هما روستا: سمندریان برای من خود تئاتر بود

به گزارش افکارنیوز به نقل از پانا، هما روستا شامگاه گذشته درمراسم بزرگداشت این کارگردان فقید تئاتر کشور که در تالار مولوی برگزار شد گفت: احساس می کنم در صحنه زندگی و صحنه تئاتر هیچکس مثل حمید سمندریان نبود؛ او عاشق تمام انسان ها بود و از همه مهمتر، عاشق شاگردانش بود و تا آخرین لحظه عمر در دانشگاه ها خود را وقف هنرجویان تئاتر کرد.

وی یا اشاره به این مطلب که برای من تئاتر معنایی جز حمید سمندریان ندارد؛ اظهار کرد: سمندریان خود تئاتر بود، او من را همیشه به دنبال خود به سالن های تئاتر می برد و با دیدن نمایش های قوی جوان تر می شد اما با تماشای نمایش های ضعیف تنها به یک نکته می اندیشید که آن گروه را تشویق کند تا راه خود را با قدرت و دقت بیشتری ادامه دهد.

این بازیگر پیشکسوت سینماو تئاتر ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اندیشه سمندریان که در آن جایی برای ایستادن تئاتر از حرکت صعودی خود نبود گفت: به جوانان اعتقاد ویژه ای داشت و همواره از آنها حمایت می کرد و حتی این رفتار او بعضی اوقات حسادت من را به همراه داشت اما حمید با جوانان زنده بود و به توسعه تئاتر کشور به دست آنها ایمان داشت.

در بخش دیگری از این مراسم محمدباقر قهرمانی مدرس و مدیر دپارتمان دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران گفت: رفتار استاد سمندریان در زندگی شخصی و حرفه ای بزرگترین الگو برای دانشجویان و همراهان وی بود؛ خوشبختانه جامعه هنر قدردان این استاد بزرگ بود و تمام سعی خود را کرد تا در زمان حیات این استاد تجلیلی در شان نام او داشته باشد و این گردهمایی نشان می دهد که سمندریان در تئاتر ایران همواره زنده خواهد بود.

اردشیر صالح پور کارگردان و نمایشنامه نویس، نیز با اشاره به این مطلب که سخن گفتن از حمید سمندریان بسیار سخت است گفت: این تالار(مولوی) خاطرات زیادی از استاد سمندریان و آموزش های وی به دانشجویانی هم سن و سال من دارد. امروز با افتخار اعلام می کنم که متر و ملاک سنجش کیفیت یک اثر هنری خود سمندریان است چرا که اگر تئاتر امروز ایران به جایگاهی شایسته در کشور و جهان دست پیدا کرده است تماما به دلیل کوشش ها و تلاش های این استاد بزرگ برای نمایش کشور طی نیم قرن اخیر است.

ایوب آقاخانی مدرس و نمایشنامه کشور به عنوان سخنران بعدی مراسم با اشاره به آنکه امروز سخن راندن از استاد با احساسات آمیخته است و برای درست و سنجیدن گفتن از تلاش های حمید سمندریان نیاز به فراغتی یک تا دو ماهه است خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که اینجا هستند در دانشگاه لقب استادی را یدک می کشند اما در عمل شباهتی به حمید سمندریان که بی اغراق استاد بی بدیل تئاتر کشور است ندارند.

وی خاطرنشان کرد: من از آنکه به عنوان مدرس تئاتر اینجا ایستاده ام و می خواهم درباره استاد نمایش کشور حرف بزنم از خودم شرمنده ام چرا که معتقدم معلمانی مثل من نمی توانند جای خالی این استاد را پر کنند.

محمد چرمشیر نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر در این مراسم گفت: در روزها و سالیان آینده بیشتر از زنده یاد سمندریان سخن به میان خواهد آمد. امروز تنها به دو خصیصه از خصایص بی شمار استادم اشاره می کنم و آن اینکه سمندریان همیشه با جوانان بود و در کنار آنها ایستاد و از حق شان دفاع می کرد و به همین دلیل امروز شاگردان چهار دهه فعالیت وی در دانشگاه ها اینجا جمع شده اند تا تنها یاد استاد را زنده نگه دارند.

وی ادامه داد: زنده یاد سمندریان هیچگاه سلیقه و میل خود را به دیگران تحمیل نکرد و همیشه به تجربه های نو و خلاقیت های جدید شاگردانش با قدرت سلام می گفت.

در بخش دیگری از این برنامه مسعود دلخواه کارگردان و مدرس تئاتر نیزگفت: ۳۵ سال پیش افتخار شاگردی او را داشتم و امروز درک می کنم که راز قدرت و جذابیت این استاد در عشق و ایمان به هنرش، حرفه اش و زندگی اش یعنی تئاتر نهفته است و امیدوارم این آموزه استاد را در زندگی به کار ببندم تا بار دیگر نشان دهیم که تمامی ما که امروز اینجا ایستاده ایم هنوز هم شاگردان حمید سمندریان هستیم.

بر اساس این گزارش؛ سعید اسدی مدیر تالار مولوی، محمد یعقوبی، پیام دهکردی، کیومرث مرادی، نغمه ثمینی، محمدرضا خاکی، سعید ذهنی و جمعی از دانشجویان زنده یاد حمید سمندریان در این مراسم حاضر بودند.