طرز درست کردن قهوه با قهوه جوش

طرز تهیه قهوه ترک کار بسیار راحتی است و فرایند پیچیده‌ای ندارد. تنها لوازمی که نیاز دارید، قهوه آسیاب شده بسیار نرم و قهوه جوش است. 

تاریخچه قهوه ترک

قهوه اولین بار در سال 1555 توسط دو تاجر سوریه ای به استانبول آورده شد و تا میانه قرن هفدهم به بخش جدایی ناپذیری از جشن های پر زرق و برق دربار عثمانی تبدیل گشت. قهوه با آداب خاصی برای سلطان سرو می شده است؛ ضمن اینکه قهوه نقش مهمی را نیز در رسم و رسوم ازدواج بازی می کرده تا جایی که زنان حرم در مورد تهیه قهوه و دم کردن آن به صورت جدی آموزش می دیدند. به همین دلیل بود که خواستگاران، دختران را با مهارت هایشان در تهیه قهوه می سنجیدند. حتی امروز نیز، زمانی که خانواده پسر به خواستگاری دختری می روند، عروس آینده برای مهمانان قهوه می آورد.

اولین قهوه خانه 500 سال پیش در محله Tahtakale و در Eminönü بازگشایی شد و بدین گونه قهوه خانه ها به اصلی ترین مکان برای تعاملات اجتماعی مردان بدل شدند. آنها همچنین محل اصلی برای انتشار فرهنگ شفاهی امپراطوری عثمانی و جایی برای نمایش ادبیات عامیانه (مانند نمایش سایه Karaköz and Hacivat) بوده اند. امروز نیز قهوه خانه ها همچنان مکانی برای گردهمایی مردان، صحبت کردن درباره سیاست و تخته بازی کردن به هنگام صرف فنجانی چای یا قهوه هستند.

طرز تهیه ی قهوه ترک

قهوه ترک را در ظرف های مخصوص و کوچک مسی با دسته بلند به نام cezve آماده می کنند. برای یک فنجان قهوه ترک، یک فنجان آب و دو قاشق چایخوری قهوه را با هم ترکیب کنید. از آنجا که پس از آماده شدن قهوه، شکر به آن اضافه نمی شود، در همین مرحله اولیه باید این کار را انجام داد ( دو حبه قند برای قهوه خیلی شیرین، یکی برای قهوه با شیرینی متوسط و بدون قند اگر قهوه تلخ میل می کنید). زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد، اجازه دهید که کف آن بالا بیاید و دقیقا قبل از سر رفتن، آن را از روی حرارت بردارید. به صورت سنتی، قهوه ترک بدون کف روی آن غیر قابل قبول است. سرو کردن قهوه ترک به همراه یک لیوان آب و شیرینی (بیشتر وقت ها شیرینی های ترکی) نیز بخشی از مراسم سرو قهوه به شمار می رود.

طرز تهیه ی قهوه ترک

طرز تهیه خاص قهوه ترک، تکنیک های دم کردن قهوه و فرهنگ جمعی قوی پیرامون این موضوع، باعث شدند که سال 2013، قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گیرد. این سنت خود نیز به عنوان نشانه ای از مهمان نوازی و دوستی شناخته می شود. ترک ها برای گفت و گو در قهوه خانه ها جمع شده و به هنگام صرف قهوه با هم تعامل می کنند، همچنین قهوه را به عنوان نشانه ای از خوش آمدگویی به مهمانان و گردشگران ارائه می دهند. اهمیت این نوشیدنی در موقعیت های اجتماعی نیز از جمله دلایل مهم برای ثبت آن محسوب می شده چراکه قهوه ترک جز ثابت و جدانشدنی مراسم و جشن ها بوده و هست.

