سرمقاله روزنامه های امروز/ بازی بزدل و آینده راهبرد جدید هسته ای

 روزنامه های صبح امروز ایران در سرمقاله های خود به مهمترین مسایل روز کشور و جهان پرداخته اند که گزیده آن ها در ذیل می آید:

دیر‌هنگام بود اما ضروری

بیانیه دیروز شورای عالی امنیت ملی که خطاب به ۵ کشور باقی‌مانده در برجام صادر شده بود، اگرچه اقدامی دیر‌هنگام بود ولی در صورت تداوم می‌تواند شروع قابل قبولی برای خروج دولت از دیپلماسی انفعالی تلقی شود و از این جهت باید آن را به فال نیک گرفت و به دولت برای پیشبرد آن کمک کرد.

بازی بزدل و آینده راهبرد جدید هسته ای

سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد نوشتم اگر می خواهیم آمریکا جلوتر نیاید و اگر می خواهیم اروپا حاضر باشد در قبال حفظ برجام هزینه دهد باید برخی تعهدات برجامی خود را انجام ندهیم البته تصریح کردم این موارد نباید به گونه ای باشد که «نقض اساسی» و خروج از برجام تلقی شود.

برجام به خانه آخر نزدیک شد

روز گذشته و همان طور که از پیش اعلام شده بود، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین نبود هیچ تحرک جدی از سوی طرف های اروپایی برای جبران آن، انجام دو مورد از تعهدات خود را کنار گذاشت.

این تازه گام اول است

کشورمان در شش سال گذشته که برای پایان دادن به بهانه‌جویی‌های غربی وارد مذاکره با آن‌ها شده، هزینه‌های هنگفتی داده است. پس از اینکه برجام را با همه تلخی نامتوازن بودن و اعوجاج و مکانیزم‌های تقریباً یکسویه‌اش پذیرفتیم، در گامی برخاسته از خامی، دست به اجرای تمامی تعهدات و التزامات خود در برجام زدیم و این اجرای عجولانه را تا قبل از آغاز زمانبندی اجرای برجام، پایان بردیم.