کارگاه آمادگی بیمارستانی با حضور مسئولین کشوری

صبح امروز کارگاه آمادگی ملی آمادگی بیمارستانی در حوادث و بلایا در آمفی تئاتر بیمارستان آیت الله طالقانی(ره) شهر کرمانشاه آغاز شد که به مدت دو روز با حضور اساتید کشوری و استانی ادامه دارد.

در طول برگزاری این کارگاه، آموزش هایی درباره اهداف و ضرورت کارگاه، معرفی شرکت کنندگان و پیش آزمون، تدوین برنامه آمادگی بیمارستانی، ارزیابی خطر، برنامه ریزی آمادگی بیمارستانی، مرکز هدایت عملیات، سیستم مدیریت اطلاعات، هشدار اولیه و اعلام خطر، ترسیم الگوی هشدار اولیه و نحوه فعالسازی، برنامه فرا ظرفیت بیمارستانی، سامانه فرماندهی حوادث بیمارستان، راهنمای برنامه ریزی و پاسخ بیمارستانی و فرآیند فعالسازی برنامه با توجه به سناریو ارائه می شود.

لزوم هماهنگی میان بیمارستانها و ارگانهای امدادی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این کارگاه با اشاره به ضرورت آمادگی بیمارستانهای استان در شرایط بحران و حوادث مترقبه گفت: تمامی بیمارستانها به منظور اثربخشی بیشتر باید با سایر ارگان های امدادی هماهنگی مطلوبی داشته باشند.

دکتر حسین کریم اظهار داشت: در همین راستا و به جهت پیشبرد بیمارستان ها توجه به ارهکارهایی از جمله ارتقا مدیریت بحران بیمارستانی و افزایش ظرفیت اورژانس به ویژه کسب آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی الزامی است.

برگزاری کارگاه های آمادگی بیمارستانی گامی در جهت تمرکز زدایی

معاون تخصصی اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت بهداشت و درمان نیز گفت: برگزاری کارگاه های آمادگی بیمارستانی در مناطق مختلف کشور، گامی در جهت تمرکز زدایی این امر در استان تهران است.

دکتر حمید رضا خانکه اظهار داشت: به منظور تمرکز زدایی، کارگاه آمادگی بیمارستانی در قالب برگزاری پنج کارگاه تخصصی HSI، EOP، DHMR، ICF و HICF طراحی شده و در سطح مناطق مختلف کشور برگزار می شود.

معاون تخصصی اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: تنها در وزارت بهداشت و درمان، مرکز حوادث غیر مترقبه و پدافند غیرعامل ادغام شده است و در این میان شرکت کنندگان در کارگاه های مذکور موفق به دریافت مجوز رسمی می شوند.

کرمانشاه دومین منطقه برگزار کننده کارگاه آمادگی بیمارستانی کشور

سرپرست مرکز فوریتهای پزشکی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه دومین منطقه برگزار کننده کارگاه آمادگی بیمارستانی در سطح کشور بوده است.

صائب مدرسی با اشاره به اینکه این کارگاه نخست در منطقه اصفهان برگزار شده، درباره راهکارهای اجرایی مدیریت بحران بیمارستانی اظهار داشت: به زودی و در پی تصادفات با تعداد مجروحیت بالا، سناریوی واژگونی اتوبوس به صورت آنالیز تخصصی واقعه مورد بحث و پیگیری قرار می گیرد.

سرپرست مرکز فوریتهای پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این سناریو به ویژه در مواقعی نظیر برپایی اردوهای راهیان نور و اربعین دارای اهمیت بیشتری است بیان کرد: به منظور کاهش مخاطرات، این سناریو با حضور مسئولین مربوطه شامل پلیس راه، مرکز فوریتها و راه و شهرسازی با شناسایی و بررسی عوامل خطر از جمله نقاط حادثه خیز و علل تصادفات مورد نقد و بررسی قرار می گیرد تا از افزایش تصادفات و تلفات پیشگیری شود.