تراژدی تکان دهنده مهاجرت 20 هزار نفر سنقری به دلیل بیکاری

همه ما شاید کلمه مهاجرت برای یافتن شغل را بارها و بارها شنیده باشیم و قریب به اتفاق با این کلمه آشنا هستیم. پدران و برادرانمان کوله بار سفر از دیار خود بسته و برای پیدا کردن کار عازم سایر شهرهای کشور شده اند. گاه نیز با فراهم شدن رفاه و آسایش درشهری غیربومی، کوچ را بر قرار در شهر مادری ترجیح داده و بدنبال آن خیل کثیری از اقوام آنها نیز همسو با انتخاب پدران خود حرکت کرده اند.

 

این موضوع به دلیل مشکلات ناشی از بیکاری در شهرستان سنقر و کلیایی به شدت دیده می شود. جمعیت شهرستان سنقروکلیایی در سرشماری سال 1385 برابر با 97012 نفر بوده است که در مقایسه با سرشماری سال 1375 که برابر 112012 گزارش شده است حدود 15 هزار نفر از جمیعت این شهرستان کاسته شده است.

 

با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و عدم توانایی دولت یازدهم در ایجاد فرصت های اشتغال، گسترش شرکت های تعاونی در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

 

 

آمار دقیق تعداد بیکاران سنقر و کلیایی وجود ندارد

 

جواد قاسمی مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنقروکلیایی در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر در خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در این شهرستان اظهار داشت: در ابتدای سخن باید گفت از عزیزان متقاضی و جویای کار خواهشمندیم با مراجعه به مؤسسه کاریابی شهرستان نسبت به ارائه درخواست و تکمیل فرم اقدام کنند تا بتوان از طریق مراکز مربوطه بر حسب مدرک تحصیلی و مهارتهای فنی و حرفه ای آن ها زمینه اشتغال آن ها فراهم شود.

 

قاسمی ادامه داد: به دلیل عدم آگاهی و بعضا مراجعه نکردن افراد جویای کار به مؤسسه کاریابی شهرستان آمار دقیقی از افراد بیکار در شهرستان موجود نیست.

 

وی در ادامه آمار کل افراد فاقد کار و ثبت شده در مؤسسه کاریابی شهرستان از سال 90 تاکنون را 1879 نفر اعلام و بیان داشت: تعداد جویندگان کار در شهرستان سنقروکلیایی 1422 مرد و 457 زن، جویندگان کار با مدرک فوق لیسانس به بالاتر22 مرد و 18 زن، جویندگان کار با مدرک لیسانس 180 مرد و 182 زن، جویندگان کار با مدرک فوق دیپلم 83 مرد و 37 زن،  جویندگان کار با مدرک دیپلم 239 مرد و 84 زنف جویندگان کار با مدرک متوسطه 88 مرد و 14 زن، جویندگان کار با مدرک پایان دوره راهنمایی 287 مرد و 27 زن، جویندگان کار با مدرک پایان دوره ابتدایی 341 مرد و 43 زن و آمار ثبت شده جویندگان کار با شرایط بیسوادی 182 مرد و 50 زن است.

 

 

مدیر اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی سنقروکلیایی با تاکید بر اینکه تنها راه شناسایی و آمار دقیق افراد بیکار جهت معرفی به کارفرمایان و کارآفرینان برای مشغول شدن در حرفه و تخصص مورد نظر ثبت نام در مؤسسه کاریابی شهرستان است، افزود: در این راستا با توجه به آمار کلی ثبت شده جویندگان کار در شهرستان سنقروکلیایی که ذکر شد تعداد 226 نفر مشغول به کار شده اند.

 

وی با بیان اینکه از اسامی ثبت شده 128 مرد و 98 زن مشغول به کار شده اند، گفت: تعداد بکارگمارده شدگان در شهرستان سنقروکلیایی 128 مرد و 98 زن، با مدرک فوق لیسانس به بالاتر2 مرد و 3 زن،  با مدرک لیسانس 31 مرد و 29 زن،  با مدرک فوق دیپلم 8 مرد و 9 زن، با مدرک دیپلم 40 مرد و 20 زن، با مدرک متوسطه 6 مرد و 4 زن،  با مدرک پایان دوره راهنمایی 26 مرد و 8 زن،  با مدرک پایان دوره ابتدایی 8 مرد و 8 زن و با شرایط بیسوادی 7 مرد و 9 زن است.

