ضرورت جایگزینی پنبه‎کاری به برنج‎کاری در گلستان

حسن صادقلو در شورای اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ضرورت زمان است تحلیل جهانی، منطقه‎ای و زمانی گویای این مطلب است و مقام معظم رهبری بسیار منطقی موضوع اقتصاد مقاومتی را برای زمانه ما اعلام کردند.

وی اشتغال ناقص استان گلستان را 10.7 درصد عنوان و تصریح کرد: در برخی فصول نرخ اشتغال ناقص نزدیک به 9 یا کمتر از آن می‎شود، رتبه درآمد سرانه استان گلستان نیز 22 درصد است.

48 درصد جمعیت استان گلستان روستایی هستند

استاندار گلستان اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت جدی خواند و افزود: مدیریت مسئله بسیار مهم است، آخرین ورژن آمایش استان به اتمام رسیده و به وزارتخانه‎ها ارسال شده است تا نظرشان را در این باره بدهند لذا از طریق پیش آمایش که داریم می‎توان ضرورت‎های استان را برای بسیج دقیقا طراحی کنیم.

صادقلو با اشاره به اینکه 48 درصد جمعیت استان گلستان روستایی هستند، افزود: باید به توسعه روستاها توجه شود و به دنبال درآمد پایدار آنها باشیم البته توسعه به هر شرایط را نمی‎خواهیم توسعه باید با شرایط مذهبی کشور منطبق باشد، در روستای وامنان 2 هزار کیلوگرم زعفران تولید می‎شود که برند شده و مردم امید پیدا کردند فقط برندسازی می‎خواهد.

وی گفت: استان گلستان یک‎هزار و پنج روستا دارد که همه اینها دانش بومی دارند و 70 نوع دانش بومی روستایی در استان گلستان وجود دارد ما در روستا می‎توانیم دانش بومی را با فناوری روز تلفیق کرده و یک بنگاه اقتصادی ایجاد کنیم.

ضرورت تغییر الگوی کشت در گلستان/ برنج‎کاری جایگزین پنبه‎کاری شده است

استاندار گلستان با اشاره به اینکه مردم گلستان کود ورمی‎کمپوست را باور ندارند تولید این کود در استان را شکست‎خورده دانست و افزود: باید پروژه‎هایی انجام شود که مردم احساس درآمد کنند.

صادقلو گفت: شمال استان گلستان یک منطقه بیابانی است و 280 هزار هکتار از اراضی استان باید زهکشی شود که اگر در این زمینه موفق شویم آب‌هایی که به شکل باران و سیلاب به مانداب تبدیل شده و زمین را به شوره‎زار تبدیل می‎کند زمینه تولید گندم در این مزارع افزایش می‎یابد و رونق اقتصادی استان را ایجاد می‎کند.

وی افزود: دولت زهکشی 22 هزار هکتار از اراضی گلستان را مصوب کرد که 280 هزار هکتار زهکشی اراضی عنایت مقام معظم رهبری و یک اقدام کلیدی و بسیجی را می‎طلبد.

استاندار گلستان یکی دیگر از نیازهای استان را در رعایت و اجرای الگوی کشت عنوان کرد و گفت: استان گلستان زمانی سرزمین طلای سفید بود و 38 کارخانه داشت اما اکنون 12 هزار هکتار پنبه‎کاری در استان صورت می‎گیرد و تغییر الگوی کشت سبب شده برنج‎کاری جایگزین پنبه‎کاری شود که در این زمینه باید یک کار اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد.