یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر می شود

کیاست امیریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: علاوه برآن، یک هزار و 200 دستگاه کنتور با همکاری شرکت توزیع برق بر چاه های برقی به منظور کنترل بهره برداری نصب می شود.

از 17 هزار چاه استان کرمانشاه، حدود پنج هزار چاه غیرمجاز است که به گفته امیریان در سال گذشته 840 حلقه آنها بسته شده و قرار است از سال جاری سالانه هزار چاه غیرمجاز دیگر بسته شود.

امیریان اظهار کرد: از ابتدای زمان بهره برداری از چاه ها، گروه های گشت و بازرسی ما به منظور کنترل حجم برداشت و سطح زیرکشت حضور داشته اند.

به گفته وی، علاوه بر اقدام های فوق به منظور ترویج طرح احیا و تعادل بخشی به اقدام های فرهنگی همچون برگزاری نشست های مختلف با تشکل ها، نهادهای مردمی و سمن ها و همچنین برگزاری نشست هم افزایی با ارباب جراید برای آگاهی بخشی پرداخته و می پردازیم.

وی اضافه کرد: جلسه های شورای حفاظت نیز در استان و شهرستان ها برگزار شده تا بتوانیم پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی را فعال کنیم.

** پیشرفت 75 درصدی طرح تلقیح مصنوعی

امیریان ادامه داد: طرح تلقیح مصنوعی در راستای تحقق احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی از سال گذشته تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه افزود: امیدواریم با تامین نقدینگی، این طرح تا پایان امسال به پایان برسد.

**ذخیره 80 درصدی آب در سدهای استان

امیریان در خصوص میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان گفت: از مجموع 850 میلیون متر مکعب حجم مخزنی که در اختیار داریم اکنون 680 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

این مسوول با تاکید براینکه امسال بارندگی خوبی در استان داشته ایم اظهار کرد: نزدیک به 80 درصد سدهای استان از آب ذخیره شده و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص کمبود آب وجود ندارد و از سویی باید همواره صرفه جویی در مصرف این نعمت خدادادی را در نظر داشت.

وی در خصوص این میزان ذخیره آب در پشت سدها اظهار کرد: با وقوع خشکسالی از سال گذشته و نگرانی از کمبود بارش به بستن قرارداد کشت بهاره اقدام نکردیم و این موضوع را از ابتدای پاییز سال گذشته به کشاورزان اعلام کردیم ولی با بارش مناسبی که داشتیم اکنون ذخیره آبی خوبی در سدهای استان داریم.

** دو سد تا پایان امسال آبگیری می شود

امیریان در زمینه سدهای در دست احداث هم گفت: در سال جاری سدهای تنگ حمام و سد دایک در گیلانغرب افتتاح شد که اکنون هفت سد در دست اجرا وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه افزود: درصددیم تا پایان امسال سدهای زمکان و جامیشان را نیز به مرحله آبگیری برسانیم که ممکن است این تعداد به سه سد هم برسد.