«عباس جوانمرد» آقای خاص و تأثیرگذار تئاتر ایران بود

شکرخدا گودرزی مدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر، در خصوص درگذشت هنرمند پیشکسوت تئاتر عباس جوانمرد، گفت: عباس جوانمرد، آقای خاص و تأثیرگذار تئاتر ایران بود؛ نمونه بارز این تاثیرگذاری تأسیس تئاتر ملی بوده است.

بازیگر سریال «شهرزاد» ادامه داد: عباس جوانمرد برای تدریس در یک دوره‌ گویندگی به تلویزیون دعوت شد و در آنجا طرح تئاتر تلویزیونی را مطرح کرد. شش گروه زیر نظر ایشان تشکیل شد و این گروه‌ها اولین تئاتر تلویزیونی را ضبط کردند که در شبکه سه پخش شد.

کارگردان نمایش «راه مهر راز سپهر» تصریح کرد: عباس جوانمرد و گروهش در دوره طلایی تئاتر تأثیر بسزایی داشتند و فقدان ایشان برای جامعه تئاتر درد بزرگی است. مخصوصاً اینکه در غربت فوت کردند و فقط همسرشان آنجا بودند.

بازیگر فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» اضافه کرد: وقتی مدرسه تئاتر بهمن را تاسیس کردم، برای تدریس از آقای جوانمرد دعوت کردم؛ زمانی که آقای همت مدیر گروه دانشگاه سوره و من هم قائم مقام ایشان بودم، این دانشگاه نیز از حضور عباس جوانمرد بهره‌مند شد.

یادداشت این کارگردان برای هنرمند فقید «عباس جوانمرد» به این شرح است:

دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! در این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی را از دست داد؛ تئاتری بر آمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ خودش! تئاتر ایران تا قبل از گروه هنر ملی بزرگانی چون عبدالحسین خان نوشین، گرمسیری و سرکیسیان را دیده بود، اما هیچ کدام به اندازه عباس جوانمرد روحیه و دغدغه تئاتر ملی نداشتند.

البته این مسئله به تنهایی به خود جوانمرد محدود نمی‌شود، جوانمرد برآمده و مسئول دورانی است که دغدغه ملی و دفاع از منافع ملی به عنوان مهمترین هدف و آرزوی اکثر قریب به اتفاق اقشاری است که در آن دوران به سر می‌بردند. مسئله‌ منافع ملی با سیاست و اقتصاد و هنر گره خورده بود و باید تئاتری پا می‌گرفت که آشنا باشد با مصائب و مشکلات جامعه. پرسوناژهایش از جنس مردم کوچه و بازار باشد و جایگاهش برآمده از فرهنگ و هنر ایرانی. بر این پایه بود که گروه هنر ملی شکل گرفت و افرادی دور هم گرد آمدند که دوران طلایی تئاتر را رقم زدند. دورانی که در همه زمینه‌ها از نمایشنامه نویسی تا کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه تحولی در تئاتر ایران ایجاد شد و اولین حضور بین المللی تئاتر ایران با گروه هنر ملی و نمایش بلبل سرگشته آغاز شد.

عباس جوانمرد نه تنها پیشگام و سرپرست گروه تئاتر هنر ملی بود بلکه بنیانگذار تئاتر تلویزیونی نیز بود. تئاتری که ۶ گروه تئاتری را به سرپرستی بزرگان تئاتر آن روزگار، عزت الله انتطامی، خلیل دیلمقانی، علی نصیریان، جعفر والی، حمید سمندریان، رکن الدین خسروی و خود آقای جوانمرد تشکیل داد و در نوروز ۱۳۳۹ اولین تئاتر تلویزیونی از شبکه ۳ پخش شد و تا پایان سال ۱۳۳۹ سی و پنج نمایشنامه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش شد و مخاطبان تئاتر به صورت چشمگیری افزایش یافت. اولین کار گروه تئاتر هنر ملی سه تک پرده ای، "درد دل آمیز یدالله"، "مرده خورها" و "افعی طلایی " در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ در تالار فارابی هنر‌های زیبا روی صحنه رفت. میراث گرانبهای عباس جوانمرد برای تئاتر ایران ماندگار است.