واکنش بازیگر محبوب آمریکایی به ترور سردار سلیمانی/ عکس

از صبح نشسته‌ام به این فکر می‌کنم یحتمل تا حالا دریافته چه خبطی کرده است. البته چنین تصوری قاعدتا باید مبتنی بر این باشد که فکر کنم با گذشت یکی دو روز از فاجعه، میزانی حداقلی از عقل توی مغزش دویده که به خطایش پی برده باشد، اما آیا چنین تصوری در رابطه با زرد دیوانه، گمان باطل نیست؟ تندروترین جمهوریخواه‌هان، البته آن‌ها که دستشان از بدنه دولت مرادشان ـ ترامپ ـ کوتاه مانده هم انگشت‌به‌دهان مانده‌اند از این میزان نابخردی.

اخبار چهره ها - حالا بروید هشتگ‌های سردارسلیمانی را جست‌وجو کنید در توییتر و اینستاگرام تا ببینید فریاد محکوم‌کردن این ترور، محدود به صفحات ایرانیان، جبهه مقاومت و دوستداران سردار نیست؛ خود آمریکایی‌ها، ولو آن‌ها که شاید دل خوشی هم از نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، صدای‌شان در آمده از این جنگ‌افروزی احمقانه. تعداد واکنش‌ها بسیار است؛ دیروز از واکنش مایکل مور که او را به عنوان کارگردانی منتقد سیاست‌های جنگ‌افروزانه سیاستمداران کشورش می‌شناسیم نوشتیم، امروز از دو واکنش دیگر از آمریکایی‌ها خواهیم نوشت؛ از رابرت دنیرو که دو سال است شمشیر را از رو بسته برای رئیس‌جمهور ایالات متحده و از استفن کینگ که رمان‌هایش زیر چند میلیون نسخه نمی‌فروشد.

رابرت دنیرو؛ بازیگر آمریکایی

دنیرو [۲ هفته پیش]: نمی‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد

اختلاف نظر و اصطکاک رابرت دنیرو و دونالد ترامپ، تازگی‌اش را از دست داده، اما این کهنگی، آتش تنور را سرد که نکرده هیچ، بلکه شعله ورتر نیز ساخته است. این هالیوودی محبوب بار‌ها به رئیس‌جمهور ایالات متحده حمله کرده و اتفاقا چند روز پیش از ترور سردار سلیمانی، حرف‌هایی زده. او که دو هفته پیش در جدیدترین قسمت از پادکست هفتگی مایکل مور شرکت کرده بود، گفت: «من فکر می‌کنم دولت از جامعه سوء‌استفاده می‌کند. شما نمی‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد. شما احساس امنیت نمی‌کنید. رئیس‌جمهور در این حد احمق است و کاری را انجام نمی‌دهد که بتوانیم به آن‌ها اعتماد کرده یا احساس آرامش کنیم.»

دنیرو [دیروز]: نمی‌دانید این مقایسه اشتباه است

بازیگر محبوب آمریکایی پس از ترور سردار سلیمانی هم چند بار علیه ترامپ موضعگیری کرده است. دنیرو صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارد، اما صفحه توییتر منتسب به او، دیروز یک ویدئو و یک عکس با اظهار نظر آقای بازیگر منتشر کرد:

دنیرو ویدئویی از سخنرانی حاج‌قاسم سلیمانی به زبان فارسی که آرم شبکه پنج سیما را به خود دارد، منتشر کرده که در آن شهیدسلیمانی خطاب به ترامپ می‌گوید: «او نسبت به رئیس‌جمهور ما مطالب سخیفی را بیان کرد. در شأن رئیس‌جمهور کشور بزرگ اسلامی ایران نیست به او جواب بدهد. من به او جواب می‌دهم به عنوان سرباز ملت. به شما می‌گویم آقای ترامپ قمارباز، بدان در آنجایی که فکر نمی‌کنی ما در نزدیک شما هستیم. در هر کجا که تصور نمی‌کنی ما در کنار شما هستیم. ما ملت شهادتیم. ما ملت امام حسینیم». دنیرو همراه با این ویدئو نوشته: «این، نه فقط لحظه‌ای در روابط ایالات متحده و ایران بلکه رویدادی بزرگ و جهانی است. کسانی که این مسأله را با قتل اسامه بن‌لادن مقایسه می‌کنند، نمی‌دانند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند». او خوش‌خیالی هواداران ترامپ که قدرت ایران و سلیمانی را با قدرت گروه‌های کوچک تکفیری مقایسه می‌کنند، مورد طعنه قرار داده است.

دنیرو در توییتی دیگر، ویدئویی از یک سخنرانی قدیمی ترامپ در انتقاد به جنگ‌افروزی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را منتشر کرده و نوشته: «رئیس‌جمهور ما جنگی را با ایران راه خواهد انداخت، چون قطعا توانایی مذاکره را ندارد. او آدمی ضعیف است و وجودش عبث، بنابراین تنها راهی که می‌تواند برای انتخاب دوباره‌اش متصور شود و مطمئنا وقتی مشغول کارتان هستید، این است که جنگ با ایران راه بیندازد». این ویدئو، مربوط به سال‌هایی است که ترامپ معتقد بود اوباما می‌خواهد با راه‌انداختن جنگ، پروپاگاندایی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۲ راه بیندازد و حالا دنیرو با به‌اشتراک‌گذاشتن آن، دورویی ترامپ را به رخش کشیده است.

کامنت: دنیرو کامنت‌های متعددی دریافت کرده. یکی‌شان توجه‌مان را جلب کرد: «ما همه انسان هستیم. من الان در کنار دو راننده تاکسی ایرانی در پمپ‌بنزین نشسته‌ام. چرا ما اینقدر متفاوت هستیم؟ آیا نمی‌توانیم قهوه‌ای بنوشیم و اختلافات خود را حل کنیم؟ من مطمئن هستم که آن‌ها در ایران خانواده دارند؛ به خاطر آن‌ها احساس بدی دارم. آیا همه ما نمی‌توانیم کنار هم باشیم؟»

استفن کینگ؛ داستان‌نویس آمریکایی

فقط دیپلماسی ترور بلد است

کینگ را کیست که نشناسد؛ قصه‌نویسی که هر چه می‌نویسد چندمیلیون نسخه‌ای منتشر می‌شود و محصول هر فیلمنامه‌ای که می‌نویسد چندصدمیلیونی می‌فروشد. او هم طی سه توییت به ترامپ انتقاد کرده:

«کسی که آتش نزاع جدید را روشن کرده همان است که آنقدر بُزدل بود که به جنگ ویتنام نرفت.»‌

«دیپلماسی ترور با کنترل از راه دور با هواپیما‌های بدون‌سرنشین؛ این تنها دیپلماسی‌ای است که رئیس‌جمهور آن را بلد است.»

«این جنگی برای سیاست است؛ شرم‌آور و خطرناک.»