کشوردر یک دهه اخیربا موج خشکسالی های جدید

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و مشاور وزیر نیرو گفت: در یک دهه اخیر کشور با موج خشکسالی جدیدی مواجه شده و متوسط بارندگی به 208 میلیمتر کاهش یافته است.

 

 حاج‌ رسولی ها افزود: اثر خشکسالی ها بیشتر روی منابع تجدیدپذیر کشور است به گونه ای که این منابع از 132 میلیارد مترمکعب به 90 تا 100میلیون مترمکعب کاهش یافته و کشور باید با قناعت از آن حفاظت کند.

 

حاج‌ رسولی ها افزود : زنگ خطر بحران کم آبی از سال 1390 و در ابتدای برنامه پنجم توسعه، با کاهش بارندگی ها به 150میلیمتر به صدا درآمده بود به همین دلیل کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل و گزارشی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد.

 

وی با بیان اینکه در جمع بندی این گزارش 32 صفحه ای، هفت چالش در حوزه آب شناسایی شد، ادامه داد: نخستین چالش ساختار آب در کشور است و با ساختار موجود نمی توان جوابگوی منابع و مصارف کشور بود.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: یکی از نکات ریزی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده بودند بررسی این مسائل در شورای عالی آب بود که از سال 81 تا 91 تنها هشت جلسه آن تشکیل شد.

 

به گفته وی، با روی کار آمدن دولت یازدهم و تاکنون بیش از 20 جلسه و در واقع هر سه ماه یک جلسه شورای عالی آب تشکیل شده و تمام این چالش ها بررسی شده است.

 

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: چالش دیگر صیانت از آب های زیرزمینی است که در حال نابودی است بین 300 تا 400 دریاچه زیرزمینی داریم که باید برای رفع مشکل همه آنها راه حل ارائه شود.

 

حاج رسولی ها تعادل بخشی در مدیریت مصرف را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این بخش 15 پروژه شامل 11پروژه در وزارت نیرو، 3 پروژه در وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه در سازمان زمین شناسی ایران تعریف شده است.

 

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این بخش اعتبار سال 92 کشور 300میلیارد ریال بوده که با وجود مشکلاتی در تخصیص بودجه در سال 95 به 4 هزار میلیارد ریال یعنی 13 برابر رسیده که در هیچ حوزه این افزایش را نداشته ایم.

 

حاج رسولی ها چالش دیگر را پروژه های نیمه تمام عنوان و اظهار کرد: در برنامه پنج ساله سوم توسعه 35 سد در کشور ساخته شد ولی با اولویت بندی طرح های نیمه تمام که اتمام آنها 30سال زمان نیاز داشت در برنامه پنجم این تعداد به 42 سد و با حجم بیشتر ذخیره سازی افزایش یافت.

 

وی طرح های مرزی، لزوم افزایش تحقیقات در حوزه آب و استفاده از تکنولوژی های نوین و خودکفایی در صنعت آب را دیگر موارد مورد توجه عنوان کرد و گفت: با اقداماتی که در سال های اخیر صورت گرفته در زمینه تولید تمامی تجهیزات آب و فاضلاب تقریبا خودکفا شده ایم.

 

مشاور وزیر نیرو چالش مهم دیگر را دیپلماسی آب دانست و ادامه داد: در زمینه تامین و مدیریت آب با احساس خطر مواجه هستیم و باید دولت بیش از پیش در این عرصه وارد شود.

 

وی کار سقایی و آب رسانی را رسالت بزرگ مدیران و کارکنان صنعت آب کشور دانست و به مدیرعامل جدید آب منطقه ای یزد توصیه کرد تا با پیگیری نقشه راه آب استان و بویژه طرح تعدیل مصرف درخصوص کاهش 25درصدی مصرف آب با حفظ میزان تولید تلاش کند.

 

در این آیین از حسین غفوری مدیرعامل پیشین آب منطقه ای یزد که اخیرا بازنشسته شده تقدیر و محمدمهدی جوادیان زاده به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد معرفی شد.

 

متوسط بارش باران در دنیا بین 700 تا 900 میلیمتر است که این میزان در ایران 235 میلیمتر بوده که الان به کمتر از 210 میلیمتر و در استان یزد در درازمدت 82 میلیمتر بوده که هم اکنون به عنوان کم بارش ترین استان کشور به 62 میلیمتر رسیده است.