50 درصد مبتلایان به تب "کریمه کنگو" جان خود را از دست می دهند

به نقل از پایگاه تحلیلی خبری ریوار، در جلسه که در اداره کل دامپزشکی  استان کرمانشاه برگزار گردید دکتر مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه:با اشاره به احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل تابستان به تشریح توصیه های بهداشتی در خصوص  کنترل و پیشگیری از این بیماری ویروسی خطرناک پرداخت.

 

وی ابراز کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که برای اولین بار در منطقه کریمه اوکراین اتفاق افتاد و چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به اینکه با تب و خونریزی همراه است به نام "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" مشهور است.

 

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، این بیماری در دام بدون علامت بوده و صرفا با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان پذیر نیست.

 

همتی با بیان اینکه تب کریمه کنگو در انسان بیماری خطرناکی است که معمولا با تب آغاز می شود، خاطرنشان کرد: داشتن حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتأ 3 الی 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.

 

 

این مقام مسئول اضافه کرد: مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه ها  هستند و از سایر راه های انتقال این بیماری می توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه فصل بهار و تابستان زمان تکثیر و تزاید حشرات به خصوص عامل ناقل این بیماری یعنی کنه ها است، گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم است دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند نکات بهداشتی ضروری را رعایت کنند.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بر سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی تأکید کرد و افزود: در این فصل از سال حداقل 2 بار با فاصله 15 روز سم پاشی را انجام دهند.

 

 

همتی با بیان اینکه تنها راه مبارزه با کنه های روی بدن دام استفاده از سموم است، گفت: دامداران به هیچ وجه نباید با دست کنه ها را از بدن دام جدا کنند،چراکه این روش یکی از راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

 

 

به گفته این مقام مسئول، انجام کشتارهای غیرمجاز دام در اطراف خیابان ها و حاشیه شهر و روستا یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری است، چرا که مصرف این گوشت ها و همچنین خون و ترشحات دامی که در محل کشتاردام باقی می ماند عامل انتقال بیماری است.

 

وی توصیه کرد: ضروری است که شهروندان گوشت مورد نیاز را از مرکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و گوشت گرم را به مدت 24 ساعت  داخل یخچال معمولی نگهداری کنند و سپس به مصرف برسانند تا با انجام پروسه جمود نعشی مقداری از ph گوشت کاهش یابد که این امر باعث از بین رفتن ویروس می شود.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد: خانم های خانه دار در زمان قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند و شهروندان از خوردن گوشت نیمه پخت خودداری نمایند.

 

همتی با اشاره به اینکه دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه ها، قصاب ها در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این افراد در زمان کار باید ضمن رعایت نکات بهداشتی از لباس کار، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه بایستی در حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.