محبوب ترین تامین کننده ی قهوه ترک Kurukahveci Mehmet Efendi است که محصولات آن را می توان در فروشگاه ها یا شعبه های خود این برند در Eminönü که در آن قهوه تازه به صورت روزانه روانه ی بازار Store می شود تهیه کرد. Nuri Toplar نیز که از سال 1890 مشغول به کار بوده یکی دیگر از انتخاب های عالی است. اگر ترجیح می دهید کسی قهوه را برای شما آماده و سرو کند به Mandabatmaz در Taksim یا Ethem Tezçakar (که قهوه های خود را تنها از Nuri Toplar تهیه می کند) در بازار بزرگ مراجعه کنید تا بتوانید قهوه ای عالی که به روش سنتی تهیه شده را مزه کنید.

فال قهوه با قهوه ترک

خواندن نقش و نگارها ته فنجان قهوه در ترکیه یکی از روش های متداول برای فال بینی است بدین شکل که شکل های به نمایش درآمده گذشته و آینده ی فردی که قهوه نوشیده را مشخص می کنند. به هنگام نوشیدن قهوه شما متوجه می شوید چه زمانی باید دست از نوشیدن بردارید چرا که در انتهای کار لایه ای قهوه ته فنجان باقی می ماند. در این حالت آرزویی می کنید و فنجان را بر می گردانید. زمانی که فنجان خنک شد، تصاویر باقی مانده در دیواره های فنجان توسط یک فالگیر خوانده و تعبیر می شوند.

وسایل و مواد مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک

تهیه قهوه ترک کار بسیار راحتی است و فرایند پیچیده‌ای ندارد. تنها لوازمی که نیاز دارید، قهوه آسیاب شده بسیار نرم و قهوه جوش است. علاوه بر این لوازم، کمی هم صلیقه در فرایند تهیه قهوه می‌تواند کارساز باشد.

آب تصفیه شده (دقت داشته باشید که آب باید سرد باشد و این یکی از نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک است.)

قاشق مربا خوری

دانه‌های آسیاب شده قهوه (پودر قهوه ترک باید بسیار نرم باشد در حد نرمی آرد)

در صورتی که دانه‌های قهوه آسیاب نشده باشد نیاز به آسیاب هم دارید.

شکر

نکته : استفاده از قهوه جوش ترک استاندارد در فرایند تهیه بسیار حائز اهمیت است ، زیرا شکل ظاهری خاص این قهوه جوش باعث کیفیت نهایی ایده آل این نوشیدنی می‌شود.

آسیاب دانه‌های قهوه

با اینکه طرز تهیه قهوه ترک ساده است اما کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در آن بسیار مهم است.

اولین چیزی که باید برایتان اهمیت داشته باشد، دانه‌های قهوه هستند که باید مرغوب ‌و تازه رُست باشند.

نکته دوم میزان آسیاب کردن قهوه است. شاید برای شما باورنکردنی باشد اما در آسیاب کردن دانه‌های قهوه اگر اندازه مناسب برای قهوه ترک رعایت نشود، طعم قهوه‌ای که درست می‌کنید با قهوه‌ای که مردم ترکیه درست می‌کنند تفاوت زیادی خواهد داشت.

بنابراین در انتخاب آسیاب توجه لازم را داشته باشید.

ترکیه‌‌ای‌ها برای انتخاب دانه‌های قهوه خود به سوپرمارکت‌ یا قهوه فروشی ها می‌روند و بنا به سلیقه و طعمی که دوست دارند پودر یا دانه‌های قهوه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.اما کسانی که به دنبال قهوه ترک اصیل هستند، تاکید دارند که دانه قهوه سانتوس برزیل خریداری کنند  ، زیرا قهوه عربیکا بسیار خوش طعم و عطری است با قیمتی مناسب. سپس با استفاده از آسیاب‌های مخصوص با وسواس زیادی شروع به آسیاب می‌کنند تا به اندازه استاندارد پودر مناسب برای تهیه قهوه ترک برسند .