 

بیکاری 20 هزار سنقری را به مهاجرت کشاند

 

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقروکلیایی در گفتگو با سهیل سنقر در خصوص معضل بیکاری در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل شهرستان سنقروکلیایی در درجه اول بیکاری و بعد معیشت مردم است. به دلیل همین بیکاریست که در دو دهه اخیر شاهد این بودیم که قریب به 20 هزار نفر از جمعیت شهرستان مهاجرت داشته اند.

 

وی ادامه داد: این شرایط درحالی است که شهرستان دارای ظرفیت های بالقوه بسیار خوبیست. در حقیقت شهرستان سنقروکلیایی قطب کشاورزی است و با وجود دو سد در این شهرستان ظرفیت های فراوانی وجود دارد که بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند که ازین ظرفیت می توان برای زمینه های اشتغال جمع کثیری از مردم شهرستان را فراهم کرد.

 

 

حسینی کیا گفت: در بخش دیگر نگاه ما باید به صنعت در شهرستان باشد که خود صنعت به دوبخش دولتی و بخش سرمایه گذار خصوصی تقسیم می شود. باید توجه داشت ما به صنعتی در شهرستان احتیاج داریم که چرخه کشاورزی را بچرخاند. ما هیچ نوع صنایع تبدیلی در شهرستان نداریم و این در حالیست که نزدیک به 2500 هکتار باغ داریم.

 

نماینده مردم سنقروکلیایی خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت های مناسبی که در بخش کشاورزی سنقر وجود دارد حتی می توان به دنبال صنایعی رفت که تامین کننده ادوات کشاورزی در منطقه باشد که از این طریق بخشی از معضل بیکاری ما حل شود. از سرمایه گذاران بخش خصوصی و بومی شهرستان خواستاریم در واقع به شهر خود عنایت ویژه ای داشته باشند و از سویی هم مسئولین تسهیلات لازم را فراهم کنند که بروکراسی اداری کنار برود و با یک وحدت و همدلی ان شالله بتوانیم قدمی برای اشتغال این شهرستان برداریم.

 

رفع بیکاری با بنگاه های کوچک و زود بازده

 

علیرضا ایزدی در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر در خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: سنقر در حال حاضر خوشبختانه یا متاسفانه شامل یک اقتصاد تک بعدی با عنوان اقتصاد کشاورزیست. توسعه سنقر در عمل توسعه مشکل داریست چرا  که از لحاظ توسعه خدمات و توسعه صنعت وضعیت پایداری ندارد.

 

وی ادامه داد: همین اقتصاد تک بعدی شهرستان یعنی اقتصاد کشاورزی نیز به دلایلی از جمله خشکسالی، عدم کشت مکانیزه و نبود الگوی کشت مناسب متأسفانه دارای نوساناتی است.

 

ایزدی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرستان سنقر در زمینه کشت تخمه آفتابگردان وضعیت مناسب تری نسبت به سایر محصولات  دارد اما  تخمه آفتابگردان سنقر به عنوان یک برند بازاریابی نشده است که خود جزو مشکلات این حوزه محسوب می شود.

 

فرماندار سنقروکلیایی تاکید کرد: در شهرستان سنقروکلیایی در مرحله اول باید فرهنگ کار تغییر و تقویت شود. به ویژه در مباحث آموزشی توجه ویژه ای به بعضی از مسائل اشتغال همانند کارگاه های خرد از جمله کشت قارچ، مرغ خانگی و ... که حداقل سرمایه اولیه را نیاز دارد، انجام گیرد.

 

ایزدی تاکید کرد: جوانان تقاضامند و جویای کار در شهرستان در واقع از توان و سرمایه های اولیه کافی برخوردار نیستند که بتوانند حداقل مغازه ای در بازار کار دایر کرده و مشغول کار شوند فلذا باید جوانان را به سمت و سوی کارگاه های کوچک و زودبازده سوق داد.

 

 

وی ادامه داد: در جلسات مجموعه شورای اشتغال شهرستان موضوع تقویت حوزه های صنایع دستی، کشاورزی، دامداری و پروسه تسهیلات بانکی برای طرح های زودبازده و توجیه پذیر قابل قبول که در کوتاهترین مدت حداقل به یک اشتغال ثابت برسد، جهت پرداخت وام آسان مطرح شده است.

 

وی با اشاره به تعاریف اشتغال افزود: تعریف مد نظر ما از اشتغال در شهرستان به اینصورت است که حداقل چرخه یک خانواده از لحاظ اقتصادی بچرخد. متاسفانه مشکلات صنعتی و خدماتی در شهرستان پابرجاست. آنچه که در بحث اشتغال به آن امیدوار هستیم حوزه کشاورزی است. حوزه دیگر صنایع دستی از جمله فرش و کارگاه های خرد زودبازده است.

 

فرماندار سنقروکلیایی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: از لحاظ توسعه کشاورزی باغداری سنقر شرایط ویژه ای دارد که این را می توان در محصول سیب مشاهده کرد. با توجه به خشکسالی در سالهای اخیر در این شهرستان کشت بادام می تواند به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی معرفی شود.

 

علیرضا ایزدی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه با شرایط تعاملی که در شهرستان وجود دارد ترغیب و تشویق به آموزش برای ایجاد شغل های ثابت در قالب بنگاه های کوچک و زودبازده در دستور کار قرار گرفته است اما در واقع با وجود تلاش های که تا این پایه برای بهبود وضعیت نامناسب اشتغال در شهرستان صورت گرفته شده است درصد بیکاری ما درصد قابل توجهی است و امیدواریم که امسال با گشایش های اعتباری و حمایت های صندوق کارآفرینی که کارگشا بوده است بتوانیم شرایط مناسبت تری برای بحث اشتغال ایجاد کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله با بیکاری است

 

علی رضوانی در گفتگو با سهیل سنقر در خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری و راهکارهای آن در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: سوالی که ذهن هر کاوشگر اجتماعی و اندیشمند سیاسی را به خود مشغول می سازد این است که امسال سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل است. مسئولین و دست اندرکاران و مردم چه راهکاری را پیشه خواهند کرد. آنچه که به  ذهن این حقیر خطور می کند اقتصاد مقاومتی است.

 

این استاد دانشگاه های شهرستان سنقروکلیایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مربعی است که چهار ضلع آن تقویت تولید داخلی، رفع بیکاری، ایجاد اشتغال و تحرک رونق اقتصادی است. در این موارد چهارگانه باید اول موانع را از پیش رو برداشت. دوم در راستای تقویت تولید داخلی و تحرک رونق اقتصادی نیاز به سه ضلع یک مثلث یعنی سرمایه، علم و نیروی انسانی است. برای تقویت این سه ضلع باید قانونگذاران و مجریان قانون دو کار عمده از جمله ارتقاء فرهنگ کار و اعطای تسهیلات یارانه ای را انجام دهند.

 

 

وی موانع دست و پاگیر در این راستا را شفاف نبودن قانون کارو کارگر، به فراموشی سپردن اصل آزادی اراده در قراردادها، عدم تعادل در بین کارگر و کارفرما، ضعیف بودن اخلاق کار، فرهنگ کار و تلاش وتولید وجدان کاری و انضباط اجتماعی، عدم وجود امنیت سرمایه سرمایه داران  و عدم میل پیش از پیش آنان به تولید دانست.

 

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در ادامه گفت: درنهایت علت اینکه مهاجرت در این شهرستان زیاد است از نظر بنده این است که سرمایه داران به خود این جرأت را نمی دهند که نه تنها در این شهر بلکه در شهر های دیگر همسرمایه گذاری کنند چرا که قوانین دست و پاگیر کار موجب سلب اعتماد بین کارگر و کارفرما می شود.

 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تاکید کرد: این امام بزرگوار فرموده اند "خدا لعنت کند راهزنان نیکی را. سوال شد راهزنان نیکی چه کسانی هستند؟ فرمودند کسی که به او نیکی شده و او ناسپاسی کند در نتیجه نیکوکار را از نیکی به دیگران باز می دارد".