لزوم آموزش درباره سوء استفاده جنسی به کودکان

 گروه اجتماعی – به دلیل نبود آموزش های مناسب و ارائه نشدن نکات پیشگیرانه به والدین سبب شده تا کودکان ندانند در برابر موقعیت های آزار جنسی چه واکنش هایی باید نشان دهند.

به گزارش افکارنیوز، آموزش محافظت از اندامهای خصوصی بدن باید از سوی والدین به فرزندان ارائه شود زیرا وقتی به کودکان آموزش دهید که اجازه ندهند هیچ فردی به اندام های خصوصی آنها دست بزنند به میزان فراوانی از احتمال بروز آسیب کاسته اید و به این صورت میزان آسیب پذیری آنها را کاهش داده اید.

به اعتقاد کارشناسان، آزار و سوء استفاده جنسی با توجه به سن کودک و تعداد دفعات آزار دارای تبعات گوناگونی است بررسی ها نشان می دهد در بسیاری از موارد آزار جنسی در خانواده اتفاق می افتد و کودک از سوی والدین و خواهران و برادران مورد سوء استفاده قرار می گیرد و در سایر موارد نیز افراد فامیل ، بستگان و افراد غریبه کودک را مورد آزار جنسی قرار می دهند .

همان طور که ذکر شد  سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان می تواند تاثیرات منفی و مخرب فراوانی بر زندگی آتی فرد بگذارد و تا آخر عمر نیز ممکن است فرد از تبعات منفی آن رنج ببرد و نتواند به طور طبیعی زندگی کند، تاثیرات و تبعات روانشناختی ناشی از آزار جنسی را می توان به عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم کرد.

عوارض کوتاه مدت بلافاصله بعد از انجام آزار جنسی می تواند به صورت شب ادراری ، گوشه گیری ، علائم اضطراب شدید و ترس شدید مشاهده شود به طوریکه کودکی که قبلا هیچ مشکلی نداشته حالا در ارتباط با بزرگسالان به ویژه بزرگسال آزارگر، دچار مشکل ارتباطی می شود و ممکن است از آنها بترسد و حتی در مواردی این احساس به کودک دست دهد که همه بزرگسالان ممکن است قصد رساندن آزار به وی را داشته باشند.

والدین باید توجه کنند اگر کودکی که در گذشته هیچ مشکلی با تنهایی نداشته دچار ترس از تنهایی و تاریکی می شود و یا ترس از باقی ماندن با یک فرد غریبه در جایی را ممکن است، داشته باشد.

پدران و مادران باید بدانند ترس از نزدیک شدن یعنی ترس از لمس کردن ممکن است ایجاد شود که هر نوع لمسی را کودک ممکن است تفسیر آزارگونه ازش داشته باشد و وقتی فرد بزرگسالی می خواهد به کودک نزدیک شود به شدت بترسد و خودش را کنار بکشد.

عوارض دراز مدت این مساله همچنین ممکن است سبب افسردگی و اقدام به خودکشی و ... در سنین بالاتر شود و به دلیل عوارض این فاجعه احتمال دارد فرد دوباره مورد سوء استفاده قرار گیرد.

همچنین فرد آزار دیده تا آخر عمر ممکن است از نظر جنسی درزندگی زناشویی دچار مشکل شود و نتواند ارتباط مناسبی با همسرش برقرار کند و در اعتماد به دیگران دچار مشکل شود.

برای پیشگیری از عوارض کوتاه و بلند مدت آزار جنسی بهتر است والدین ارتباط مناسب و دوستانه با فرزندان داشته باشند زیرا اگر اگر خانواده به موقع از این اتفاق ناگوار مطلع شود و بداند کودک چند بار مورد آزار قرار گرفته  م یتوان به اقدامات به هنگام از بروز تبعات دراز مدت و طولانی مدت تا آخر عمر تا حد زیادی کاست.

به اعتقاد روانشناسان و راونپزشکان در بسیاری از مواقع این کودکان آسیب دیده نیاز به رفتار درمانی دارند و در صورت بروز افسردگی و اضطراب باید دارو مصرف کنند، با درمان های مناسب باید این کودکان حس اعتماد کردن به دیگران را دوباره بدست بیاورند بنابراین خانواده در صورت مواجهه با آزار جنسی باید هرچه سریعتر با متخصصان تماس گرفته و کودک را تحت درمان قرار دهد زیرا در صورت بروز مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی ،روانپزشک و روانشناس کودک می تواند به کاهش عوارض کمک کرده و از افزایش تاثیرات منفی این فاجع بکاهد.

خانواده ها همیشه باید از فرزندان و به ویژه کودکان مراقبت کافی کنند و آنها را با افراد بزرگسال به صورت طولانی تنها نگذارند.

برای پیشگیری از هرگونه آسیب و سوء استفاده باید به کودکانمان راجع به لمس خوب و لمس بد آموزش دهیم زیرا هر لمسی لمس خوب نیست بسیاری از کودکان درباره لمس بد خودشان متوجه می شوند ، لمس بد از طرف هر فردی باشد ، لمسی است که احساس بدی به یک کودک و یک فرد بزرگسال می دهد بنابراین باید به کودکان راجع به لمس خوب و لمس بد یاد بدهیم ، باید با کودکان بر خلاف فرهنگ مان این را همیشه یادآوری کنیم که نباید اجازه بدهیم دیگران به آنها نزدیک شوند و آنها دست بزنند.

والدین باید محافظت از اندامهای خصوصی بدن کودکان را به آنها آموزش دهند و بخواهیم این اندام ها را به کسی نشان نداده و اجازه ندهند که هیچ فردی به آنها دست بزند.

همچنین باید این فرهنگ متداول در جامعه  را راحت اجازه می دهیم فرزندانمان را  دیگران بوسیده یا نوازش کنند از بین ببریم زیرا در بسیاری از موارد در پس محبت ها و نوازش ها یک غریزه جنسی وجود دارد که ممکن است به سوء استفاده از کودک منجر شود.

بنابراین نباید فراموش کرد که پدر و مادر موظف به مواظبت و محافظت از فرزندان هستند و باید رابطه خود را با آنها به گونه ای ترتیب دهند که از گفتن موارد آزار و ... بهراسند .