جوابیه مرکز بهداشت و درمان باشت در خصوص مرگ کودک باشتی

به گفته یکی از سایت های محلی استان، پدر و مادری اهل بوستان باشت کودک دوساله خود را به نام فرناز-ن که در اثر عقرب‌زدگی شرایط جسمی حادی داشت را به درمانگاه بوستان برده و به علت عدم امکانات کافی وی را از آجا به درمانگاه باشت منتقل می‌کنند.

 

این سایت ادامه داده است: طبق گفته برخی از بستگان متوفی، کودک حدود یک ساعت در درمانگاه باشت بستری بوده که به علت نداشتن سرم و داروی ضد عقرب‌زدگی وی را به بیمارستان شهید رجایی گچساران منتقل می‌کنند اما هنگام رسیدن به گچساران، کودک علائم حیاتی نداشته و بااین‌حال به دستور پزشک متخصص اطفال اقدامات لازم را جهت احیا بیمار انجام می‌دهند و متأسفانه پس از تلاش بسیار، بیمار احیا نشده و وی را فوت‌شده اعلام می‌کنند.

 

این سایت ادعا کرده است، مرگ این کودک ۲ ساله آن‌هم توسط عقرب‌زدگی در حالی اتفاق افتاده است که هر درمانگاهی می‌بایست در فصل تابستان، پیش‌ پاافتاده‌ترین داروهای امروزی یعنی سرم عقرب‌زدگی را داشته باشد.

 

با این حال کریم رضایی مدیر شبکه بهداشت و درمان باشت نسبت به این موضوع واکنس نشان داد و جوابیه ای در این خصوص برای پایگاه خبری باشت نیوز ارسال کرده است.

 

متن کامل جوابیه مدیر شبکه درمان و بهداشت شهرستان باشت را در ذیل می خوانیم:

با سلام و احترام

 

 

نظر به رسالت سازمانی  در پاسخگویی به افکار عمومی و مطابق قانون مطبوعات در پاسخ به خبر مندرج عقرب گزیدگی دختری در شهرستان باشت در یکی از پایگاه های خبری استان، موارد مشروحه ذیل الذکر جهت استحضار ارسال میگردد.

 

1.مرکز خدمات جامع سلامت بوستان، مطابق دستورالعمل وزارت یک مرکز روستایی بوده و ساعت کاری مرکز فقط تا ساعت 2 عصر میباشد.و موضوع حضور بیماران در ساعت بعد از 2 عصر در مرکز مذکور به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

2.تجهیزات پزشکی،منابع انسانی، داروها و فضای فیزیکی و شاخص های سلامت مرکزخدمات جامع سلامت بوستان از زیباترین ومجهزترین مراکزسلامت کشور میباشد.

 

3.ضمن ابراز همدردی با خانواده متوفی، تمامی اقدامات درمانی در مرکز خدمات جامع شهید بهشتی باشت مطابق تشخیص و دستورات پزشک انجام شده و بیمار در کمترین زمان ممکن به شهرستان گچساران اعزام شد.

 

4.سرم ضدعقرب و ضدمار به تعداد فراوان در مرکز سلامت شهید بهشتی باشت موجود بوده و در راستای اجرای دستورات پزشک، داروی سرم ضدعقرب به  این بیمار تزریق شده است.

 

5.داروها و تجهیزات پزشکی مراکز سلامت باشت به طور روزانه کنترل و در دفاتر تحویل و تحول ثبت و امضا میشود.

 

6.مطابق دستورالعمل احیای  2015 ، و پایش مدیریت شبکه از مستندات بیماری کودک مذکور، پزشک و  پرسنل مرکز سلامت شهید بهشتی باشت، اقدامات درمانی خود را به طور دقیق و صحیح انجام داده اند.

 

7.بیمار فوق پس از احیای قلبی ریوی توسط همکاران به بیمارستان شهید رجایی اعزام و تحویل همکاران اورژانس بیمارستان گچساران گردید.

 

8.موضوع بیماری، درمان، و فوت در هرمرکزسلامت کشور میبایست در کمیته های تخصصی بررسی و تصمیم گیری شود.

 

9.تحریریه این سایت محلی که خبر را درج نموده است، میبایست مستندات علمی و قانونی  این خبر را مطابق قانون و به جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی در اختیار مردم قرار دهد.

 

10.این مدیریت با استقبال از نظرات و انتقادات و پیشنهادات کارشناسی و علمی همواره آمادگی خود را اعلام میدارد.

 

11.خادمان سلامت باشت با خانواده این مرحومه ابراز همدردی و عرض تسلیت  و از خداوند منان آرزوی صبر جزیل داریم.

 

12.امیدوارم در راه رسالت خطیر رسانه،و تنویر افکارعمومی،موفق و پیروز باشید.

 

 

کریم رضائی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت