پالم دبی کجاست؟ همه چیز درباره پالم جمیرا دبی

شهر دبی یکی از شهرهای جذاب و توریستی در کشور امارات است؛ شهری با آسمان‌خراش‌های بسیار، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان و جاذبه‌های گردشگری بسیاری که با دیگر نقاط دنیا قابل‌مقایسه نیست مثل پیست‌های اسکی مصنوعی که در فصول گرم هم فعال هستند. گردشگران بسیاری سفر به دبی را برای تفریح انتخاب می‌کنند و از نقاط مختلف دنیا جذب این شهر زیبا می‌شوند تا با جزیره پالم جمیرا که به شکل یک نخل با شاخ‌وبرگ فراوان طراحی شده است، بیشتر آشنا شوند.

پالم جمیرا دبی کجاست؟

پالم جمیرا در شهر دبی در منطقه جمیرا در کشور امارات قرار گرفته است. طبیعتاً برای رفتن به این جزیره باید در مرحله‌ی اول با خرید پرواز دبی از سایت‌های معتبر، خودتان را به این شهر برسانید. بعد رسیدن به دبی، باید از مترو و تاکسی استفاده کنید. برای رسیدن به جزیره پالم جمیرا ابتدا باید از طریق مترو، سوار قطارهای خط قرمز شوید و در ایستگاه الخیل پیاده شده و با تاکسی خود را به پالم جمیرا دبی برسانید.

01

تاریخچه پالم جمیرا

هلمن هرلی چاروات معمار پالم جمیرا از طریق یک شرکت امریکایی این پروژه را پیشنهاد داد. در سال ۲۰۰۱ ساخت پالم جمیرا آغاز شد و این پروژه ۶ سال به طول انجامید؛ در سال ۲۰۰۷ اولین ساکنان پالم دبی در این جزیره مستقر شدند. ۲۸ هتل تا پایان سال ۲۰۰۹ در این جزیره ساخته و حدود ۱۲ هزار درخت در یک نهالستان برای کاشت در جزیره پالم جمیرا پرورش داده شد. این پروژه عظیم توسط شرکت املاک و مستقلات محلی نخیل توسعه یافت و به چیزی که در حال حاضر می‌بینید تبدیل شد.

هدف از ساخت پالم جمیرا چه بود؟

امارات متحده عربی به ذخایر نفت و گاز وابستگی اقتصادی زیادی داشت و از آن جایی که این ذخایر دوام چندانی نداشتند و بالاخره روزی به پایان می‌رسیدند، امیر دبی و سایر افراد متفکر دبی به این فکر افتادند تا به‌جای سوخت‌های فسیلی، هزینه چندمیلیارددلاری را صرف کرده تا دبی را به یک شهر گردشگری خاص و کم‌نظیر تبدیل کنند؛ فقط در این صورت بود که گردشگران بسیاری مسافرت به دبی را به دلیل جاذبه‌های فراوان در لیست سفرهای تفریحی خود قرار می‌دادند.

این هزینه‌ها به این دلیل بود که امارات بدون نفت هم بتواند از طریق جذب گردشگرانی که سفر به دبی را در اولویت خود قرار دادند، به حیات خود ادامه دهد. از جمله موانع بر سر راه این هدف مهم خط ساحلی محدود بین خلیج‌فارس و دبی بود، دبی برای اینکه خط ساحلی ایجاد کند شروع به ساخت جزایر مصنوعی کرد.

مراحل ساخت جزیره نخل دبی

پس از کلید خوردن پروژه پالم جمیرا در سال 2001 بهترین مهندسان سراسر دنیا برای این پروژه انتخاب شدند. ازآنجایی‌که هلند به ساخت زمین‌های مصنوعی معروف بود، بسیاری از مهندسان از کشور هلند آمدند؛ زیرا آن‌ها در ساخت پروژه‌هایی مانند ساخت زمین مصنوعی تبحر داشتند. برای پیشبرد این پروژه، ابتدا 100 میلیون مترمکعب از شن و ماسه کف دریا را لایروبی کردند، سپس برای جلوگیری از جزرومد امواج دریا موج‌شکن ساختند که 11 کیلومتر وسعت داشت؛ در این موج‌شکن 7 میلیون تن سنگ هلالی استفاده کردند تا از تخریب جزیره جلوگیری شود.

بخش‌های مختلف پالم جمیرا دبی

اگر از بالا به جزیره مصنوعی پالم جمیرا دبی نگاه کنید خواهید دید که این جزیره به شکل یک نخل است با شاخه و برگ‌های فراوان که هر کدام از بخش‌ها خصوصیات خود را دارد. با این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره این جزیره بی‌نظیر بدانید. قطعاً در پایان این مقاله با خرید بلیط ارزان هواپیما، برای مسافرت به دبی برنامه‌ریزی خواهید کرد.

02

بدنه اصلی نخل

دسترسی به قسمت‌های مختلف این جزیره از طریق مونوریل و تونل ۶مسیره در زیر آب امکان‌پذیر است. مونوریل این جزیره تنها مونوریل در خاورمیانه محسوب می‌شود. یکی از جاذبه‌های سفر به دبی دیدن این مونوریل است.

