جزئیات تازه از روند درمانی «محمدرضا شجریان»/ماجرای شایعه ای غم انگیز

شب گذشته انتشار شایعه درگذشت محمدرضا شجریان هنرمند باسابقه موسیقی ایرانی ، با موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی همراه شد.

اخبار چهره ها - شایعه‌ای که ابتدا حسن عباسی سرتیم پزشکی محمدرضا شجریان آن را تکذیب کرد و همایون شجریان هم در صفحه رسمی خود در اینستاگرام به آن واکنش نشان داد و تأکید کرد رسانه‌ها خبرهای قطعی درباره شرایط پدرش را تنها از طریق او پیگیری و مخابره کنند.

شایعه هر چند خیلی زود تکذیب شد اما از حوالی نیمه شب، تعدادی از علاقمندان محمدرضا شجریان خود را به مقابل بیمارستان «جم» محل بستری این استاد آواز رساندند تا بی‌واسطه در جریان وضعیت او قرار بگیرند.

همین شرایط سبب شد، همایون شجریان نیز ساعتی پس از نیمه شب، خود را به بیمارستان برساند و رودررو با علاقمندان محمدرضا شجریان، شایعات را تکذیب کرده و به تشریح جزییاتی از روند درمانی این هنرمند بپردازد.

پزشکان در آمریکا پدرم را جواب کردن

همایون شجریان در آغاز در تشریح روند طی شده درمانی پدرش گفت: از سه چهار سال قبل که پدر در آمریکا مجبور به رادیوتراپی شدند، این رادیوتراپی عوارض سویی به همراه داشت که شرح آن را بعدها در رسانه‌ها هم مطرح خواهم کرد. همان زمان بنده را خواستند که به آمریکا بروم. با مشکلاتی همچون اخذ ویزا و داستان‌های دیگر، خود را به آنجا رساندم. شرایط ایشان آن روز به گونه‌ای بود که دکترها او را جواب کردند و حتی گفتند تا یک هفته دیگر بیشتر زنده نخواهند بود چرا که حدود یک هفته بود که پدرم نه آب خورده بود و نه غذا.

وی ادامه داد: به دلایل عوارض همان رادیوتراپی و تورم مغز، مراحل پیچیده‌ای طی شده بود و سرانجام هم پزشکان پدر را جواب کردند اما بنده اصرار کردم در صورتی که ایشان عذاب و دردی نداشته باشد، حتی شده برای یک روز هم بیشتر او را برای ما نگه دارند، این کار را بکنند. برای تغذیه در معده‌شان لوله‌ای کارگذاری شد تا بتوانند غذا به او بدهند و همین تغذیه مجدد باعث احیا شد.

همایون شجریان افزود:‌ پس از آن شرایطی را فراهم آوردیم تا به رغم برخی مشکلات پدر را به ایران منتقل کنیم و شکر خدا از آن روز تا امروز سه سال می‌شود که سایه پدر بالای سر ما همچنان هست.

نمی‌خواستیم با انتشار جزییات ایجاد نگرانی کنیم

این خواننده موسیقی ایرانی افزود: شایعات زیادی در این مسیر رقم می‌خورد و مطرح می‌شد که صحت نداشت. اگر گاهی هم پیش می‌آمد که شرایط ایشان نامساعد می‌شد، نمی‌خواستیم جزییات آن را منتشر کنیم که باعث نگرانی دیگران شود چون واقعاً هم چیز مهمی نبود. مثلًا برای تعویض همین لوله تغذیه گاهی مجبور می‌شدیم پدر را به بیمارستان منتقل کنیم و نیاز بود تحت نظارت باشند. در مراحلی هم ایشان در روند فیزیوتراپی همراهی بسیار خوب و هوشیاری بالایی داشتند. در واقع تنها از نظر جسمانی و حرکتی مشکلاتی وجود داشت و از نظر ذهنی مثل همیشه هوشیاری خودشان را داشتند. البته به دلیل نارضایتی از شرایط، مقداری افسردگی هم سراغشان آمده بود.

وی ادامه داد: امروز که پدر در بیمارستان هستند هم به دلیل همان مسائلی است که به آن اشاره کردم. در این مدت به دلیل برخی مشکلات در سیستم بلع و دفع اخلاط، ریه‌شان هم دچار مشکلاتی شد و عفونتی ایجاد شده بود که شکر خدا هفته گذشته برطرف شد و ایشان را به خانه منتقل کردیم. چند روزی در خانه بودند، مجدد این مشکل پیش آمد و به دلیل همین مشکل ریوی، مجبور شدیم امروز به بیمارستان منتقل‌شان کنیم. خدا را شکر امروز حالشان از پریشب بهتر شده است. امیدواریم از این مرحله درمانی هم عبور کنند.

شجریان درباره آخرین وضعیت درمانی پدر و شایعات منتشر شده درباره وابستگی حیاتی محمدرضا شجریان به دستگاه‌های بیمارستانی هم گفت: در مقطعی شرایط فشار ایشان به صورتی بود که مجبور شدند از طریق دستگاه آن را کنترل کنند. از نظر تنفس هم امروز هرچند از دستگاه کمک می‌گیرند اما همچنان خودشان تنفس دارند.

وی در پایان باردیگر از همه علاقه‌مندان محمدرضا شجریان خواست که به شایعات مجازی توجه نکنند و آخرین خبرها درباره روند درمانی محمدرضا شجریان را از صفحه رسمی او در اینستاگرام دنبال کنند.

همایون شجریان در چند نوبت و در واکنش به عده‌ای که گویی تحت تأثیر برخی خبرهای فضای مجازی اصرار داشتند «محمدرضا شجریان درگذشته اما قرار است درباره آن اطلاع‌رسانی نشود»، با تأکید بر اینکه «هیچ صحبتی را اینجا از روی اجبار طرح نمی‌کنم» گفت: قطعا اگر اتفاقی برای پدر افتاده بود، من اینگونه اینجا نبودم!

وی ساعتی بعد هم تصویری از مانتیور ثبت علایم حیاتی محمدرضا شجریان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.