جزییات حذف 4 صفر از پول ملی/سکه 5 تومانی جای اسکناس 5 هزار تومانی

اخبار اقتصادی - طرح "حذف صفر از پول ملی" که از سالها پیش مطرح شده بود بلاخره به ایستگاه پایانی و بررسی در مجلس رسید و پارلمان نشین ها کلیات حذف 4 صفر را تائید کردند.

به گزارش افکارنیوز، رئیس کل بانک مرکزی در مورد حذف 4 صفر از پول ملی اظهار کرد: یک سال لایحه اصلاح قانون پولی و مالی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده است، این در حالی است که این لایحه از سوی دولت یک و نیم سال پیش تقدیم مجلس شده بود، هر دو پول باید به موازات هم حرکت کنند تا پذیرش و عملیاتی شدن این اقدام در جامعه به صورت یکسان بوده و در نهایت به سرانجام برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه شب گذشته هیئت دولت و بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور بیان کرد: در این جلسه تاکید شد که پول ملی ما تومان شود و هر یک تومان صد قران و هر یک تومان معادل هزار ریال سابق باشد، از دو تا 5 سال صفر‌های پول کشورمان حذف خواهد شد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت) در جلسه علنی مجلس و حین بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور اظهار کرد: با توجه به کاهش کارایی پول ملی کشورمان که به دلیل تورم مزمن در ۵ دهه اخیر ایجاد شده است دیگر پول ملی ما (ریال) در جامعه کاربردی ندارد و حتی دینار مدت‌هاست وجود خارجی ندارد.

هزینه بالای چاپ و امهال اسکناس در کشور

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: درباره هزینه بالای چاپ و امهال اسکناس باید بگویم ما 8 میلیارد اسکناس در کشورمان داریم که 5 میلیارد آن زیر 2 هزار تومان است.

پول

 سکه های 2تومانی جایگزین اسکناس 2هزار تومانی می شود

همتی از ورود سکه های 2تومانی به جای اسکناس 2هزار تومانی به صحنه پولی و بانکی کشور خبر داد و افزود در ادامه ی جایگزینی سکه به جای اسکناس؛ سکه 5 تومانی هم به جای اسکناس 5 هزار تومانی وارد بازار می شود.

وی گفت: سالی یک میلیارد اسکناس باید با هزینه 400 میلیارد تومان چاپ شود چرا که فرسوده هستند.

بیشتر بخوانید:

مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کرد

به دنبال حفظ حیثیت پول ملی کشورمان هستیم

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اهمیت حیثیت پول ملی کشورمان بسیار مهم است این در حالی است رابطه پولی ما که ریال است با دلار و یورو فاصله زیادی پیدا کرده است.

همتی گفت: با توجه به آنکه سرانه اسکناس کشورمان در زمره بالاترین‌ها در دنیاست باید تغییرات اساسی در این زمینه رخ دهد. این در حالی است که سرانه کشورمان در اسکناس 102 است در حالی که کشورهای دیگر رقم پایین‌تری دارند.

وی درباره سرانه مسکوکات در ایران هم گفت: ما در دنیا رتبه 26 در سرانه مسکوکات را داریم در حالی که خیلی از کشورهای دنیا و حتی اروپا این سرانه 200 و 300 است. 

حذف صفر از پول کشورمان هیچ تاثیری در تورم ندارد

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد:‌ ما مطمئنیم حذف صفر از پول کشورمان هیچ تاثیری در تورم ندارد.

همتی گفت: وظیفه بانک مرکزی تسهیل مبادلات بازرگانی مردم است.

وی افزود:‌ یک سال لایحه اصلاح قانون پولی و مالی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده است این در حالی است که این لایحه از سوی دولت یک و نیم سال پیش تقدیم مجلس شده بود.

نرخ تورم

مزایای طرح حذف 4 صفر از پول ملی

با اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارز‌های جهان در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به‌همراه خواهد داشت.

حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در شرایط اقتصادی همانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی‌گذارد و فقط ساده سازی اعداد صورت می‌گیرد.

