65 سالگی «پرویز پرستویی»/ عکس

پرویز پرستویی متولد ۲ تیر ۱۳۳۴ است. از سن ۱۴ سالگی وارد عرصه هنر شد. نقطه شروع فعالیت او پیوستن به گروه نمایشی بهرام بیضایی یکی از کارگردانان بزرگ ایران بود.

اخبار فرهنگ و هنر - او با همان اولین فیلمش در سینما مورد توجه قرار گرفت و برای بازی در «دیار عاشقان» جایزه جشنواره فیلم فجر را بدست آورد.

دهه هفتاد و هشتاد، دوران طلایی پرستویی بود. پرستویی در این دهه با بازی در «لیلی با من است»، «مرد عوضی»، «آژانس شیشه‌ای»، «مومیایی ۳» و «روبان قرمز» و موفقیت فیلم‌هایش در گیشه، به بازیگر محبوب و پرکار سینمای ایران بدل شد.

پرویز پرستویی برای خود محدودیتی قائل نیست چون اهل تجربه کردن و بازی در نقش‌های متنوع است.

«مارمولک» نمونه موفق تجربه متفاوت پرستویی در سینمای کمدی است که تصویر جسارت آمیزی از یک روحانی به نمایش گذاشته شد.

او در تلویزیون هم نقش‌های به یادماندنی از خود به یادگار گذاشت. «زیر تیغ» یکی از مهم‌ترین سریال‌های پرستویی است که او با شخصیت همدلی برانگیز محمود «زیر تیغ»، یکی دیگر از بهترین نقش‌آفرینی‌های خود را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

پرستویی یکی از رکورداران سیمرغ است که تاکنون موفق به دریافت ۵ جایزه در ادوار مختلف شده است. به همراه جوایز مختلفی که از رویدادهای سینمایی دیگر گرفته در صدر پرافتخارترین بازیگران مرد ایرانی قرار دارد.

موفقیت‌ها و درخشش پرستویی و سبکی که در بازیگری ابداع کرده بود او را به یکی از اساتید مهم بازیگری تبدیل کرد.

پرستویی از جمله بازیگران خوش صدای سینمای ایران به حساب می‌آید که تعدادی اثر نیز در این زمینه منتشر کرده و مورد توجه قرار گرفته است.

او هم اکنون سریال « هم گناه » مصطفی کیایی را در حال انتشار از شبکه نمایش خانگی دارد و به تازگی برای بازی در فیلم «بی همه‌ چیز» ساخته محسن قرایی قرار داد بسته است.

 

پرویز پرستویی