فردا؛ افتتاح اولین کافی‌شاپ خودگردان افراد «اوتیسم و سندرم داون»

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی، به ازای هر 65 تولد زنده یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم قابل شناسایی است و اوتیسم یک بیماری یا معلویت نیست بلکه طیف گسترده ای از اختلالاتی رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است.

از طرفی اگر چه آماری از مبتلایان به اختلال سندروم دان به دلیل اینکه خانواده‌ها، این افراد را معلول به حساب نمی‌آورند، چندان دقیق در دست نیست، اما افراد مبتلا دارای نشانه‌های بیماری سندروم دان تفاوت شیارهای کف دست، چشم‌های مورب، فاصله زیاد بین دو چشم، گردن‌های کوتاه و...هستند.

این دو گروه از معلولان نیازمند حمایتهای اجتماعی بوده و در این راستا باید خانواده های آنها نیز حمایت شوند چراکه اغلب این خانواده ها بویژه دارای کودکان اوتیسم، کودکانشان را از خانه بیرون نمی آورند چون خجالت می کشند. کسی هم از علائم این بیماری ها خبر ندارد در نتیجه خانواده ها از حضور در میان جمع، خودداری می کنند.

به همین منظور سازمان بهزیستی استان تهران در نظر دارد اولین کافی شاپ خودگردان افراد اوتیسم و سندرم داون را در کشور افتتاح کند.

این کافه که 11 اردیبهشت ساعت 11 به نشانی میدان ونک خ ونک پاساژ آئینه طبقه 1 افتتاح می شود با حمایت بهزیستی و اعطای تسهیلات از سوی این نهاد برپا می شود و با کمک 10 خانواده از این معلولان و آموزش 5 ماهه این معلولان دایر خواهد شد.