شهری که بیکاری در آن فریاد می زند

به نقل از کُردتودی، عدم رشد اشتغالزایی و ثبات آن، رشد روز افزون بیکاری از دغدغه های مهم و اساسی این استان است که کماکان تمامی خانواده های کردستانی را درگیر کرده است.

 

در سال های اخیر بیکاری مشکل نام آشنا و همیشگی مردم کردستان بوده ولی این مشکل در سه سال اخیر تبدیل به معضلی افسار گسیخته با سیر صعودی بالا شده است، که با ادامه این وضعیت در کابینه تدبیر و امید تا سال های آتی هم امیدی به رفع و رجوع آن و هموار کردن مسیر اشتغالزایی با چاله های که در مسیر کار وجود دارد، نیست.

 

مرکز ملی آمار ایران چندی قبل نتایج آمارگیری نیروی کار کشور در زمستان 94 را منتشر کرد که بررسی اجمالی گزارش منتشره نشان می ‌دهد کردستان در میان سه استانی است که بالاترین نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کرده‌ است.

 

البته باید در خصوص این مرکز لازم است شفاف سازی انجام شود و اذعان کرد؛ این مرکز نه نهاد مخالف برجام، نه یک نهاد وابسته به دلواپسان و نه حتی مرکزی برای تخریب دولت تدبیر و امید است، بلکه تنها مرکز و مرجع تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.

 

نرخ بیکاری در استان کردستان قبل از سال 92 به گونه ای بود که کمتر این استان و بیکاری آن به چشم می آمد یا حداقل کمتر زبانزد بود، اما امروز دیگر مانند قبل نبوده و بیکاری به حدی است که دیگر کردستان را باید از صفت فرهنگی به بیکارستان تغییر نام داد.

 

هرچند ضعف مدیریت استان هم در کنار مشکلات بیکاری و وضعیت اقتصادی کشور در دامن زدن به این بیکاری و رکود اشتغالزایی بی تاثیر نبوده اما باید در نظر داشت که انتخاب دیگر هنگام سکاندار استان آن هم بعد از 8 ماه آغاز به کار دولت تدبیر و امید، تغییرهای گاه و بیگاه در بدنه مدیریت استان حتی با نزدیک شدن به پایان وقت اداری دولت یازدهم و به صدا درآمدن زنگ ترک جلوس ریاست کشور از عمده موارد تاثیرگذار در تخریب و تضعیف استان کردستان است.

 

این درجا زدن ها و تلاطم های اخیر در کردستان فرهنگی، موید بیکارستانی غرق در تاریکی است که مانع حرکت شاخص های رشد و توسعه در استان شده و هر روز به افت بیشتر و نزدیکی به بیکاری روزافزون در ایت استان منجر می شود.

 

کاهش فاصله بیکاری در استان کردستان با آمار کشوری، یکی از عمده مسائلی است که باید توسط مدیران استانی تا کم کردن آن و رسیدن به فاصله معیار و مناسب دنبال شود و برای ایجاد اشتغال در مسیر رفع بیکاری لازم است گام های ارزنده ای برداشته شود.

 

شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید محور کار همه مسئولان باشد و رفع معضل بیکاری خصوصا در استان های غربی به ویژه کردستان به عنوان یک استان مرزی با نرخ رشد بالا از بیکاری و تورم و رکود اقتصادی در چارچوب گام نهادن در مسیر اقتصاد مقاومتی همت شود.

 

استان کردستان با توجه به ظرفیت های که دارد و پتانسیل های عظیم در بخش های مختلف، همچنان وضعیت نامناسبی در بخش اشتغال و توسعه را شاهد است.

 

آمار بالای بیکاری و ریشه ای شدن این معضل در کردستان از عمده مسائلی است که نیاز به بررسی و کنکاش دارد و لازم است قبل از به پایان رسیدن زمان تدبیر و امید فکری برای آن شود.