وقتی "معتادان کرونا می‌گیرند"/ افزایش آمار ابتلای معتادان به کووید ۱۹

فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ، درباره آخرین وضعیت از جمع آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور، اظهار کرد: درصد ابتلای به ویروس کرونا در بین معتادان متجاهر رو به افزایش است و درحال حاضر تعداد بیشتری از معتادان متجاهر در گروه‌هایی که جمع آوری می‌شوند به کووید ۱۹ مبتلا هستند.

اخبار اجتماعی - مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هفته گذشته در غرب استان تهران در یک گروه ۲۷۵ نفری از معتادان متجاهر که جمع آوری شدند ۳۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا بودند یا در آذربایجان غربی از بین حدود ۲۰۰ معتاد متجاهری که جمع آوری شدند ۲۰ نفر مبتلا به کووید ۱۹ بودند و این نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در بین معتادان متجاهر در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۸ استان، حدود ۱۳ هزار معتاد متجاهر از ابتدای سال جاری جمع آوری شدند، افزود: در تهران حدود ۷ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر توسط نیروی انتظامی ساماندهی شد که بعد از جمع آوری، حدود ۶ هزار نفر از آن‌ها تست اعتیادشان مثبت بود و وارد مراکز قرنطینه شدند که بعد از آن تست کووید ۱۹ گرفته شد که مشخص شد ۱۵۸ از آن‌ها مبتلا به ویروس کرونا هستند.

براتی با تاکید بر اینکه تا این لحظه به جز تهران از هیچ یک از استان‌ها گزارشی مبنی بر فوت معتادان متجاهر مبتلا به کرونا که در مراکز بهزیستی هستند اعلام نشده است، اضافه کرد: فقط در تهران ۵ نفر از معتادان متجاهر مرد که به کووید ۱۹ مبتلا بودند بعد از اتمام زمان قرنطینه‌شان فوت کردند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره جمع آوری زنان معتاد متجاهر در ایام کرونا، گفت: در استان‌هایی مانند قم و خراسان رضوی زنان معتاد متجاهر جمع آوری می‌شدند، اما در تهران به دلیل نبود شرایط مناسب، جمع آوری زنان معتاد متجاهر به تاخیر افتاد،  خوشبختانه در حال حاضر زنان معتاد متجاهر نیز در تهران جمع آوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ زن معتاد متجاهر در تهران جمع آوری شدند، اضافه کرد: تعدادی از آن‌ها بعد از جمع آوری و دریافت تست اعتیاد مشخص شد، معتاد متجاهر نبودند به همین دلیل از مراکز ترخیص شدند. در حال حاضر یک مرکز در یکی از شهرستان های استان تهران برای نگهداری زنان معتاد متجاهر تخصیص دادیم.

براتی با بیان اینکه در روز‌های اول جمع آوری زنان معتاد متجاهر دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دریافت تست کرونا از آن‌ها تعلل کرد، گفت:  فقط توانستیم ۲ نفر از این افراد که از علائم ظاهریشان مشخص شد کرونا دارند را از سایر افراد جدا کنیم و بعد از یک هفته دانشگاه علوم پزشکی برای دریافت تست از زنان معتاد متجاهر اقدام کرد که متوجه شدیم ۶ نفر دیگر نیز مبتلا هستند. در زنان معتاد متجاهر مبتلا به کووید ۱۹ مورد فوتی گزارش نشده است.