50 سالگی «پیمان معادی»/ عکس

پیمان معادی متولد نهم تیر ۱۳۴۹ در نیویورک است. فعالیتش را در سینما با فیلمنامه نویسی آثاری چون «آواز قو» و «کما» آغاز کرد و نخستین بار در فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی جلوی دوربین رفت.

اخبار چهره ها - شخصیت مستقلی در فیلمسازی و بازیگری دارد و اسمش بِرند مهمی در سینمای ایران است. معادی بازیگر بزرگ و قدرتمندی است و حضورش در هر اثری وزن و اعتبار آن کار به حساب می آید.

با «جدایی نادر از سیمین» در سن ۴۱ سالگی ستاره سینما شد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم برلین به دست آورد.

معادی یک دهه است که در سطح اول بازیگری قرار دارد؛ آرتیستی خاص و درجه یک است که با انتخاب‌های درست و نقش‌های متفاوتش بهترین بازی‌های سینمای ایران را ارائه کرده است. از پدر محافظه کار و تحصیلکرده «جدایی نادر از سیمین» گرفته تا برادر مستبد «ابد و یک روز» و افسر پلیس «متری شیش و نیم».

او هم در بازیگری سابقه درخشانی دارد و هم با ساخت «برف روی کاج ها» و «بمب؛ یک عاشقانه» در رده فیلمسازان مهم و دغدغه مند سینمای ایران قرار گرفت.

پیمان معادی سال گذشته صاحب یک موفقیت مهم در بازیگری شد. بازی درخشانش در نقش مرد کُرد و رنج کشیده «درخت گردو» او را صاحب اولین سیمرغ بازیگری کرد و بازی حیرت انگیزش با تشویق بسیاری از منتقدان همراه بود.

معادی بازیگر گزیده کاری است و همین باعث شده او امروز به ستاره دست نیافتنی برای بسیاری از فیلمسازان سینمای ایران که درصدد همکاری با او هستند تبدیل شود.

پیمان معادی

تصویر شهاب جعفرنژاد