رکود کمر 70 هزار واحد صنفی استان کرمان را خم کرده است

یوسف جعفری در گفت و گو با خبرنگار " بوتیا " ضمن تبریک روز اصناف به همه واحد های صنفی، از مشکلات پیش روی خود گفت و اظهار کرد: در حال حاضر از 70 هزار واحد صنفی استان کرمان،  22 هزار واحد صنفی دارای پروانه در شهر کرمان داریم که کمتر از ده درصد، نیز واحدهای بدون پروانه در حال فعالیت می باشند.

رئیس اتاق اصناف استان کرمان افزود: کلیه اصناف سطح کشور با توجه به رکود حاکم بر کشور مشکل دارند و متاسفانه تمام کسبه از خرده فروش گرفته تا واحدهای صنفی در همه شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور، با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

جعفری تصریح کرد: علت این رکود هم نبود نقدینگی در دست مردم است که نمی توانند خرید کنند و این باعث مشکلات جدی برای اصناف شده اند.

اتاق اصناف کرمان به کمک واحدهای صنفی که در محدوده طرح های عمرانی قرار گرفتند می آید

وی با اشاره به مشکلات مضاعف برخی از واحدهای صنفی شهر کرمان که در محدوده طرح های عمرانی قرار گرفتند، خاطر نشان کرد: رکود از یک طرف و قرار گرفتن این واحدهای صنفی در طرح های عمرانی مشکلات آن ها را دو چندان کرده است که ما برای کمک به این کسبه در شورای شهر مصوب کردیم که عوارضی از این کسبه گرفته نشود و با هماهنگی با اداره دارایی مقرر شد که با دید مستعدی به مالیات این واحد ها نگاه شود.

رئیس اتاق اصناف استان کرمان ادامه داد: برای کمک به این واحدها همچنین مقرر شد که اتحادیه هم حق عضویتی در این فاصله از آن ها نگیرد ولی هیچ کدام از این اقدامات پاسخگوی کسب و کار آن ها نمی تواند باشد چرا که همه کمک هایی که ما به آن ها می کنیم اصلا جوابگوی اجاره مغازه آن ها هم نیست.

جعفری اذعان کرد: اتاق اصناف کرمان این اقدامات را در حد توان برای آن ها انجام داده است و به دنبال این هستیم که با بانک ها صحبت کنیم که وامی بدون بهره یا کم بهره برای جلوگیری از ورشکستگی آن ها در اختیارشان قرار دهیم.

تامین امنیت بازار کرمان با دوربین های مدار بسته

وی در پاسخ به این سوال که چرا این روزها رونق بازار قدیم کرمان کم شده است گفت: با توجه به اینکه در گذشته مغازه های زیادی در سطح شهر وجود نداشت و مرکزیت همه آن ها در بازار بود رونق خوبی را در بازار شاهد بودیم ولی امروز که واحدهای صنفی در خیابان های مختلف راه اندازی شد کم کم بازار رونق خود را ازدست داد.

رئیس اتاق اصناف استان کرمان حضور افراد غیر بومی در بازار را نیز یکی دیگر از دلایل کم شدن رونق آن عنوان کرد و افزود: از طرفی غیر بومی هایی که به صورت خرده فروشی در بازار  فعالیت می کردند در کم شدن رونق بازار بی تاثیر نبود و به طور کلی در یک برهه خاص به بازار توجهی نمی شد و به نحوی از کنترل خارج شده بود.

جعفری با بیان اینکه با اقدامات انجام شده حدود 70 درصد رونق بازار برگشته است؛ خاطر نشان کرد: با همتی که صورت گرفت و با کمک استانداری کف سازی بازار  ظرف 18 روز انجام شد و در حال حاضر نیز بدنه بازار در حال تعمیر است  که در این بین از همه مهم تر بحث امنیت بازار بود که با نصب دوربین این مشکل با 150 میلیون تومان بودجه از اتاق اصناف و 150 میلیون تومان از محل استاندری، حل شد، و در حال حاضر کل بازار با دوربین مدار بسته تحت کنترل است.

اتاق اصناف در موارد بهداشتی صنوف وظیفه نظارتی ندارد

وی در خصوص نظارت بر اصناف و اخباری که مبنی بر تخلفات بهداشتی چند صنف منتشر شد، اظهار کرد: اتاق اصناف از طریق 40 واحد بازرسی بر اتحادیه ها نظارت می کند که این نظارت در حوزه گرانفروشی، عدم پروانه کسب و ... است ولی در خصوص بهداشتی مسئولین بهداشت استان باید نظارت کنند و دست ما نیست.

رئیس اتاق اصناف کرمان در پایان عنوان کرد: البته برای همین مسئله هم باید برای اثبات کردن فاسد بودن این مواد آن ها را آزمایش کنند چون با چشم نمی توان تشخیص داد که مواد فاسد هستند.