نجفی: ایران همچنان بر راهبرد تعامل تاکید دارد

 علی نجفی خوشرودی با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره‌ اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان گفت: این تصمیم ایران حقوقی و معقولانه و مبتنی بر قانون اساسی و طبق مفاد برجام بوده است. ضمن این که رئیس جمهور هم اشاره داشت که این کار طبق ماده ۳۶ برجام انجام شده است.

به گفته‌ وی اقدام ایران پیام روشنی به سایر طرف‌های برجام داشت که جمهوری اسلامی در عین خویشتن داری و تعامل و در پیش گرفتن چنین سیاستی در طول یک سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام، در حمایت و حفظ منافع ملی خود با کسی تعارف ندارد و در این راه مصمم است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «همه در اجرای این تصمیم متحد و منسجم هستند» افزود: اروپایی‌ها ۶۰ روز مهلت دارند تا اقدامات عملی را انجام دهند البته که آمریکا هم باید مسئولیت اقدامات یک جانبه و نقض عهد خود را بپذیرد و همه دنیا بخصوص اعضای برجام هم به این نتیجه برسد که این آمریکا است که با تصمیمات یک جانبه‌اش چنین وضعیتی را رقم زده و باید مسئولیت کارهایش را بپذیرد.

نجفی در جمع بندی گفت: ایران همچنان بر راهبرد تعامل تاکید دارد و معتقد است که باید بر اساس اصول و مقررات بین‌المللی اقداماتش را دنبال کند. در این بین آمریکا با وضع تحریم‌های جدید و نقض برجام مشکلاتی را به وجود آورد. کشورها باید برای حفظ برجام و بهره برداری ایران از آن اقدامات عملی را صورت دهند.

وی در پایان اظهار کرد: اروپا در این ۶۰ روز فرصت برای انجام اقدامات عملی دارد وگرنه بعد از آن ایران با برداشتن گام‌های دیگر اقداماتی را انجام می‌دهند و ممکن است بخش دیگری از تعهدات خود در برجام را به تعلیق دربیاورد.