حضور متفاوت خانم مجری در شبکه خبر

کارگردان «چاپ اول» دست اول بودن خبر را از نکات مهم برای پرداختن به آن عنوان کرده و گفته است: همان‌طور که از نام برنامه پیداست ما تلاش می‌کنیم اخبار دست اول را با مردم در میان بگذاریم.

اخبار چهره ها - او تاکید می‌کند: پایه برنامه «چاپ اول» خبر است اما با طراحی و فرم‌بندی متفاوت.

به گفته‌ی او «چاپ اول» در حقیقت برنامه‌ای صبح‌گاهی است که از ساعت ۷ تا ۹ صبح، شنبه تا چهارشنبه از آنتن شبکه خبر پخش می‌شود. تولید این برنامه را بسیج سازمان صدا و سیما با مشارکت شبکه خبر انجام می‌دهد.

مهدیار عقابی ـ کارگردان چاپ اول ـ  درباره این برنامه توضیح داد: «چاپ اول» یک برنامه ترکیبی صبحگاهی و پرنشاط با رفرنس خبر است. برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون اغلب بر مبنای خبر و تیتر روزنامه‌ها و فضای مجازی هستند و شبکه خبر هم که رسالت تخصصی‌اش بحث خبر است، از این رو مدیران جای چنین برنامه‌ای را در شبکه خبر خالی می‌دیدند. تلاشمان این است که این برنامه با دیگر برنامه‌های شبکه‌ی خبر تفاوت‌هایی داشته باشد.

او افزود: مبنای برنامه خبر و نیز پیگیری موضوعات روز است. در این برنامه ما یک گفت‌وگوی ویژه هم داریم که مهمانان برنامه از افراد رده یک موضوع انتخابی خواهند بود. گفت‌وگوها کاملا جدی، محکم و حتی مطالبه‌گرانه خواهند بود.

این کارگردان درباره برنامه‌های خبری شبکه‌های خارجی و ماهواره‌ای، شیوه‌هایی که این شبکه‌ها برای انتقال اخبار به کار می‌گیرند و نیز تفاوت برنامه «چاپ اول» با برنامه‌های خارجی مشابه، توضیح داد: شبکه‌های خارجی برای حقه‌های تبلیغاتی سعی در ایجاد تنوع دارند. آن‌ها فهمیده‌اند که فرم جذاب برنامه، تحریف را برایشان راحت‌تر می‌کند از این‌رو به جذابیت فرم روی آورده‌اند. ما هم قصد داریم از جذابیت فرم استفاده کنیم اما نه با این رویکرد. نمی‌خواهیم تغییر عجیب‌ و غریبی در ساختار کلاسیک ایجاد کنیم بلکه رویکرد خبری‌مان را متفاوت کرده‌ایم و نیز در موضوعات انتخابی برنامه تنوع ایجاد کرده‌ایم. نحوه اجرای مجری‌ها هم خیلی تاثیرگذار است. معذوریت‌هایی در اجرا وجود دارد که صحیح است و ما به آن‌ها قائلیم اما در عین حال تلاشمان این است که اجراها شبیه به گذشته نباشد و جنس متفاوتی از اجرا و برنامه‌سازی را ارائه کنیم. نمی‌خواهیم شبیه برنامه‌های خارجی باشیم و این برنامه‌ها برای ما مبنا نیستند. ما یک اصول برنامه‌سازی ایرانی و بومی داریم که روی آن اصول حرکت می‌کنیم.

عقابی با اشاره به نقش مهم فضای مجازی در انتقال اخبار درباره تاثیر فضای مجازی بر این برنامه و محتوای آن عنوان کرد: بخش عمده‌ای از اخبار در فضای مجازی رد و بدل می‌شود. فضای مجازی الان به فضای حقیقی جامعه بدل شده است. فضای مجازی شاید خیلی جلوتر از رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب دیگر باشد. اما در فضای مجاری اخبار موثق و غیرموثق وجود دارد، لذا مبنای انتخاب موضوع برای ما فضای مجازی نیست. بلکه فضای مجازی مکملی جدی برای پرداخت به موضوع خواهد بود.

برنامه «چاپ اول» با اجرای یک روز در میان المیرا شریفی مقدم و محمدرضا سلمانی روی‌آنتن می‌رود. سردبیری این برنامه را مهید خان علیزاده و تهیه‌کنندگی آن را احسان فروغی و سیدمهدی حسینی بر عهده دارند.