صندوق سهام عدالت برای سهامداران روش مستقیم

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در تشریح طرح تشکیل صندوق های  سهام عدالت  که توسط  رئیس سازمان بورس مطرح شده بود، اظهار کرد: طرح این صندوق فعلا در حد یک پیشنهاد به هیئت مدیره سازمان بورس مطرح شده است، این طرح مبنی بر آنکه اشخاصی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند می توانند  در یک صندوق مشخصی  قرار گیرند تا در آن جا به خرید و فروش سهامشان بپردازند، ناگفته نماند که اگر به درستی رخ دهد به نفع بازار سرمایه خواهد بود به طوری که دیگر  به بازار سرمایه فشاری وارد نمی شود.

او بیان کرد: صندوق های با درآمد ثابت که  طبق قانون مصوب شده باید 50 درصد از سهام خود را به خرید سهم های،  سهام عدالت اختصاص دهند به همین خاطر اگر این صندوق تشکیل شود می توانند در آن به این فرآیند بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: خرید و فروش سهم های سهام عدالت در یک سامانه  مورد بررسی قرار می گیرد،  همچنین باید گفت به  طور معمول مبلغ حاصل بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان صدور در صندوق های با درآمد ثابت پیش بینی می شود که حداقل با تشکیل چنین صندوقی ۱۵ هزار میلیارد تومان  فشار فروش را در سهام کاهش دهند.

دلبری گفت: این روش لطمه ای به بازار سرمایه وارد نمی کند، در روش جدید سهم های زیر مجوعه سهام عدالت در صورت ثبت سفارش به صورت یک بسته از سهام به فروش خواهد رفت در شرایط فعلی امکان فروش سهام عدالت در بازار سرمایه وجود ندارد.

او بیان کرد: خرید  سهام از این صندوق فقط برای صندوق های با درآمد ثابت و  حقوقی هایی است که قصد دارند از این صندوق خریداری کنند، مجاز است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: از آنجایی که ارزش  سهم های سهام عدالت زیاد است به همین خاطر سازمان بورس پس از تشکیل چنین صندوقی نظارت لازم را انجام خواهد.