پیش بینی بازار بورس در 1400/بازدهی احتمالی 40 درصد در بورس

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در تشریح تحلیل کوتاه و میان مدت بازار به «افکارنیوز» اظهارداشت: طی هفته گذشته، بازار بورس حجم‌های خوبی خورد و به لحاظ بنیادی به سطوح ارزنده‌ای رسید.‌ این سطوح هم از منظر بلوک‌های معامله شده و هم از منظر خرده فروشی نشان دهنده قیمت مطلوب سهام‌ها بود.  این امر مشخص کرد که کف بازار بورس درست در همین مقطع است. بنابراین اصلاح دیگری را برای بازار بورس متصور نمی‌شویم.‌

وی افزود: احیاء برجام و نگرانی درباره کاهش نرخ دلار به کانال کمتر از ۲۰ هزارتومان مزید علتی بر اتفاقات کنونی بازار بورس شد‌ اما درحال حاضر پیش‌بینی می‌شود پس از برجام نیز، نرخ دلار بر روی کانال ۲۰ هزار تومان باشد. 

اشتیاقی تصریح کرد: در مبحث اهمیت نرخ سود بر بازار بورس ، شاهد کاهش سود بین بانکی هستیم. از طرفی دیگر نرخ اوراق بدهی دولت در بازار نیز با کاهش مواجه شده است. این اتفاقات از منظر متغیرهای کلان اقتصادی نشانه‌های مثبتی هستند که می‌توانند بازار را به سمت و سوی روند افزایشی هدایت کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: حجم معاملات در هفته گذشته نیز گواه بر اتفاقات مثبت بورس بود به طوری که حجم خرده فروشی به طور تقریبی به ۳تا ۵ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با هفته‌های قبل قابل توجه و نشان از بهبود بازار سرمایه داشت. 

*ضعف بازار در نبود نقدینگی جبران می‌شود/انتظار بازار شارپ نداریم

وی گفت: تبدیل نقدینگی به واسطه بخشنامه پیشنهادی ۷+۳ و اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام اتفاق امیدوار کننده‌ای در بازیابی و بهبود بازار بورس بود. 

او متذکر شد: ۷ مورد دیگر از بخشنامه ۷+۳ منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است که اگر مسیر ابلاغ آن طی شود، می‌توان امید داشت ضعف بازار در نبود نقدینگی جبران شود.

اشتیاقی عنوان کرد: گمان می‌بریم بازار به انتهای اصلاح خود رسیده باشد‌‌. حال باید منتظر ماند و گزارش‌های سه ماه شرکت‌های بنیادی را دید. به‌طور حتم پس از اعلام این گزارش‌ها  ظرفیت بازار بورس بیشتر عیان می‌شود. 

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: ۴ الی ۵ اخیر هیچ گشایشی در صف‌های فروش دیده نشده بود اما در هفته گذشته، نصف صف‌های فروش به واسطه دامنه باز برچیده شد. درحال حاضر ۱۷۰ سهم در صف فروش داریم که با رفتن به مجامع اصلاح خود را اصلاح و بازار را به روند رو به جلو هدایت می‌کنند. 

وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: گفتنی‌ست که نمی‌توان انتظار یک بازار شارپ همانند سال ۹۸ و ۹۹ را داشت. در نظرسنجی فعالان بازار نیز برای سال جاری ۴۰ درصد بازدهی لحاظ شده است‌.‌ بنابراین بازدهی سال جاری همانند دوسال گذشته نیست و بازار بورس روند مطلوب و کم حاشیه‌تری را طی خواهد کرد.