ایجاد می‌کند. وقتی داستان پیش می‌رود، رازها آشکار می‌شود، لایه‌های مختلف کاراکتر او بیشتر رو می‌شود و تماشاگر بیشتر با حقیقت پلید شخصیت اش آشنا می‌شود. او در یکی از سکانس‌ها هم که ظاهراً خونسرد به نظر می‌رسد، سعی می‌کند حس کینه و نفرتی را که راجع به خانواده اصلی قصه دارد همچنان در چهره‌اش حفظ کند تا از حقیقت شخصیت‌اش فاصله نگیرد. جواد عزتی با نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود موفق می‌شود، نسبت به کاراکتر «یاسر»، در دل مخاطب نفرت ایجاد کند و این دقیقاً همان اتفاقی است که باید در فیلم بیفتد تا اقدامات بعدی او تا پایان قصه برای تماشاگر مهم ‌شود و هر لحظه منتظر باشد که واکنش این شخصیت را در برابر وضعیتی که پیش آمده، ببیند.

جواد عزتی کم روی پرده سینما دیده نمی‌شود. او به تازگی همزمان دو فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و «پیلوت» را روی پرده داشت، اکنون «جان‌دار» را در حال اکران دارد و « جهان با من برقص » هم به زودی اکران می‌شود، بنابراین انتخاب نقش چنین شخصیت متفاوتی برای او لازم بود تا بتواند در مقایسه با آخرین فیلم‌هایی که از او دیده‌ایم، حضور متفاوتی در سینما داشته باشد. باید تا اکران « دوزیست »، «آتابای»، «خورشید»، «مغز استخوان» و «شنای پروانه» صبر کنیم تا ببینیم او در ادامه فعالیت خود، چه انتخاب‌هایی داشته است. جواد عزتی سال پرکاری داشته و در جشنواره فجر امسال هم احتمالاً سه فیلم خواهد داشت؛ جایی که شاید بالاخره اولین سیمرغ را برایش به ارمغان داشته باشد.