تولیدکنندگان مربای زعفران برای توزیع گسترده نیاز به دریافت کد بهداشتی دارند

سال گذشته محبوبه محمدی بانوی بهابادی با الهام از تهیه مربا از گلبرگ های گل های محمدی، اقدام به تهیه مربای زعفران کرد. با توجه به اینکه شهرستان بهاباد قطب تولید زعفران در استان یزد است، تهیه این مربا از جهت تامین مواد اولیه بسیار به صرفه است. از طرفی پیش از این گلبرگ های زعفران بدون استفاده خاصی تبدیل به زباله و یا علوفه دام می شد.

مسئولین بهاباد با حمایت از تولید این محصول که ارزش افزوده و سود بسیاری برای کشاورزان بهابادی به دنبال دارد، سعی دارند تا دین خود را در عمل به اقتصاد مقاومتی ادا کنند. در همین راستا مسئول جهاد سازندگی سپاه بهاباد در مصاحبه ای از برنامه ریزی برای برگزاری جلسه ای آموزشی جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به کشاورزان خبر داد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد نیز با اشاره به ظرفیت این محصول برای تولید تصریح کرد: از آنجا که مربای زعفران محصول جدیدی است، تولیدکنندگان برای فعالیت در بازار فروش حتما باید کد بهداشتی داشته باشند. به همین دلیل خبرنگار یزد رسا در مصاحبه ای از متولیان بهداشت بهاباد کم و کیف اعطای مجوز و کد بهداشتی را جویا شد.

 

 

سرپرست مرکز بهداشت بهاباد با اشاره به روند قانونی اعطای شناسه نظارتی به محصولات تولیدی نظیر مربای زعفران گفت: تولیدکنندگان مربای زعفران اگر بخواهند در سطح کلان محصول خود را توزیع کنند نیاز به دریافت شناسه نظارت دارند. ولی اگر بخواهند به صورت سنتی محصول خود را تولید کنند باید همان جا محصول خود را بفروشند و امکان توزیع ندارند.

مسعود دانشی افزود: تولیدکنندگان برای توزیع گسترده محصولات خود باید شناسه بهداشتی خود را از معاونت غذا و دارو بگیرند. معاونت غذا و دارو هم به هر حال مباحثی مطرح می کند مثلاً مسئول فنی نیاز است و یا محلی می خواهد که مورد تائید اداره بهداشت باشد.

دکتر دانشی اعلام کرد: تولیدکنندگان حتما به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند، مسئولان کاملاً آن ها را راهنمایی می کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مدت زمان تولید این مربا با توجه به محدودیت تازگی گلبرگ های زعفران تنها دو هفته زمان دارد، آیا تمهیدات خاصی برای تسهیل این روند، صورت می گیرد یا خیر، پاسخ داد: معاونت غذا و دارو نمی تواند بر خلاف ضوابط مجوز بدهد. زیرا اگر مشکلی سلامت مردم را تهدید کند بهداشت می بایست پاسخگو باشد. درست است که تولید مربای زعفران کوتاه مدت است ولی به هر حال اعطای شناسه بهداشتی هم روند خاص خود را دارد.

دکتر دانشی در پایان خاطر نشان کرد اداره بهداشت مشکلی برای اعطای مجوز به این تولیدات ندارد و از اقدام برای اخذ شناسه بهداشت استقبال می کند.