علائم کرونای خفیف چیست؟

از آنجایی که علائم خفیف کرونا بسیار گوناگون است از بدون علامت تا بیماری مرگبار دریافتن اینکه بیماری «خفیف» به چه معنایی است، ممکن است مشکل باشد.

اخبار اجتماعی- همچنین باید دانست بیماران دارای علائم خفیف ممکن است به ناگهان دچار تشدید علائم شوند که نیاز به مراجعه پزشکی و  بستری شدن پیدا کند و در حال حاضر شیوه‌ای را نمی‌شناسیم که تشخیص دهیم «چه کسانی» دچار این بدتر شدن ناگهانی بیماری‌شان می‌شوند. بنابراین توجه مداوم به علائم‌تان در دوره‌ای که در خانه ایزوله هستید، مهم است.

گرچه گفته می‌شود که بارزترین علائم کرونا تب، سرفه خشک و تنگی نفس است، فهرست علائم احتمالی این بیماری بسیار طولانی‌تر است، از جمله: سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، ضعف، خستگی، درد حاد یا مبهم عضلانی، تهوع، دل‌آشوبه، استفراغ، اسهال، از دست رفتن حس بویایی و چشایی و قرمزی چشم‌ها.

 افراد دارای عفونت ویروس جدید کرونا  ممکن است انواع ترکیب‌های این علائم را داشته باشند و البته همچنین ممکن است در کل دوره عفونت‌شان بی‌علامت بمانند. به عبارت دیگر بیماری خفیف کووید-۱۹ ممکن است شبیه بسیار از بیماری‌های دیگر باشد. البته اگر در جایی زندگی می‌کنید که شیوع بالای کرونا دارد، احتمالا این که واقعا دچار عفونت ویروس کرونا باشید، بیشتر می‌شود.

در صورت داشتن علائم خفیف کرونا چکار کنیم؟

به هر حال اگر دچار علائم کرونای خفیف شده‌اید و در جایی زندگی می‌کنید که میزان بالای شیوع کرونا وجود دارد، بهتر است خودتان را در خانه ایزوله کنید: یعنی در خانه بمانید، از اعضای خانواده فاصله‌ای دست کم ۲ متری بگیرید و از یک اتاق جداگانه و در صورت امکان از یک دستشویی جداگانه استفاده کنید، وسائل خانگی‌تان باید مخصوص خودتان باشد، سطوحی را که با آن تماس پیدا می‌کنید را تمیز و ضد عفونی کنید و مراقب علائم‌تان باشید تا زمانی که مطمئن شوید حالتان بهتر شده است.


بیشتر بخوانید:

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

مراکز تست کرونا در تهران+اسامی


دمای بدنتان را هر روز اندازه‌ بگیرید، مراقب بدتر شدن سرفه یا تنگ نفس‌تان باشید. اگر وضعیت تنفس‌تان دارد بدتر می‌شود، فورا با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید زیرا احتمال دارد از علائم خفیف کرونا گذر کرده و شدید شده است.  توجه داشته باشید که ممکن است بیماری‌تان با علائم خفیف شروع شود و بعد به ناگهان شدت بگیرد یا اینکه در حالیکه ظاهرا علائمتان دارد بهبود می‌یابد، به ناگهان علائم‌تان با شدت بیشتری باز گردد.

ضمنا به یاد داشته باشید که علائم تنفسی ممکن است عللی به جز کووید-۱۹ داشته باشند: فصل  آنفلوانزا  هنوز تمام نشده است و فصل آلرژی بهاره دارد آغاز می‌شود.

زندگی با بیمار کرونا که علائم خفیف دارد

اگر با کسی زندگی می‌کنید که علائم خفیف کرونا ، نیز باید در خانه بمانید و برای ۱۴ روز خودتان را قرنطینه کنید تا معلوم شود که علائم بیماری در شما ظاهر می‌شود یا نه.

از کجا بفهمیم کرونا درمان شده است؟

ممکن است بین یک تا ۱۴ روز ( گاهی حتی بیشتر) طول بکشد تا فرد دچار عفونت ویروس کرونا علامت‌دار شود، اما در اغلب افراد دارای بیماری خفیف ۳ تا ۵ روز پس از عفونت علائم ظاهر و پس از یک هفته روندی بهبودی شروع می‌شود.

علائم کرونا خفیف چیست؟

برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند افرادی دچار بیماری شدید می‌شوند که پس از روز پنجم بیماری علائمشان بدتر می‌شود یا در هفته دوم بیماری از روز هفتم تا دهم بدتر شدن علائم را تجربه می‌کنند  (البته این گزارش‌ها بر اساس داده‌های محدود هستند).

تبدیل علائم خفیف کرونا به علائم شدید

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که افرادی که دچار خستگی، سردرد، درد شکمی و تنگ نفس هستند با احتمال بیشتری از ممکن است از بیماری خفیف به بیماری شدید پیشرفت کنند، به خصوص اگر بالای ۶۵ سال داشته باشند و دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی، سرطان یا اختلال دستگاه ایمنی باشند.