حتماً متوجه اهمیت فراوان میزان آسیاب و نقش بسیار پررنگ آن در طرز تهیه قهوه ترک شده‌اید، پس سعی کنید در آسیاب کردن دانه‌ها از آسیاب مناسب استفاده کنید، و یا قهوه آسیاب شده را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک در ابتدا باید میزان آب مورد نیاز را مشخص کنید. بدین منظور به ازای هر فنجان قهوه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید، ۱ فنجان آب (به وسیله فنجان سرو قهوه‌تان) درون قهوه جوش بریزید. یا اگر ظرفیت قهوه جوش خود را میدانید و به همان اندازه می‌خواهید قهوه آماده کنید ، کافی است تا زیر قسمت پرچ شده دسته به بدنه قهوه جوش آب بریزید.

دقت داشته باشید که در قهوه ترک به کف حاصل از جوش آمدن قهوه نیاز داریم و از آنجایی که قهوه جوش نمی‌‌تواند کف را در خود مهار کند، ممکن است قهوه سرریز شود و روی اجاق گاز بریزد؛ پس برای این‌که از این مشکل جلوگیری شود،بیش از حد در قهوه جوشتان آب نریزید و مقداری فضا برای کف قهوه در نظر بگیرید.

طرز درست کردن قهوه با قهوه جوش

مرحله دوم

حال به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پُر پودر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید ، اگر می‌خواهید قهوه‌تان غلیظ‌تر شود می‌توانید این مقدار را کمی بیشتر کنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که افزودن شکر در این مرحله علاوه بر شیرینی باعث قوام بیشتر قهوه‌تان نیز می‌شود . پس اگر بخواهید طعم قهوه شما شیرین باشد باید در این مرحله شکر را  نیز به قهوه اضافه کنید.

مرحله سوم

پس از اضافه کردن پودر قهوه و شکر محلول را به خوبی هم بزنید تا کامل یکدست شود و پودر قهوه به صورت گرد شده وجود نداشته باشد.

مرحله چهارم

قهوه جوش را بر روی شعله ملایم قرار دهید و به مدت ۳-۴ دقیقه منتظر باشید. همین‌طور که قهوه داغ‌تر می‌شود کف سیاهی شروع به بالا آمدن می‌کند. در این لحظه قهوه جوش را از روی شعله بردارید تا کف کمی فروکش کند بعد از گذشت 10 ثانیه مجدداً قهوه جوش را بر روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا دوباره کف به دهانه ظرف برسد.

نکته : برای قوام بیشتر می‌توانید این عمل را دو یا سه بار انجام دهید ، این کار باعث می‌شود آب بیشتری تبخیر شده و قهوه با آب بیشتر مخلوط شود.

باید توجه داشته باشید که این کف برای تهیه قهوه ترک اهمیت زیادی دارد چرا که در سرو قهوه ترک باید حتماً روی آن کف قهوه وجود داشته باشد.

مرحله پنجم

کف به وجود آمده بر روی قهوه جوش را با استفاده از قاشق مرباخوری در فنجان‌های قهوه بریزید و پس از انجام این کار قهوه را از دهانه قهوه جوش به درون فنجان‌ها بریزید.

با انجام این کار قهوه ترک غلیظ و دلچسب شما آماده است و می‌توانید آن را برای سرو آماده کنید.

در هنگام سرو قهوه ترک به این نکته توجه داشته باشید که در کنار فنجان‌های قهوه باید یک فنجان کوچک آب هم وجود داشته باشد که قبل از سرو قهوه استفاده شود، همچنین بشقاب سرو باید تمیز باشد و همیشه از مسن‌ترین فرد جمع سرو قهوه را آغاز کنید.

دم کردن قهوه با موکاپات Moka Pot

طرز تهیه قهوه با موکاپات

مخزن آب را با آب داغ تا خط مشخص شده پر کنید. سبد قهوه را از موکاپات برداشته و آب داغ را درون مخزن بریزید. اگر خط پرکننده وجود ندارد ، مخزن را دقیقاً تا زیر سوپاپ بخار پر کنید.

پس از پر کردن آب گرم ، هنگام استفاده از موکاپات بسیار مراقب باشید زیرا فلز بسیار سریع گرم می شود.

استفاده از آب داغ باعث کاهش مدت زمان لازم برای دم کردن قهوه می شود و همچنین از گرمای بیش از حد و سوزاندن قهوه نیز جلوگیری می کند.