دلایل مخالفان حذف 4 صفر از پول ملی

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در شرایط کنونی با تورم به تورم بالا در کشور، امکان حذف 4 صفر از پول ملی وجود ندارد. غلامرضا تاج‌گردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز  در تحلیل هزینه و فاید حذف صفر از پول ملی عنوان کرد: «ما اگر اطمینان داشته باشیم که برای دوره چند ساله ثبات داریم، اجرای حذف صفر از پول ملی اشکالی ندارد، چون واقعا عددها کار ما را سخت کرده است.» وی متذکر شد: «اجرایی‌سازی این طرح به صورت کلی برای اقتصاد کشور ضرری ندارد، اما باید متناسب با آن سیاست‌های تثبیتی را هم به کار گرفت.» تاج‌گردون تاکید کرد: «اگر با حذف 4 صفر دوباره شاهد شرایط منفی روانی و تورم باشیم، اجرایی‌سازی این طرح ارزشی نخواهد داشت، بنابراین باید قبل از هر اقدامی در این باره به بررسی‌های کارشناسی پرداخت.

حذف صفر از پول در خیلی از کشورها که با تورم فزاینده طولانی‌مدت مواجه شدند، اتفاق افتاده است. حذف صفر از پول، حرف بی‌ربطی نیست، حرف درستی است. کشورهایی هم که این کار را کردند، نتیجه‌اش را گرفتند. اما نکته این‌جاست که یک‌سری اتفاقات در کنار این سیاست باید صورت گیرد و این موضوع نباید فراموش شود. برای مثال، اگر قرار باشد روند فزاینده نرخ تورم ادامه داشته باشد، حذف 4 صفر از پول ملی کار عبثی است. یعنی مجموعه اقدامات دولت در کنار این موضوع باید صورت گیرد. به عبارتی، باید بگوییم بعد از این اطمینان داریم رشد نقدینگی بالا نداریم و تورم فزاینده اتفاق نمی‌افتد؛ در غیر این صورت، دوباره سال بعد و سال‌های بعد باید سیاست حذف صفر اجرایی شود. سیستم اقتصادی ما متاسفانه به این مسایل عادت کرده است.

حذف صفر از پول ملی در دو وجه اثر می‌گذارد، هم سپرده‌های بانکی و هم نقدینگی در اختیار مردم. به طور کلی، نسبت‌های صورت‌های مالی تغییر می‌کند. پولی که در دست مردم است، بخشی از کار است و این‌که مردم به کم شدن صفرها عادت کنند. موضوع دیگر، نسبت‌های مالی، سود بانکی، دارایی‌های خارجی، سهم دارایی‌های خارجی در پایه پولی و... است.

من معتقدم که حذف صفر از پول ملی همه بخش‌های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در واقع چه کسی که پول در جیب خود دارد، چه کسی که در بانک سپرده گذاشته و چه کسی که با نسبت سپرده‌ها یا نسبت سودش بازی کرده، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. برای مثال، ممکن است شما بگویید در تراز دارایی‌های بانک مرکزی چه اتفاقاتی صورت می‌گیرد؟ این‌ها مسایلی است که حذف صفر از پول ملی، روی آن اثر می‌گذارد. فقط پول توجیبی مطرح نیست، آثار اقتصادی دیگر را نیز باید نگاه کنیم.

کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی به‌صلاح نیست و در این زمینه به تورم 40درصدی و بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، و حجم کم اسکناس و سکه در مقایسه با نقدینگی 2200هزار میلیارد تومانی اشاره می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز اینکه "80 درصد تبادلات پولی در ایران به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در بسیاری مواقع نیز نیازی به جابه‌جایی اسکناس نداریم" گفت: این موضوع، هزینه جابه‌جایی و حمل پول را تا حد زیادی کاهش داده است.

اثرات اجرای طرح کاهش صفرهای پول ملی

حسینی  به اثرات اجرای طرح کاهش صفرهای پول ملی اشاره و اظهار کرد: حذف چهار صفر از پول ملی منجر به کاهش آثار روانی گرانی‌ها در شرایط تورمی خواهد شد و مردم راحت‌تر داد و ستد می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط تورم 40درصدی و شرایط کرونایی امروز که بخش ضعیف و کم‌درآمد جامعه فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند به صلاح و نفع کشور نیست.

 حذف چهار صفر از نظر محتوایی اشکالات اساسی دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تأثیری بر قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پولی ملی ندارد اضافه کرد: مطرح شدن حذف صفر در این دولت از حوزه تورمی و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ناشی می‌شود.

پور ابراهیمی

حذف چهار صفر از پول ملی آثار روانی بر جامعه خواهد داشت

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی آثار روانی بر جامعه خواهد داشت افزود: آثار روانی غیرکارشناسی این موضوع عمدتاً به فرهنگ عمومی مردم برمی‌گردد.