پیرمرد 91 ساله ای که عمر خود را صرف قرآن کرد

به نقل از ساحل گمیشان، گفتگوی کوتاه و خواندنی با پدربزرگ مهربان و قرآنی شهر محمد قاری عاصمی داشتیم  که  در ادامه آن را تقدیم نگاه مخاطبان گرامی  می کنیم .

آقای عاصمی لطفا خودتان  را مختصرا معرفی کنید؟

محمد عاصمی هستم ،  91 ساله ،سه فرزند دختر دارم و دو پسر هم داشتم که هردو فوت کرده اند و درحال حاضر با عروسها و نوه های پسریم زندگی می کنم .

حفظ قرآن را از چند سالگی آغاز کردید و در چه  مدت زمانی موفق  به حفظ کل قرآن شدید؟

از سن 13 سالگی شروع کردم و تقریبا دوسال طول کشید تا کل قرآن را حفظ کنم  و در 15 سالگی موفق شدم حافظ کل قرآن شوم.

2

مربی حفظ قرآن شما چه کسی بود؟

من قرآن را نزد پدرم صوفی قاری  ایشان آموختم ، پدرم در حسن آباد ترکمنستان مکتبخانه داشت ( مکتبخانه مکانی  بود در گذشته در آن قرآن و نماز را تعلیم می دادند) و شاگردان زیادی تربیت کرده است و  تقریبا 80 سال پیش با خانواده به گمیش تپه مهاجرت می کند و در همین شهر مکتبخانه دایر می کند من در واقع از شاگردان مکتبخانه پدرم هستم .

وی در ادامه به ما گفت : پدرش انسان باسوادی بود و تحصیل  کرده شهر بخارا بود.

 

آیا شما هم مانند پدر کار آموزش قرآن را ادامه دادید واز چه زمانی  این کار را شروع کردید؟

من از سال 1332 مکتبخانه کوفی عاصمی را در گمیشان دایر کردم و تقریبا 60 قرآن را به  مردم آموزش دادم و همین سالهای اخیر به علت کهولت سن  مدیرت مکتبخانه را به دست یکی از شاگردانم سپردم .

 

چه تعداد حافظ کل قرآن به جامعه تحویل داده اید؟

تعداد افرادی که بخشی از قرآن را حفظ کرده اند دقیق نمی دانم فقط می دانم که خیلی زیادند ولی 5 نفر کل قرآن را حفظ کرده اند.

لازم به ذکر است: احمد قاری عاصمی رییس شورای شهر گمیش تپه که اخیرا در مسابقات قرآنی موفقیت های خوبی کسب نمودند یکی از شاگردان مکتبخانه محمد قاری عاصمی بودند.