دانه های قهوه را تا حد نمک خوارکی (Medium-Fine) آسیاب کنید. 18-20 گرم دانه های قهوه را درون آسیاب ریخته و آن را روشن کنید.

اگر دانه های قهوه را درست قبل از استفاده از آن آسیاب کنید بهتر است.

قهوه آسیاب را درون سبد قهوه بریزید. و روی سبد قهوه را کمی صاف می کنیم. دقت کنید که صاف کردن سطح قهوه باید با فشار کم انجام شود و نباید با فشار زیاد باشد زیرا بخار آب باید توانایی عبور از قهوه را داشته باشد.

قهوه ترک فقط یک نوشیدنی از میان تمام نوشیدنی های ترکیه نیست، بلکه بخش مهمی از فرهنگ ترکیه برای قرن های متوالی بوده است . مردم ترکیه عموما به مهمان نوازی معروف هستند. در فرهنگ ترکی میزبان باید بهترین و خوشمزه ترین غذا ها و نوشیدنی ها را برای میهمان فراهم کند. معمولا میزبانان در ترکیه محل پذیرایی را ترک می‌کنند تا میهمان بتواند با آسودگی خاطر و در آرامش از خودش پذیرایی کند .

تهیه و سرو قهوه ترک بخشی از این فرهنگ مهمان نوازی است و اگرچه ترحیج می دهند این نوشیدنی را به روش سنتی خودشان درست کنند، اما بسیاری هم به شیر قهوه علاقه دارند. حال طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی با شیوه درست کردن قهوه ترک با شیر نکاتی دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

برای همین ما در این مقاله می خواهیم ابتدا سفری کوتاه در گذشته داشته باشیم تا ببینیم قهوه ترک چه سرگذشتی داشته و به اصطلاح تاریخچه آن چه بوده است. سپس به بخش عملی می رسیم و طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی را بررسی می کنیم و بعد از آن هم چگونگی ترکیب قهوه ترک با شیر را قدم به قدم خواهیم آموخت.

قهوه ترک چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی از قهوه ترک (Turkish coffee) داشته باشیم باید بگوییم که قهوه ترک یک نوع روش دم آوری قهوه است که با درجه آسیاب مشخص (ریزترین درجه) و توسط وسیله ای به نام جزوه یا همان قهوه جوش ترک تهیه می شود.

اما آن چیزی که در فرآیند طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی مهم است، همجواری قهوه با آب است که باعث می شود قهوه ای به نسبت غلیظ و البته قوی به دست آید. هرچند برخی این غلظت را دوست ندارند و ترجیح آن را با شیر رقیق کنند. به طور کلی اما آن چیزی که در قهوه ترک مهم است، صرفا درجه آسیاب و روش دم آوری است.

مشاهده کنید: قهوه ترک ایلیا

حال بیایید کمی در تاریخچه قهوه ترک دوری بزنیم:

از اتیوپی به عربستان

اگر بخواهیم سرگذشت قهوه ترک را بررسی کنیم، باید به سال 1100 میلادی بازگردیم. یعنی زمانی که برخی بازرگانان عرب در سفرهایشان به اتیوپی با قهوه آشنا شدند و آن را با خودشان به شبه جزیره عربستان آوردند. البته آنها فقط به دانه قهوه راضی نشدند. برای همین نهال های این گیاه را نیز از اتیوپی در بارشان گذاشتند تا در یمن بکارند و قهوه خودشان را داشته باشند. اما این تازه آغاز ماجرا بود.

چراکه اعراب و مسلمانان علاقه شدیدی به این نوشیدنی پیدا کردند. در نتیجه تا سالها انحصار قهوه را در کشور خودشان نگهداشتند و اجازه خروج نهال یا بذر قهوه را از عربستان نمی دادند. دلیلش هم این بود که آنها با نوشیدن قهوه احساس سرخوشی می کردند و یک محرک قوی برای بیدار ماندن در طول شب و انجام مناسبات مذهبی بود.

