آرامش اقتصادی در باغهای معطر به لیمو

مهدی کهساری در زمین نیم هکتاری  در روستای پشمک پناده از توابع گنبدکاووس به تکثیر۲۰ هزار نهال به لیمو می پردازد و ۶ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال زایی کرده  ومحصولات  او در  استانهای مختلف نیز خریدار دارد.

IMG_2007

این کارآفرین گنبدی سختی کار را در سال اول کشت می داند و می گوید: بازدهی این کار از سال دوم به بعد آغاز می شود، هزینه آنچنانی جهت تکثیر و تولید گیاهان نمی خواهد واین گیاه را به صورت ارگانیک در باغ ها و مزارع این منطقه می توان کشت کرد.

وی درآمد سالانه خود را در سال های اول ۳۰ میلیون عنوان می کند و می افزاید: اگر مردم در مورد خواص گیاه به لیمو مطلع شوند، بازار فروش آن در منطقه بالا می رود و فعالین اقتصادی به کشت این گیاه روی می آورند.

IMG_2023

محصول این تولید کننده تنها محدود به فروش در عطاری ها ختم نمی شود و او در نظر دارد تا با ساخت کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی در پی عرضه تجاری آن نیز باشد.

کهساری می گوید: یکی از کارآفرینان، این گیاه را به کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه صادر می کند و عرضه آن موفق است، منتها باید تولید کنندگانی که محصولاتشان قابلیت عرضه تجاری دارد از سوی اداره جهاد کشاورزی حمایت شوند.

IMG_2027

به لیمو گیاهی دارویی و بومی این منطقه است که  می توان منطقه شرق استان گلستان را زادگاه این گیاه در ایران دانست که خواص آن در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی کاربرد به سزایی دارد. بعلاوه که در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است و همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد، از سویی اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.

IMG_1999

IMG_2021

IMG_2017

IMG_2005