شاخه‌های نخل

این نخل دارای 17 شاخه است که در آن ویلاهای ساحلی و خانه‌های بسیاری وجود دارد. محمدبن‌راشد آل مکتوم حاکم دبی، در یکی از این شاخه‌ها مستقر است.

موج‌شکن نخل

هتل‌های لوکس مانند آتلانتیس و... در پالم جمیرا دبی قرار دارند و در قسمت موج‌شکن جزیره ساخته‌ شده‌اند. بخش هلالی جزیره حکم موج‌شکن را دارد و از نابودی جزیره جلوگیری می‌کند.

مکان‌های دیدنی جزیره نخل دبی

جزیره نخل دبی مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که شامل رستوران‌ها، کلوپ‌های ساحلی و سواحل زیبا می‌شود. یک مونوریل 5/5 کیلومتری هم در جزیره پالم جمیرا وجود دارد که مدیریت آن بر عهده شرکت نخیل است.

مونوریل پالم جمیرا

مونوریل جمیرا از سطح دریا 10 متر فاصله دارد و تنها سیستم حمل و نقل عمومی برای ساکنین و گردشگرانی است که با پرواز خارجی مسافرت به دبی را تجربه می‌کنند. قیمت بلیط‌های تک‌سفره آن 5 درهم، رفت و برگشت 10 درهم است.

این مونوریل بدون راننده است و محل‌های اصلی جزیره را در بر‌ می‌گیرد و زیبایی‌های جزیره را به مسافران نشان می‌دهد؛ با سفر به دبی می‌توان در ایستگاه‌هایی همچون، دروازه، گلدن مایل گالری، پارک الاتحاد، مرکز خرید نخیل، ایستگاه آتلانتیس که در مسیر اصلی مونوریل هستند توقف کرده و به گشت‌وگذار پرداخت.

 هتل آتلانتیس

هتل آتلانتیس دبی در جزیره پالم جمیرا یکی از لوکس‌ترین هتل‌های امارات به حساب می‌آید. این هتل دریایی جزء اولین مکان‌هایی بود که در جزیره پالم جمیرا ساخته و در سال 2008 افتتاح شد. این هتل دارای دو برج شرقی، غربی و 1548 اتاق است. پارک آبی «آکواونچر»، بزرگ‌ترین پارک آبی جهان است که 105 سرسره را در خود جای داده است. آکواریوم موجود در این هتل دریایی، بیش از 65 هزار موجود دریایی از جمله دلفین‌ها و فک‌ها را در خود جای داده است. با مسافرت به دبی می‌توانید از این هتل دریایی دیدن کرده و لحظات خاصی را تجربه کنید.

03

سواحل نخل جمیرا

نخل جمیرا سواحل بسیاری دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق مونوریل به‌راحتی صورت می‌گیرد. از جمله سواحل جزیره پالم دبی ساحل «کایت» است که برای رقابت در ورزش‌های آبی بهترین مکان است اگر اهل رقابت هستید حتماً رفتن به این ساحل را در لیست علاقه‌مندی‌های خود قرار دهید.

ساحل «جمیرا» یکی دیگر از این سواحل زیباست که بیشتر برای گرفتن حمام آفتاب مناسب است. ساحل «الصفوح» یا ساحل قصر سیاه که به آن ساحل مخفی هم می‌گویند، به دلیل این که بسیاری از گردشگران از وجود چنین ساحلی بی‌اطلاع هستند و در هنگام مسافرت به دبی لذت بودن در این ساحل را از دست می‌دهند، این نام برای ساحل در نظر گرفته شد. ساحل الصفوح برعکس دیگر سواحل به‌دوراز امکانات است و همین بکر بودن، آن را محبوب کرده است.

ساحل «لامر» به‌خاطر رستوران‌ها و کافه‌هایش شهرت دارد. در ساحل لامر می‌توانید از صبح تا غروب به آب‌تنی بپردازید؛ اما غروب اجازه ندارید به دریا بروید. ساحل «الممزار» یکی دیگر از سواحل زیبای نخل جمیرا است که به‌خاطر رعایت استانداردهای محیط‌زیست توانسته تأییدیه پرچم آبی ساحل را دریافت کند. ساحل الممزار دارای 106 هکتار مساحت است که شامل چمن وسیع برای پیک‌نیک، استخر، فضایی برای بازی کودکان، تالاب، اجاره دوچرخه، آمفی‌تئاتر و... می‌شود.

سخن آخر

شهر دبی با وجود جاذبه‌های فراوان، مراکز تفریحی فوق‌العاده و سواحل زیبا می‌تواند بهترین نقطه دنیا برای گردشگرانی باشد که علاقه‌مند سفر به دبی هستند. این شهر دیدنی علاوه بر آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده دارای بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی خاورمیانه هم هست. جزیره پالم جمیرا با داشتن امکانات فراوان سلیقه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد. شگفتی‌های این جزیره تمامی ندارد و می‌توانید در آنجا اوقات خوشی را بگذرانید.