آنها همچنین به دلیل اینکه مشروبات الکی در دین اسلام حرام شمرده می شود، به نوعی قهوه را به عنوان ماده ای نشاط آور اما حلال، جایگزین مشروبات الکلی کردند. برای همین ارزش این نوشیدنی برایشان زیاد بوده است.

از همین رو هم نام qahwa یا همان قهوه به معنی چیزی که از خواب جلوگیری می کند را برایش انتخاب کردند. به عبارتی دیگر واژه ای که قرن هاست برای این گیاه استفاده می شود از عربستان آمده و بعد به صورت کلمه کافی coffee در اروپا تبدیل شده است.

از عربستان به ترکیه

اما چه شد که روشی به نام قهوه ترک به وجود آمد؟ پاسخ اینجاست که در سال 1453 میلادی ترک های عثمانی به دلیل روابط دینی و سیاسی شان با عربستان توانستند قهوه را به قسطنطنیه ببرند. آنها ابتدا در روند طرز تهیه قهوه ترک از هل، میخک یا دارچین استفاده می کردند تا به ترکیبی معطر و پر انرژی برسند. ولی آن چیزی که امروزه به نام قهوه ترک معروف شده، روشی است که آنها برای دم آوری قهوه استفاده می کرده اند.

از آنجایی که در آن زمان آسیابی برای قهوه تعریف نشده بوده، ترک ها دانه قهوه را در هاون می کوبیدند تا شبیه آرد شود. سپس در آب جوش می ریختند تا حل شده و دم بکشد. آنها سپس قهوه جوش مسی را ساختند تا به نام جذوه معروف شود و قهوه ترک قرن ها و تا به امروز روشی منحصر بفرد داشته باشد. به عبارتی، چگونگی طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی از همان ابتدا تغییر خاصی نکرده است.

ویژگی های روش دم آوری قهوه ترک

همانطور که گفتیم قهوه ترک یک نوع قهوه خاص مربوط به ترکیه نیست. بلکه نوعی روش و متد خاص این کشور برای دم آوری قهوه است. این روش اما دو ویژگی اساسی دارد که آن را از دیگر روش ها متمایز می کند:

درجه آسیاب

ریزترین درجه آسیاب بین روش های مختلف دم آوری، متلق به قهوه ترک است. به طوری که ریزتر از این درجه برای آسیاب کردن قهوه وجود ندارد. هرچند چند سالی است که فعالان صنعت قهوه توصیه می کنند درجه آسیاب قهوه ترک دیگر نزدیک به حالت آرد نباشد و کمی درشت تر باشد. اما به هر حال این درجه هم ریزترین درجه است و هنوز قهوه ترک در این ویژگی یکه تازی می کند.

متد دم آوری

همجواری، متد دم آوری قهوه ترک است. روشی که به خاطر همجواری آب و پودر قهوه در تمام مدت دم آوری، عصاره ای با بادی (غلظت) بالا و شدت طعمی شدید تحویل می دهد.

آیا قهوه ترک کافئین بالایی دارد؟

احتمالا شما هم شنیده اید که می گویند قهوه ترک کافئین بالایی دارد. اما واقعا این حرف درست است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینیم چگونه میزان کافئین در عصاره گیری بالا و پایین می شود.

به طور خیلی خلاصه، کافئین جزو آخرین ترکیباتی از قهوه است در فرآیند دم آوری در آب حل می شوند. برای همین میزان آن در عصاره نهایی به سه عامل بستگی دارد:

درجه آسیاب قهوه: هرچه درجه آسیاب ریزتری داشته باشیم، حلالیت ترکیبات قهوه در آب بیشتر می شود. در نتیجه میزان کافئین بیشتری هم در عصاره نهایی داریم.

درجه حرارت آب: هرچه درجه آب بالاتر باشد، ترکیبات بیشتری در آب حل می شوند و در نتیجه کافئین بیشتری هم داریم.

مدت زمان دم آوری: هرچه مدت زمان دم آوری بیشتر باشد، باز هم مقدار بیشتری از ترکیبات قهوه در آب حل می شوند و باز هم کافئین بیشتری داریم.

