دیدگاه دادستان گرگان در خصوص تلگرام

حجت الاسلام سیدمصطفی حقی روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: تا به امروز هیچ رسانه ای را فیلتر نکرده ام زیرا به تبادل آزاد افکار و عقاید اعتقاد دارم اما این موضوع مشمول رسانه های دارای مجوز می شود و رسانه ای که پروانه فعالیت ندارد از اساس مشکل دارد و مطابق قانون نمی تواند فعالیت خبری انجام دهد.

وی اظهار کرد: بر این اساس همچنانکه با تخلفات رسانه های دارای مجوز مطابق قانون مطبوعات رفتار خواهد شد دیگر افرادی که بدون مجوز کار خبری انجام می دهند؛ در محکمه آنها قانون مطبوعات مبنایی ندارد و طبیعتا میزان محکومیت و جرم آنها بیشتر و سنگین تر است.

وی یادآور شد: رسانه ها در انتشار مطالب باید انصاف و وجدان را معیار و سنگ محک خود قرار دهند و حتی در استفاده از یک کلمه دقت داشته باشند زیرا هر واژه بار امنیتی (حقوقی) خاص خود را دارد.

وی با تصریح بر اینکه باید در جامعه حرف ها زده شود، عنوان کرد: نباید اصحاب رسانه را در منگنه قرار دهیم زیرا افراد عاقل و منطقی و اهل تدبر و تفکر هستند و اگر گاهی مشکلی پیش می آید، به سبب کم تجربگی است.

دادستان گرگان گفت: خبر کذب بدون شک آثار (بد) بسیار زیادی در جامعه دارد که برای جمع کردن آن باید گروه های مختلفی وارد شوند و متاسفانه هر چه جلوتر می رویم این فضا به سطح پایین تری نزول می کند.

حقی ادامه داد: رسالت مطبوعات بر اساس ماده 2 قانون آن روشن ساختن افکار عمومی، پیشبرد اهداف نظام، مبارزه با مظاهر فرهنگی استعماری و استکباری، گسترش اخلاق در جامعه است و در واقع یک بخش اساسی و مهم متولیان فرهنگ رسانه ها هستند بر این اساس وظیفه اصلی و سنگینی را بر دوش دارند.

وی با تاکید بر اینکه خبر باید اخلاق مدار باشد، افزود: استفاده از برخی کلمات هجو به همراه دارد و دوست ندارم هیچ خبرنگاری در محکمه مقابل میز دادستان و قاضی قرار گیرد اما برخی مواقع ناگزیر هستیم این کار را انجام دهیم که در آن صورت هم سعی بر استفاده نکردن از قوه قهریه است.

دادستان گرگان با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار داشت: کسانی که در انتخابات موفق می شوند (رای می آورند) در واقع منتخب مردم و مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای نگهبان هستند و باید بر این اساس فضای همدلی و مشارکت حداکثری را گسترش دهیم.

حقی با بیان اینکه تک صدایی جامعه را استبدادی می کند، گفت: جامعه نیازمند منتقد است اما انتقاد با تخریب، تحقیر و توهین متفاوت است. هیچ کس منکر ارائه خدمات از اول انقلاب تا به امروز نیست اما متاسفانه همه دولت ها عادت کرده اند برای سرپوش گذاشتن بر کارهای (کمبودها) خود گذشتگان را تخریب کنند که رسانه ها نباید در این میدان وارد شوند و سیاه نمایی کنند.

دادستان گرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خلع ید زمین های کشاورزی و ملی در گلستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه 176 هکتار از اراضی ملی، 49 هکتار و 400 مترمربع مراتع و 10 هکتار جنگل را از تصرف زمین خواران خارج کرده ایم.

حقی به بحث مواد مخدر و جمع آوری قلیان اشاره کرد و گفت: طی همین مدت در گرگان 810 عدد قلیان معدوم شده، 54 مورد تشکیل پرونده داشته ایم و 2 هزار و 588 کیلو و 610 گرم تریاک و شیره، 9 کیلو و 130 گرم هروئین، 444 کیلو و 688 گرم حشیش، 1236 گرم شیشه، 17 هزار و 414 خشاب قرص های روانگردان و اکستازی کشف و در این راستا 42 قاچاقچی عمده، 3506 توزیع کننده، 358 حمل کننده، 3682 معتاد و 11 تبعه بیگانه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در 10 ماه نخست امسال 71 هزار لیتر به همراه 5 هزار قوطی مشروبات خارجی در استان گلستان کشف شده که میزان کشفیات در گرگان 2 هزار و 436 قوطی بوده است.

دادستان گرگان در خصوص پرونده های ورودی به دادسراهای گلستان گفت: در 9 ماه نخست امسال 13 هزار و 802 پرونده مربوط به دزدی البته با کاهش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ورودی داشته ایم که در بحث پرونده های ضرب و جرح این میزان 13 هزار و 30 فقره و توهین به اشخاص 9 هزار و 600 فقره بوده است.