قلعه‌نویی: ۲ بار قهرمانی را از استقلال گرفتم

 امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم سپاهان در خصوص استفاده از مربیان ایرانی گفت: ایران و ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور همیشه جزو بهترین‌ها هستند و تاریخ این را نشان داده که اگر بستر فراهم باشد و اجازه دهند کار کنیم جزو بهترین‌ها هستیم.

اخبار ورزشی- شما اگر ببینید ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور انسان‌های بسیار بزرگی هستند؛ چراکه در خارج از کشور نگاه، عدالت‌محور بوده اما در ایران نه. یک روزی آقای کیومرث هاشمی در ساعت 7:30 صبح با من تماس گرفت و گفت که سرمربی تیم ملی ایران شوم، اما من به او گفتم که من با استقلال قهرمان شدم و دوست دارم به آسیا بروم، اما گفتند که به تیم ملی کمک کن.

وی ادامه داد: در شرایط عادی یک مربی ایرانی برای اینکه برنامه‌محور باشد از این جام جهانی تا جام جهانی بعدی زمان می‌خواهد، اما ما زمانی به تیم ملی رفتیم که فدراسیون، مسئول نداشت و فوتبال ایران تعلیق شده بود. ما در دوره‌ای که در تیم ملی بودیم 11 امتیاز گرفتیم و در رنکینگ اول آسیا بودیم. بیشترین گل زده را داشتیم اما ما را کنار گذاشتند و یک مربی خارجی آوردند، تا 8 سال تیم ملی در اختیارش باشد.

من استقلال را اول ایران، سوم آسیا و پنجاه و پنجم جهان کردم و پولم را بعد از این همه سال هفته قبل دادند. اگر آن روز طلب من را می‌دادند، 500 هزار دلار می‌شد اما این پول الان 70 هزار دلار شده است. اگر علی دایی در آلمان بود به بایرمونیخ می‌رسید و یا حتی حسین فرکی، مجید جلالی، یحیی گل‌محمدی و... می‌توانستند به بهترین جاها برسند؛ چراکه بستر برای آنها آماده بود، اما در 10 سال پدر مربی ایرانی را درآوردند و دادگاهی کردند.

قلعه‌نویی خاطرنشان کرد: ما با کره در سئول مساوی کردیم و مبلغی را به عنوان پاداش به مهدوی‌کیا، ناصر ابراهیمی و مهدی مناجاتی دادم و گفتم این را بین بچه‌های تیم تقسیم کنید و فقط لیست را به من بدهید، اما مهدوی‌کیا گفت ما بازی دوستانه با کره کردیم و باختیم اما 5000 دلار گرفتیم، ولی حالا که در یک بازی آسیایی با این تیم مساوی کردیم، این قدر پاداش می‌دهید؟ من به مهدوی‌کیا گفتم وضع فدراسیون خوب نیست و دو گروه به جان هم افتادند، اما اگر اسم من در لیست پاداش‌ها هست، آن را خط بزنید.

ما باید نگاه‌مان به داشته‌های خودمان، عدالت‌محور باشد. هرچند که باید با خارجی‌ها هم ارتباط خوبی داشت همان طور که من خودم دو دستیار خارجی دارم و همواره بین دستیارانم از مربی خارجی استفاده کردم و به کلاس‌های خارج از کشور رفتم، اما نگاه به مربی ایرانی، خوب نیست.

سرمربی تیم سپاهان که با برنامه سلام، صبح بخیر صحبت می‌کرد در مورد شعارهای هواداران پرسپولیس علیه او در بازی روز پنجشنبه اظهار داشت: ما یک بازی خوب و کلاسیک انجام دادیم و گل هم زدیم و به نظرم سرعت بازی خوب بود، به طوری که به دنبال زدن گل دوم و سوم بودیم، هرچند که آنها هم دنبال همین بودند، اما چرا باید در این شرایط به مربی توهین شود؟ ما باید در 6 بازی با آقایان 18 امتیاز می‌دادیم تا مربی خوبی باشیم؟ یک مربی حق دارد که برای یک تیم دیگر آرزوی موفقیت کند؟ من بارها مقابل استقلال بازی کردم و دو بار قهرمانی را از این تیم گرفتم و این شرف فوتبال است.

در بازی مقابل پرسپولیس هیچ سوت 50-50 به سود ما زده نشد و باید به دنبال قشنگی‌های فوتبال باشیم؛ چراکه برد و باخت همیشه هست. خوشحالم که در هر تیمی بودم فوتبال بازی کردیم و آقای گل داشتیم و حتی در جدول رتبه خوبی به دست آوردم، اما آقایان نمی‌توانند تحمل کنند.

وی افزود: در همین پرسپولیس من شاگردان زیادی دارم؛ از سید جلال حسینی گرفته تا کنعانی‌زادگان و یا کمال کامیابی‌نیا که در 16 سالگی به او در مس کرمان بازی دادم و یا احمد نوراللهی یا علی علیپور، محمد انصاری و یا حتی محمد نادری که او را از تیم مقاومت آوردم و بهتر است دنبال این حرف‌ها نروند. من همه دوره‌های مربیگری را پشت سر گذاشتم و باید به مربیان ایرانی بها داده شود.