حال با توجه به همه این موارد می توان گفت که در فرآیند طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی کافئین بیشتری می تواند در آب حل شود. چراکه هم درجه آسیاب ریزی دارد، هم درجه آب گاهی تا 94 می رسد و مدت زمان دم آوری هم تقریبا زیاد است.

اما در نهایت این نکته را فراموش نکنید که همه چیز به خود قهوه بستگی دارد. برای مثال شما از قهوه لایت رست اتیوپی، به هیچ روشی نمی توانید کافئین زیادی بگیرید. اما از قهوه روبوستای اندونزی با تمام روش ها می توانید کافئین بگیرید.

نکته آخر در این مورد درباره میزان کافئین در ترکیب قهوه ترک با شیر است. آن چیزی که اخیرا ثابت شده می گوید شیر تاثیری در میزان کافئین ندارد. تنها تاثیری که شیر روی قهوه می گذارد این است که تلخی آن را کم می کند. همچنین باعث افزایش بادی نوشیدنی می شود.

نحوه تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

درست کردن قهوه ترک اگرچه بسیار راحت و سرراست است، اما نکات ریزی دارد. نکاتی که با رعایت کردن آنها می توانیم دم آوری دقیق تر و در نتیجه قهوه بهتری داشته باشیم. برای همین در این بخش می خواهیم با هم طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی را بررسی کنیم و در این بین نکاتی را هم یادآور شویم:

وسایل مورد نیاز جهت تهیه قهوه ترک :

 ابتدا می خواهیم ببینیم برای تهیه قهوه ترک به چه وسایلی احتیاج داریم.

قهوه جوش ترک : مهم ترین جز در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی ، قهوه جوش است که باید ترجیحا از جنس مس و با دهنه ای باریک باشد. هرچند چند سالیست که قهوه جوش های استیل یا حتی روحی باب شده، ولی قهوه جوش مسی به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مس، بهترین دم آوری را برای قهوه ترک دارد.

نحوه تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

پودر قهوه ترک : همانطور که گفته شد،درجه آسیاب قهوه ترک دیگر موردی است که این نوع دم آوری را نسبت به دیگر روش های تهیه قهوه متمایز می کند. به طور کلی درجه آسیاب قهوه ترک ریزترین حالت ممکن است.

برای همین قهوه شما باید حتما بسیار نرم آسیاب شود به قدری که پودر قهوه مانند پودر کاکائو نرم باشد. برای این کار هم بهتر است قهوه ترک را به صورت آماده تهیه کنید. چراکه آسیاب های خانگی یا حتی فروشگاهی توان آسیاب قهوه ترک را ندارند.

آب : آب پارامتری است که برای هر نوع دم آوری قهوه مهم بشمار می رود و باید سالم و دارای درجه سختی متوسطی باشد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم از آب مجدد تصفیه شده و یا آب معدنی استفاده کنید .

 شکر : شکر برای برخی عضوی جدانشدنی در فرآیند طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی یا حتی در قهوه ترک با شیر است. اما شکر به جز اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود، باعث غلیظ و به اصطلاح مربایی شدن قهوه ترک می‌شود. برای همین استفاده از شکر سلیقه ای است و بود و نبودش بستگی به خودتان دارد.

منبع گرما : چه قهوه قهوه ترک را روی گاز درست می کنید یا روی اجاق برقی، دقت داشته باشید که از حرارت کم استفاده کنید. چراکه متاسفانه برخی حوصله ندارند و برای زودتر دم کشیدن قهوه، حرارت را زیاد می کنند. در جایی که برای داشتن قهوه ترک خوب باید صبر داشت تا آب و قهوه با حرارت کم ترکیب شوند.

فنجان : فنجان عضو نمایشی در این فرآیند است و عمدتا برای گرفتن فال قهوه نوع آن اهمیت دارد. اما به هر حال بهتر است از فنجان‌های چینی مخصوص قهوه خوری استفاده کنید تا اگر دوست داشتید در انتهای نوشیدن قهوه بتوانید یک فال قهوه هم بگیرید. البته دقت کنید که در ترکیب قهوه ترک با شیر، نمی توان فال گرفت.

