وظایف دادسرا در روند رسیدگی به پرونده ها چیست؟

 قوه قضاییه یکی از سه قوای ایران است که وظایفی از جمله رسیدگی به تظلمات ، دعاوی و حل و فصل اختلافات را بر عهده دارد  و برای انجام بخشی از این وظایف دادگستری به وجود آمده است. ما در هر استان، شهرستان، شهر و حوز‌های قضایی  دادگستری داریم  و این دادگستری ها از از دو بخش دادسرا و دادگاه تشکیل شده که محل ارئه خدمات حقوقی و قضایی هستند. 

تا اینجا مشخص شد که دادسرا ابخشی از دادگستری است و وظیفه دارد به تحقیق، بررسی، بازجویی و کشف جرم بپردازد.  برای انجام این وظایف در هر دادسرا مقاماتی وجود دارد که در ادامه به معرفی حدود مسئولیت آن‌ها می‌پردازیم.

دادستان بالاترین مقام در دادسرا است که  بسیاری از فعالیت‌های قضایی دادسرا و ظابطان آن تحت نظارت او انجام می‌شود و اساسا اولین وظیفه قضایی دادستان ریاست بر این مرجع قضایی است.

یک دیگر از مقامات دادسرا دادیار است، در واقع دادیار‌ها قضات تازه کاری هستند که در شعب دادسرا مشغول به فعالیتند. وظیفه دادیار این است که تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود عملی که متهم انجام داد جرم است یا خیر، نهایتا مجرم یا بی گناه بودن فرد در دادسرا مشخص می شود.

وظایف دادسرا در روند رسیدگی به پرونده ها چیست؟

اگر در این مرحله مشخص شضود فرد مجرم نیست پرونده در همان دادسرا بسته و مختومه و قرار‌هایی از جمله قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود.

اما اگر فرد مجرم شناخته شود پرونده او برای صدور کیفر خواست و قرار مجرمیت به نظر دادستان خواهد رسید، دادستان پس از صدور این قرار‌ها پرونده را به شعبه مربوطه  فرستاده و این شعبه برای رسیدگی به جرم، پرونده  را به شعبه جزایی ارسال می کند.