اما به یاد داشته باشید که هر کسی و در هر سنی  و حتی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای ممکن است به بیماری شدید کووید-۱۹ مبتلا شود و کارش به بخش مراقبت‌های ویژه بکشید.

یک علامت دیگر که ممکن است بیانگر بیماری شدید باشد، افزایش سرعت تنفس (تعداد تنفس در دقیقه) به بالای ۲۴ در تنفس در دقیقه در هنگام استراحت است. اگر سرعت تنفس‌تان زیر ۲۰ تنفس در دقیقه باشد، می‌توانید  تا حدی اطمینان خاطر پیدا کنید.

توصیه درباره علائم کرونای خفیف

برای افرادی که علائم خفیف کرونا دارند و در خانه ایزوله شده‌آند، هنوز دقیقا روشن نیست چه زمانی می‌توان بیماری را پایان یافته تلقی کرد.

درمان کرونای خفیف

دستورالعمل فعلی مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا این است که هنگامی می‌توانید از وضعیت ایزوله خارج شوید که دست کم ۷۲ ساعت (بدون مصرف داروهای ضد تب) تب نداشته باشید و سایر علائمتان (مانند آبریزش بینی، خستگی، سرفه و درد شکم) بهبود یافته باشد و دست کم هفت روز از شروع علائمتان گذشته باشد.

راهکارهای مفید برای مقابله با کرونای خفیف

وقتی مشخص شد به کرونا یا همان کووید ۱۹ مبتلا هستید، لازم است خود را برای روز‌های قرنطینه آماده کنید.

قبل از هر چیز باید اطمینان یابید که همه موارد لازم برای این روز‌ها را تهیه کرده اند. اگر تنها هستید، بهتر است برای حدود ۲ تا ۴ هفته، مواد غذایی، صابون، شامپو، مواد ضد عفونی کننده و ... را به اندازه کافی بخرید و در خانه داشته باشید تا دیگر نیازی نباشد از خانه خارج شوید.

سعی کنید مواد غذاییِ با ماندگاری بالا مانند برنج، سیب زمینی، حبوبات، نان‌های خشک، سوپ‌های آماده طبخ و سبزیجات فریز شده، تهیه کنید. اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است به فکر غذای آن هم باشید.

البته میوه و سبزیجات تازه نیز برای حفظ سلامتی و بهبود سریع‌تر شما ضروری خواهند بود. میوه و سبزیجات تازه حاوی مواد مغذی بسیار مهم و ضروری هستند که البته مصرف آن‌ها نیز دشوار نیست.

اقلام ضروری برای روز‌های قرنطینه خانگی در کرونای خفیف

غیر از مواردی که در بالا به صورت مختصر به آن‌ها اشاره کردیم، برخی اقلام دیگر را نیز خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می‌کنیم.

آب بهداشتی و کافی

اطمینان به دستیابی به آب بهداشتی و البته کافی، از ضروری‌ترین اقلامی است که پس از مواجهه با کرونا (کووید ۱۹) و تصمیم به قرنطینه خانگی، به آن نیاز خواهید داشت.

بیماری کرونا هر چند خفیف یک بیماری ویروسی مانند بیشتر بیماری‌های ویروسی است و درمان آن تا حد زیادی به رسیدگی کامل به بدن و رفع نیاز‌های آن بستگی دارد؛ بنابراین لازم است آب بدن خود را کاملاً تأمین نمایید، پس تا می‌توانید مایعات بنوشید. مصرف مایعات در مواردی که تب بالایی دارید، از ضرورت بیشتری برخوردار است.

علائم کووید ۱۹، مانند تب، سرفه، اسهال و تهوع، می‌توانند موجب از دست رفتن آب بدن شوند و اگر این کمبود جبران نشود، بدن نمی‌تواند در برابر بیماری مقابله کند. وقتی آب بدن تأمین شود، مخاط بینی نیز از بین نخواهد رفت و دچار خشکی بینی نخواهید شد. همین موضوع باعث خواهد در هنگام سرفه، عطسه و حتی نفس کشیدن، کمتر اذیت شوید. از سویی رطوبت به بهبود مخاط آسیب دیده کمک می‌کند تا از ورود بیشتر باکتری‌ها به بدن پیشگیری شود.

بهترین آب برای شما، آب شیر است. می‌توانید همیشه یک بطری از آب شیر را در کنار خود داشته باشید و مرتب از آن بنوشید. توصیه پزشکان این است که مرد‌ها روزانه ۳.۷ لیتر مایعات بنوشند و این عدد برای خانم‌ها ۲.۷ لیتر است. البته این مقدار برای افراد سالم است و بیماران باید بیش از این‌ها مایعات بنوشند. توجه نمایید که ۲۰ درصد آب مورد نیاز بدن نیز از طریق غذا‌ها دریافت می‌شود.

در موارد اندکی که اسهال و استفراغ از علائم کووید ۱۹ باشد، قطعاً بدن فرد به آب بیشتری نیاز خواهد داشت و بهتر است از محلول‌هایی مانند ORC نیز استفاده شود.