مراحل:

پس از این که وسایل مورد نیاز را تهیه کردید، زمان آن فرا می‌رسد که مشغول به تهیه قهوه خوش طعم و عطرتان شوید.

فاز اول (دم آوری):

برای اندازه گیری مقدار آب مورد استفاده برای تهیه قهوه‌تان از یکی از فنجان ها استفاده کنید. برای اندازه گیری به ازای هر یک نفر، یک فنجان آب پیمانه کنید و آن را درون قهوه جوش بریزید.این کار را برای هر تعداد فنجان قهوه ای که می‌خواهید تهیه کنید تکرار کنید. (مثلا برای 3 نفر ، سه مرتبه) [اندازه گیری آب برای قهوه ترک]

به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید. اگر همه افرادی که قرار است قهوه را بنوشند تمایل به سرو شیرین قهوه داشتند می‌توانید در همان ابتدا بعد از اضافه کردن قهوه، شکر را نیز به قهوه جوش اضافه کنید. در غیر این صورت شکر را در کنار سینی سرو قهوه قرار دهید تا هرکس به میل خودش شکر اضافه کند . [اضافه کردن شکر به قهوه ترک] [اندازه گیری قهوه]

حال که پودر قهوه ترک و شکر را اضافه کردید، آن ها را به خوبی درون قهوه جوش با هم مخلوط کنید . [

به آرامی قهوه جوش را بر روی منبع حرارت (شعله ملایم) قرار دهید و کمی منتظر بمانید. برای ورود به مرحله بعدی و جوش آمدن قهوه ممکن است 3 الی 4 دقیقه زمان نیاز باشد. پس باید در این مدت حواستان باشد که قهوه سر نرود. زمانی که قهوه دم می‌کشد کف کرده و بالا می آید. این فوم تیره که بر روی سطح قهوه تشکیل می‌ شود برای سرو رسمی و فروشگاهی قهوه ترک بسیار با اهمیت است .

حال قهوه جوش را از روی گاز بردارید تا کمی فوم روی آن پایین برود. اگر می‌خواهید قهوه تان غلیظ تر شود، می‌توانید قهوه جوش را به مدت 10 تا 20 ثانیه مجددا بر روی شعله قرار دهید تا مجددا کف کند. سپس برای چند ثانیه آن را از روی شعله گاز مجدد بردارید تا فوم فروکش کند. این کار را می‌توانید 1 الی 3 بار دیگر با توجه به غلظت مورد نظرتان تکرار کنید .

فاز دوم (سرو کردن)

زمانی که به غلظت مورد نظرتان دست یافتید، مقداری از فوم روی سطح قهوه را به وسیله یک قاشق مربا خوری درون هر فنجان بریزید. بعد از انجام این کار قهوه جوش را برداشته و از کنار فنجان شروع به ریختن قهوه کنید. برای سایر فنجان ها نیز همین کار را انجام دهید و سعی کنید همه فنجان ها را به یک اندازه پر کنید .

حال همه چیز برای سرو یک قهوه ترک خوشمزه ، دلچسب و غلیظ آماده است.

چند نکته کلیدی برای بهبود کیفیت در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی:

1 – قهوه جوش مسی برای دم کردن قهوه ی ترک مناسب تر است. چون انتقال حرارتی مس بیشتر از سایر فلزات مرسوم است و در نتیجه قهوه به صورت یک دست و با حرارت کمتر دم می‌کشد. در ضمن توصیه می شود که از شیر جوش برای اینکار استفاده نکنید.

2 – برای دم کردن قهوه ترک از آب سرد استفاده کنید. برای شیر قهوه نیز از شیر سرد.

3 – حتماً از قهوه ای که کاملاً نرم آسیاب شده است استفاده کنید.

4 – برای دستیابی به بهترین طعم و عطر سعی کنید از قهوه های عربیکا استفاده کنید. یا از ترکیب های قهوه ای که بیشترین درصد تشکیل دهنده آن قهوه عربیکا باشد .

