اطلاع رسانی نامناسب علت ناشناخته ماندن برخی رشته‌های صنایع دستی+تصاویر

 به نقل از یزد هنر؛ بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین هنرها و صنایع بشری سفالگری می باشد ماده آن نیز از گل است، گلی که در دست‌های یک هنرمند با تلاش جان می‌گیرد و در اشکال مختلف نمایان می‌شود.

در این راستا به سراغ بانوی هنرمند سفالگر یزدی رفتیم و با وی در خصوص فعالیت و وضعیت این هنر در استان یزد به مصاحبه نشستیم که متن کامل آن را در زیر می توانید مشاهده کنید.

بانوی هنرمند صنایع دستی یزد در مصاحبه باخبرنگار یزد هنر، گفت: هنر نقش برجسته روی سفال را ابتدا با گذراندن دو واحد در دانشگاه آغاز کردم و در همان زمان بود علاقه بسیاری به انجام کار در این زمینه شدم.

سمیه زارع ادامه داد: کار این هنر با ایجاد نقش ها و رنگ های مختلف برروی گل رس انجام می شود و فردی که به این کار مشغول است باید مجذوب با آن باشد تا بتواند اثر هنری قابل توجه بوجود آورد.

وی به شیوه کار خود اشاره کرد و افزود: در ابتدا گل رس را در قالب چوبی قرار داده بعد از کوبیدن آن در قالب، اضافه آن را با سیم جدا کرده و با یک ضربه آن را از قالب بیرون می آورند. پس از چیدن خشت ها بر روی زمین، مجددا آن ها را دورگیری کرده یعنی قسمت های اضافی را حذف می کنیم تا خشت ها کاملا منظم و دقیق شوند. بعد بر روی خشت ها طراحی کرده و حجم مورد نظر را با وسایل مخصوص بیرون می آوریم و پس از خشک شدن آن را در داخل کوره گذاشته که مدت زمان آن بین دو تا هفت روز بطول می انجامد و درنهایت با توجه به سلیقه فردی که کار را سفارش داده است رنگ آمیزی را روی آن انجام می دهیم.

بانوی هنرمند صنایع دستی یزد خاطر نشان کرد: از سفال نقش برجسته در متراژهای کوچک و بزرگ مثل قاب ، تزیینی داخل منازل ، معابر عمومی و ... استفاده می شود.

زارع ادامه داد: هنر نقش برجسته روی سفال برای بسیاری از مردم ناشناخته است به گونه ای که در بسیاری از نمایشگاه ها خیلی ساده از کنار آن می گذرند و ارزش کار آن را خیلی کم تلقی می کنند. ای کاش مسئولین زیربط با پیش بینی راهکارهایی بتوانند اطلاع رسانی کافی در مورد این گونه هنرهای دستی داشته باشند تا در آینده با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شویم.

وی به برخی از مشکلات این هنر اشاره کرد و گفت: مشکلات اصلی که با آن روبه رو هستیم نبود این است که ابزار کار ما در یزد به سختی به دست می آید و همچنین گل مورد نظر سفال را که سابق از میبد تهیه می کردیم بعلت وجود ناخالصی مجبور هستیم از همدان تهیه کنیم که با آن هزینه حمل و نقل زیاد مقرون به صرفه نیست. امیدواریم این مشکلات نیز با همکاری مسئولین مرتبط برطرف شود.