کاهش درد ارتودنسی با چند روش ساده و کم هزینه

نگران نباشید، چیزی نیست! فقط یک درد مختصر. همین. احتمالا دندانپزشک به تازگی بریس ها را دستکاری و تنظیم کرده و همین باعث شده است در اطراف دندان و لثه هایتان کمی درد احساس کنید. در این مقاله چند راهکار ساده و ارزان و دم دست پیش پایتان خواهیم گذاشت تا درد ارتودنسی کمی آرام تر شود و امشب راحت تر از همیشه بخوابید.

8 راه موثر برای کاهش درد پس از عمل ارتودنسی

ارتودنسی دندان بر عکس خیلی از روش های درمانی دهان و دندان درد و خونریزی ندارد. پزشک می آید بر روی دندان بریس هایی نصب می کند تا بلکه به دندان های نامنظم کمی نظم و ترتیب دهد و ناهنجاری های فک و دهان را برطرف کند. بعد از کارِ ارتودنسی ممکن است به واسطه فشار بریس ها به دهان و دندان کمی درد بکشید! طبیعی هم هست. به هر حال این بریس ها دارند دندان های چموش شما را سر عقل و نظم و ترتیب می آورند. این جور وقت ها درد تا حدی قابل تحمل است اما گاهی پیش می آید که درد از حد عادی فراتر می رود و شما را به دردسر می اندازد. درمان های خانگی که ما پایین تر آن ها را فهرست کرده ایم می توانند این درد را آرام کنند:

آب سرد بنوشید

هیچ چیز دم دست تر از آب یخ نیست! با یک لیوان آب یخ شروع کنید. سردیِ آب دهان را کمی بی حس و التهاب دندان و لثه را مهار می کند.

آب نمک قرقره کنید

گاهی پیش می آید که هنگام کارگزاری بریس ها در دهان، لپ و یا لثه زخم می شود. یک ذره آب نمک در دهان بریزید و آن را در دهان قرقره کنید. به این ترتیب درد و زخم به اندازه قابل توجهی التیام می یابد.

مسکن مصرف کنید

اگر سر بزنگاه، درست یک ساعت قبل از انجام ارتودنسی بجنبید و مسکن های مجاز مصرف کنید، نه در طول عمل درد می کشید و نه تا چند ساعت بعد از نصب بریس ها. تنها یادتان باشد، یک مسکن هم می تواند درد شما را آرام کند. لازم نیست زیاده‌روی کنید. مصرف بیش از اندازه مسکن ها می تواند کار دستتان بدهد.

غذاهای نرم بخورید

وقتی متخصص ارتودنسی بریس ها را در دهان تان کار می گذارد، دندان ها از همیشه حساس تر می شوند. بنابراین ممکن است به غذاهای سفت و سخت، زیادی داغ و یا زیادی سرد واکنش نشان دهند. بهتر است دست کم طی 24 ساعت تا دو روز پس از انجام ارتودنسی غذاهای نرم بخورید! چیزهایی مثل سوپ، پودینگ. این جور غذاها نیازی به جویدن ندارند.

صبور باشید

درد دارد اما، بین خودمان باشد، می ارزد. می ارزد وقتی که متخصص ارتودنسی بریس را از روی دندان تان باز می کند و با دندان های صاف و مرتب خودتان رو به رو می شوید و حظ می برید. کافی است این درد موقتی را کمی تحمل کنید و صبور باشید.

11

ژل موضعی موثر است

یک عدد پنبه بر دارید و آن را کمی به ژل موضعی آغشته کنید و توی دهان تان روی محل درد و لثه بگذارید. مزه خوبی ندارد. قبول. اما به تحمل آن همه درد می ارزد. التهاب و درد را در ناحیه دندان و لثه ساکت می کند.

از کمپرس سرد استفاده کنید

کمپرس یخ دوای تسکین دهنده همه دردهای مربوط دندان است. این راهکار برای آرام کردن درد ارتودنسی هم جواب می دهد. کافی است کمپرس یخ را به لپ تان بچسبانید. درد و تورم لثه و دندان را ساکت می کند. 

محل درد را ماساژ بدهید

دیده اید تا مچ پای مان درد می گیرد، شروع می کنیم به ماساژ دادن؟! هم حسابی کیف می دهد و هم از درد و انقباض عضلات پا کم می کند. همین کار را می توانید با محل درد در نواحی دندان و لثه انجام دهید. معجزه می کند.

کاهش دردهای مربوط به معاینات پس ازعمل

هنوز چند وقتی بیشتر نیست که از شرّ دردهای ناشی از مثلا ارتودنسی ثابت رها شده اید که مجبور می شوید بروید دندانپزشکی برای چکاپ های پس از عمل. دکتر دست به کار می شود و بریس ها را چند میلی متری این طرف و آن طرف و شل و سفت می کند تا بلکه دندان ها را کمی به تحرک بیندازد. وقتی بر می گردید خانه، باز آن دردها می آیند سراغ تان و روز از نو روزی از نو!

این جور وقت ها هم چاره ای جز صبر و مدارا باقی نمی ماند، لااقل یک و یا دو روز! در این مدت می تواند از روش های بالا برای تسکین درد استفاده کنید. همچنین می توانید از متخصص ارتودنسی بخواهید یک محافظ دهان برایتان کار بگذارد. این جور با خیال راحت تر و درد کمتری به فعالیت ها روزانه تان خواهید پرداخت.

12

مراقبت های بهداشتی ، راهی برای جلوگیری از دردهای ارتودنسی

ارتودنسی هم مانند بسیاری از روش های درمانی دهان و دندان نیازمند به مراقبت های ویژه است، اگر نه می تواند شما را با مشکلاتی از قبیل دردهای گاه و بی گاه مواجه سازد. از جمله عواقب جدی نگرفتن ارتودنسی می شود به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • عفونت لثه
  • پوسیدگی دندان ها
  • ایجاد لکه های سفید بر روی دندان

راهکارهای که در فهرست زیر آورده ایم، کمک خواهند کرد پس از عمل ارتودنسی از درد و بیماری های احتمالی پیشگیری کنید:

  • قند را کنار بگذارید و یا آن را محدود کنید
  • با دقت بیشتری دهان تان را مسواک کنید
  • کم تر نوشابه بنوشید
  • مصرف آب مرکبات را محدود کنید
  • نخ دندان بکشید

اگر اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، روش درمانیِ ارتودنسی تجربه ای کم نظیر را برایتان به ارمغان می آورد.