طرز تهیه شیر قهوه مخصوص با قهوه ترک

شیر قهوه یا همان قهوه ترک با شیر یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای است که با قهوه ترک تهیه می‌شود. شیر افزودنی موردعلاقه‌ اکثر مردم است که دوست دارند آن را به قهوه‌ خود اضافه کنند. به خصوص برای کسانی که طعم تلخ قهوه را زیاد نمی‌پسندند و علاقه دارند قهوه را با طعمی ملایم میل کنند.

همانطور که می‌دانید روش های مختلفی برای تهیه‌ قهوه در خانه وجود دارد. مانند ترک، اسپرسو و فرانسه. حال در همه روش ها می‌توان از شیر استفاده کرد اما روشی که با نام شیر قهوه شهرت دارد با قهوه ترک تهیه می‌شود. هرچند برخی شاید بخواهند از شیر خشک استفاده کنند، اما این روش توصیه نمی شود.

شما می‌توانید پس از تهیه‌ قهوه فرانسه‌ خود، آن را درون فنجان ریخته و سپس شیر را به آن اضافه کنید. به اسپرسو هم می‌توان شیر اضافه کرد که البته روش‌های متفاوتی دارد و می‌تواند نوشیدنی‌های مختلفی را بر پایه‌ی اسپرسو برای شما تهیه کند. مانند کاپوچینو، لاته آرت، لاته ماکیاتو و…

اما شیر قهوه اصلی چگونه تهیه می‌شود و طرز تهیه قهوه ترک با شیر چیست؟

مواد لازم جهت تهیه شیر قهوه (قهوه ترک با شیر)

قهوه جوش ترک ( جَزوه )

پودر قهوه ترک

شیر سرد (برخی افراد از کمی خامه هم استفاده می کنند)

فنجان

شکر ( در صورت تمایل )

طرز تهیه:

تهیه‌ شیر قهوه نیز شبیه به طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی است. با این تفاوت که در شیر قهوه بجای آب از شیر استفاده می‌شود.

ابتدا با توجه به تعداد افراد، مقدار مورد نیاز مواد را آماده کنید. به این صورت که برای هر نفر 1 فنجان شیر و 1 قاشق مرباخوری سر پر قهوه ترک نیاز است.

حال قهوه جوش خود را آماده کنید. سپس به ازای هر نفر یک فنجان شیر آماده کنید و درون قهوه جوش بریزید.

پس از شیر، به ازای هرنفر 1 قاشق مرباخوری سرپر پودر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید. اگر دوست دارید شیر قهوه شما شیرین باشد مقداری شکر نیز به دلخواه اضافه کنید. پیش از اینکه ترکیب را روی حرارت قرار دهید آن را به خوبی هم بزنید تا مواد کامل باهم مخلوط شوند.

حالا کمی صبر کنید تا شیر قهوه به نقطه‌ جوش برسد و به سمت بالا حرکت کند. دقت کنید به محض اینکه شیر قهوه بالا آمد و کف کرد باید آن را فورا از روی منبع حرارتی بردارید. جوش آمدن حدودا سه چهار دقیقه طول می‌کشد، پس تا وقتی که شیر قهوه‌ شما جوش نیامده حواستان به دهانه‌ قهوه جوش باشد.

حالا کمی صبر کنید تا تفاله‌ قهوه در ته قهوه جوش ته نشین شود. سپس از دهانه‌ قهوه جوش شروع کنید و بصورت آهسته شیر قهوه را درون فنجان‌ها بریزید.

شیر قهوه‌ی شما آماده است. اگر طعم شیرینی آن کم است می‌توانید در انتها نیز مقداری شکر درون آن بریزید. همچنین می‌توانید از فنجان‌های چینی مخصوص قهوه‌ خوری استفاده کنید و شیر قهوه خود را با کیک یا چند عدد بیسکویت میل کنید.

حجم ویدیو: 4.73M | مدت زمان ویدیو: 00:01:51