دارو‌های مسکن برای کرونای خفیف

مفیدترین دارو در دوران نقاهت، دارویی است که تب، سردرد و بدن درد را کاهش دهد. داروی استامینوفن ساده، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

برخی افراد نیز برای تسکین درد‌ها و تب خود از داروی ایبوپروفن استفاده می‌کنند، اما برخی متخصصان در مورد مصرف این دارو در زمان ابتلا به کووید ۱۹، هشدار‌هایی داده اند، بنابراین بهتر است از این دارو استفاده نشود.

مصرف ۶۵۰ میلی گرم استامینوفن هر ۴ تا ۶ ساعت می‌تواند برای بیشتر افراد بالغ، دوز مناسبی باشد. سعی کنید در کنار مصرف استامینوفن، با پاشویه و کمپرس سرد، دمای بدن خود را پایین آورید.

دستمال کاغذی

قطراتی که با سرفه و عطسه از دهان فرد خارج می‌شوند، از اصلی‌ترین روش‌های انتشار بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید به مقدار کافی دستمال کاغذی تهیه کنید تا از ابتلای دیگر افراد خانواده پیشگیری کنید.

دارو‌های درمان سرفه در کرونا

بیشتر افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، سرفه‌های سختی را تجربه می‌کنند. اگر به بیماری آسم و یا هر بیماری تنفسی دیگری مبتلا هستید، لازم است حتماً مصرف دارو‌های مختص به بیماری خود را ادامه دهید و در صورت ابتلا به کووید ۱۹، پزشک خود را از بیماری و درا‌های مصرفی خود، مطلع کنید.

دارو‌های گیاهی سرفه که حاوی عسل نیز هستند می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای تسکین سرفه‌های خشک باشند. در بازار دارویی ایران شربت‌های زوفای حاوی عسل، یکی از بهترین گزینه‌های درمانی سرفه محسوب می‌شوند.

دارو‌های تجویزی

اگر به یک بیماری مزمن مانند آسم، دیابت، فشار خون بالا و ... مبتلا هستید، لازم است قبل از اینکه اقدام به قرنطینه نمودن خود نمایید، دارو‌های مورد نیاز خود را تأمین کنید تا دچار مشکل نشوید. کنترل قند و فشار خون می‌تواند از آسیب‌های جدی در اثر ابتلا به کرونا، پیشگیری نماید.

روی

این روز‌ها روی به یکی از مشهورترین توصیه‌ها برای کاهش علائم کرونا تبدیل شده است. اگرچه هیچ دلیل علمی بر تأثیر روی بر پیشگیری و درمان کووید ۱۹ وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده اند که روی، دارای ویژگی‌های ضد ویروسی است و می‌تواند از تکثیر ویروس‌های خانواده کرونا، جلوگیری کند. البته بهتر است در مورد مصرف روی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C

مصرف ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. پزشکان توصیه می‌کنند برای تقویت توان دفاعی بدن بهتر است روزانه ۱ تا ۳ گرم ویتامین C مصرف کنید. علاوه بر مکمل‌های ویتامین C (قرص جوشان و قرص‌های مکیدنی) بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تازه، حاوی این ویتامین مفید هستند.

دارو‌های گیاهی مانند زردچوبه و زنجبیل

زردچوبه و زنجبیل، هر دو داری ویژگی‌های ضد التهابی بوده و سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید هستند. علاوه بر این، زنجبیل سرشار از ترکیباتی است که می‌تواند با سرماخوردگی مقابله نموده و ناراحتی‌های گوارشی را تسکین دهد. همچنین زردچوبه حاوی صد‌ها ترکیب شیمیایی مفید است و یک مسکن قوی محسوب می‌شود. از این دو گیاه طبیعی می‌توانید برای تسکین درد‌ها و بهبود سریع‌تر بیماری خود بهره ببرید.

تب سنج

اگر به کووید ۱۹ مبتلا شده اید، لازم است دمای بدن خود را روزی دو مرتبه چک کنید.

همانطور که می‌دانید یکی از علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹، تب‌های مستمری است که تنها با مصرف مسکن ها، پایین می‌آیند. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت بروز علائم کووید ۱۹، بهتر است حداقل به مدت ۷ روز خود را قرنطینه نمایید و اگر پس از این مدت، بدون مصرف هر گونه مسکن به مدت ۷۲ ساعت، دمای بدنتان بالا نرفت، باید بگوییم خوشبختانه، مداوا شده اید.

نکته: بهتر است در این مدت در یک اتاق کاملا مجزا از اعضای خانواد خود باشید و تا حد امکان با هیچ کس در تماس نباشید. در صورتیکه از سرویس بهداشتی و حمام مشترک استفاده می‌کنید، بهتر است پس از هر بار استفاده‌ی شما، این مکان‌ها کاملاً ضد عفونی شوند. از سویی برای اینکه حوصله تان سر نرود، بهتر است به فعالیت‌های مورد علاقه تان، مانند تماشای فیلم، مطالعه کتاب، انجام بازی‌های رایانه‌ای و ... بپردازید تا روز‌های قرنطینه برای شما خیلی سخت نگذرند.