کمبود قبر در سنندج

آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج، تنها آرامستان این شهر برای دفن اموات است و با توجه به عدم توسعه آن و همچنین بی تفاوتی متولیان در طول سالهای اخیر، متاسفانه امروز این آرامستان پر شده و دیگر جا برای دفن اموات باقی نمانده است.

زمانی آرامستان بهشت محمدی آماده بهره برداری شد که جمعیت شهر سنندج به زحمت به ۱۰۰ هزار نفر می رسید ولی امروز که جمعیت این شهر حداقل چهار برابر شده است که این محل دیگر جای جدید برای دفن اموات ندارد.

مدیرعامل سازمان آرامستان شهرداری سنندج  بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته و در صورتی که فکر اساسی برای این موضوع صورت نگیرد، در بهترین حالت آرامستان سنندج تا سه ماه دیگر جا دارد.

توفیق سرفراز ادامه داد: متاسفانه تا این لحظه مدیران و متولیان این بخش تنها به فکر کندن قبر و دفن اموات بوده اند و هیچ برنامه ای در راستای افزایش وسعت این آرامستان نداشته اند و این بی تفاوتی در سالهای گذشته باعث شده است تا امروز ما به این وضعیت و شرایط دچار شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج در واقع جا ندارد، بیان کرد: در حال حاضر ما بین قبور را برای دفن اموات در نظر می گیریم که با این شرایط هم متاسفانه این آرامستان تنها تا سه ماه آینده جا خواهد داشت و به همین دلیل لازم است که در این زمینه فکر اساسی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان شهرداری سنندج یادآور شد: متاسفانه در گذشته فکر اساسی در این خصوص صورت نگرفته است و می بایست مسئولان و متولیان قبل از اینکه ما به شرایط فعلی برسیم زمین مناسبی را تهیه می کردند که با کمال تاسف این مهم دنبال نشده بود و به همین دلیل ما به شرایط فعلی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و به دلیل دفن اموات جدید در کنار قبور قدیمی امکان تخریب قبور ۳۰ سال قبل نیز وجود ندارد، افزود: طی چند سال اخیر اموات در بین قبور قدیمی و حتی ۴۰ ساله دفن شده اند و این شرایط باعث شده است تا امکان تخریب این قبور و استفاده دوباره از آنها وجود ندارد.

سرفراز با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص ایجاد یک آرامستان جدید و یا اینکه توسعه آرامستان فعلی، عنوان کرد: چند سال قبل زمینی برای آرامستان جدید در سنندج منظور شده است که تنها هزینه آماده سازی این زمین میلیاردها تومان است و در حال حاضر شهرداری این امکان را ندارد.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم در آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج، گفت: بهترین راه حل این است که آرامستان فعلی بهشت محمدی سنندج توسعه یابد و انتظار می رود که با نگاه ویژه مسئولان استان و شهرستان در این زمینه بتوانیم اقدامات مناسبی را اجرایی کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان شهرداری سنندج ضمن تقدیر ویژه از فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان، گفت: با توجه به اینکه زمین های اطراف آرامستان بهشت محمدی در اختیار سپاه بیت المقدس کردستان است، هماهنگی های خوبی در خصوص توسعه آرامستان صورت گرفته و سردار رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان نگاهی ویژه به این موضوع داشته اند و انتظار می رود که در سایه این نگاه ویژه شهرداری را کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات و برنامه های اجرایی شده در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم، بیان کرد: در ابتدا باید از فرماندار شهرستان سنندج نیز تقدیر کرد که با پیگیری های وی هم اکنون شعبه پزشکی قانونی و نمایندگی ثبت احوال در محل آرامستان راه اندازی شده و به مردم خدمت ارائه می کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر و با راه اندازی شعبه پزشکی قانونی معاینه اجساد در محل آرامستان صورت می گیرد و با این کار بخش زیادی از ترافیک ایجاد شده در هسته مرکزی شهر کاسته شده و در نهایت مردم نیز با مشکلات کمتری مواجه می شوند.

سرفراز یادآور شد: خوشبختانه در کنار شعبه پزشکی قانونی، هم اکنون نمایندگی ثبت احوال نیز در محل آرامستان بهشت محمدی سنندج راه اندازی شده است و تمامی کارهای سجلی مورد نیاز در این محل و با کمترین زمان صورت می گیرد و دیگر خانواده اموات نیاز نیست که به اداره ثبت احوال مراجعه کنند.

وی به معضل مناطق منفصل شهری و همچنین روستاهای اطراف شهر سنندج اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی که طی چند سال اخیر شماری از روستاهای پرجمعیت اطراف شهر همچون نایسر، ننله و حسن آباد به شهر سنندج الحاق شده اند ولی متاسفانه در بعضی از شرایط مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد کرده اند.

مدیرعامل سازمان آرامستان شهرداری سنندج گفت: دفن غیرقانونی و غیرمجاز اموات در محل های غیراستاندارد از جمله مشکلاتی است که امروز در حاشیه های شهر سنندج و همچنین نواحی منفصل شهری وجود دارد که متاسفانه قوانین محکمی هم در این خصوص وجود ندارد تا سازمان آرامستان با این گونه اقدامات برخورد کند.

وی افزود: وقتی که مردم ساکن در نواحی منفصل شهری از شهرداری سنندج انتظار دارد که به آنها خدمت رسانی کند آنها نیز باید در چهارچوب قوانین و مقررات حرکت کرده و بر همین اساس دفن غیرقانونی اموات در محل ها و مکان های غیراستاندار عواقب مختلفی از جمله مسائل بهداشتی را به دنبال دارد.

وی ضمن اشاره به وضعیت مالی سازمان آرامستان شهرداری سنندج بیان کرد: متاسفانه وضعیت مالی آرامستان به هیچ عنوان خوب نیست و در شرایط فعلی درآمدهای این سازمان با هزینه های آن مطابقت ندارد و به همین دلیل ما با مشکلاتی مواجه هستیم.

سرفراز با اشاره به هزینه پائین دفن اموات در شهر سنندج، یادآور شد: میزان هزینه ای که از مردم دریافت می شود ناچیز است و البته خدمت رسانی خوبی نیز از سوی سازمان صورت می گیرد و به همین دلیل همیشه درآمد ما با هزینه های مطابقت ندارد.

وی در پایان ضمن اشاره به لزوم توجه به سازمان آرامستان شهرداری سنندج از سوی مسئولان شهرستان و استان، گفت: توجه به این سازمان و همچنین حمایت از آن یکی از ضرورت های فعلی در سنندج است و به همین دلیل انتظار می رود که نگاه به این سازمان از حالت حاشیه ای خارج شود.