حاجت روایی به شرط تلاش در کنار دعا

اصغری پیرامون فواید و فضایل نهفته در « دعای توسل » گفت: در کتاب بحار الانوار و مفاتیح به اهمیت «دعای توسل» اشاره شده است، «دعای توسل» برای حاجت خواستن از خداوند می‌باشد و در آن بر وجود مقدس «چهارده معصوم (ع)» به عنوان واسطه‌های بین خدا و انسان توسل می‌شود و از آنان طلب شفاعت و برآورده شدن حاجات درخواست می‌شود. این نوع درخواست به نشانه مقام اولیای الهی نزد خداوند است و هیچ منافاتی با توحید ندارد.

وی به پیشینه توسل اشاره و ابراز کرد: در آیات قرآن کریم اشاره به توسل به خوبی دیده می‌شود افراد گنه کار از پیامبر زمان خود، درخواست می‌کردند که در حق آنان استغفار کنند. درباره برادران «یوسف (ع)» می‌خوانیم: رو به «یعقوب (ع)» کردند و گفتند: پدرجان! از خدا بخواه که گناهان ما را ببخشد، ما اشتباه کردیم، یعقوب در پاسخ گفت: «سوف أستغفر لکم ربّی انّه هو الغفور الرحیم»، یا در آیه ۵ سوره منافقون خداوند در مورد توسل به «پیامبراکرم (ص)» بیان فرموده‌اند: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ و هر گاه به آن‌ها گویند: بیایید تا رسول خدا برای شما (از حق) آمرزش طلبد سر بپیچند و بنگری که با تکبر و نخوت (از حق) روی می‌گردانند».

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: البته نکته دیگری نیز در ادامه این سوره آمده است که می‌فرماید اگر برای منافقانی که به مؤمنان نیش می‌زنند، هفتاد بار هم استغفار کنی، (تا وقتی که دست از نفاقشان برندارند) هرگز خداوند آنان را نمی‌بخشد، این عدد هفتاد بار استغفار نشان دهنده یکی از راه‌های استغفار به درگاه خداوند متعال است که رمز بخشش پروردگار محسوب می‌شود به شرطی که منافق نباشند.

وی اهمیت «دعا» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: توسل یعنی بین خود و خواسته خود یک واسطه قرار دهیم. خداوند در قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره مائده می‌فرماید: «وَابتَغوا إلیهِ الوَسیلة» برای نزدیک شدن به خدا وسیله‌ای بجویید و چه وسیله‌ای رراهگشاتر از «ائمه معصومین (ع)»، در آیه ۱۸۹ سوره بقره نیز آمده است: «وَأتُوا البُیُوتَ مِن أبوابِها» که به «ائمه معصومین (ع)» اشاره دارد نکته‌ای دیگر اینکه که هر کدام از امامان بزرگوار ما باب الله یعنی در خانه خدا هستند و چه به جاست که انسان برای ارتباط با خداوند ابتدا به باب الله مراجعه کند، در آیه ۷ سوره منافقون هم آمده است: «وَ لله خَزائنُ السَّمواتِ و الأرض؛ خزانه‌ها و انبارهای آسمان‌ها و زمین از آن خداست و اوست که «ائمه معصومین (ع)» را برای راهنمایی و نجات بشر فرستاد».

مداومت بر «دعای توسل»

اصغری اهمیت خواندن «دعای توسل» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: بزرگان دین بر ارزش «دعای توسل» تاکید داشته اند آنان تاکید دارند اگر دعای توسّل را هر روز بخوان که اصل اثرش مربوط به هر روز خواندن آن است که در اثر هر روز خواندن، آن را حفظ هم می‌شوید. اگر کسی این دعا را هر روز بخواند، کلیدی است که به هر قفلی می‌خورد، در برآورده کردن حاجات بسیار مؤثر است، ایمان انسان را زیاد می‌کند، بهترین مونس انسان است، در وقت تنهایی و هنگامی که به حاجتی رسیدید، متوجه می‌شوید که دعای توسّل واسطه شده که آن حاجت را از خدا گرفته اید، بنابراین دفعه دیگر هم که حاجتی داشته باشید، همین دعا را می‌خوانید.

حاجت روایی به شرط تلاش در کنار دعا

وی تصریح کرد: اگر معنی فارسی «دعای توسل» را بخوانید متوجه می‌شوید که «دعای توسل» در واقع توسل و استمداد گرفتن از چهارده معصوم می‌باشد و در تمام فرازهای این دعا از «چهارده معصوم (ع)» می‌خواهیم که پیش خدا واسطه شوند و برای ما شفاعت کنند تا حاجاتمان برآورده شود از سوی دیگر بهترین زمان برای خواندن «دعای توسل» عصر سه شنبه یعنی شب چهارشنبه است که با خواندن «دعای توسل» و توجه به معانی عمیق آن به آرامشی غیر قابل وصف خواهید رسید و آرامشی برای افکار نگران از جانب حاجات خواهد بود چرا که عزیزترین بنده‌های خدا را برای گرفتن حاجاتتان نزد خدا شفیع و واسطه قرار داده اید، مهم نیست که «دعای توسل» را به چه نیت و حاجتی بخوانید اگر غرق گناه و نافرمانی از خدا نباشید تمام حاجات و مشکلات شما برآورده و حل خواهد شد.

تقرب جستن به «چهارده معصوم (ع)»

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: شیوه صحیح درخواست حاجت از خدا این است که از تلاش و کوشش در کنار دعا کردن دست بر نداریم و با توسل به «ائمه معصومین (ع)» از خداوند حاجاتمان را طلب کنیم و بعد از آن نیز به رضای خداوند راضی باشیم و هر چه خدا خواست تسلیم امر و رضای او باشیم در آیه ۱۱ سوره رعد بیان شده است: «إنَّ الله لایُغیّرُ مَا بقوم حتّی یُغیّرُوا مَا بِأنفُسِهم؛ قطعا خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند»؛ یعنی همه چیز دست خودمان است.

اصغری پیرامون «دعای توسل» خاطرنشان کرد: «دعای توسل» با سلام آغاز می‌شود و، چون وَسَلَ به معنای تقرّب جستن و نزدیکی و شفیع قرار دادن «چهارده معصوم (ع)» است تا علاوه بر اجر اخروی حاجت روایی دنیایی نیز به دنبال داشته باشد که در روز رستاخیز به «پیامبر اکرم (ص)» نیز متوصل شدیم همان گونه که «امیرمۆمنان (ع)» در دعایی برای «پیامبراکرم (ص)» از خدا درخواست کرد و فرمودند: «خدایا، او را نزد خود جایگاهی والا بخش و وسیله تقرب به خویش را به او عنایت فرما، و مرتبه والایی همراه با برتری به او ببخش، و ما را در گروه او محشور گردان»؛ این امر نشان می‌دهد توسل حتی از سوی افرادی همانند «امیر المومنان (ع)» نیز وجود داشته است پس با توسل به «چهارده معصوم (ع)» انشاالله به خواسته‌های خود خواهیم رسید.