چرا برخی افراد از مشاوره خانواده می ترسند؟

چرا مردم از درمان اجتناب می کنند؟

بیشتر مردم تمایل دارند در مورد مشکلاتشان با یک مشاوره خانواده حرفه ای صحبت کنند. استرس کاری و تعهدات خانوادگی، خیانت در زندگی مشترک موضوعات بسیار طاقت فرسایی هستند که به همفکری با یک مشاور خانواده نیاز دارند.

جلسات مشاوره خانواده راهی برای بیان احساسات و عواطف شما در یک محیط امن و محرمانه است. با این حال، بسیاری از مردم هنوز از صحبت کردن با یک درمانگر دوری می‌کنند، حتی زمانی که این بهترین راه برای حل مشکلات آنها باشد.

در اینجا چند دلیل رایج وجود دارد که چرا افراد از درمان اجتناب می کنند و از صحبت با مشاوره خانواده می ترسند:

1- برخی افراد فکر می کنند که مشاوره برای آنها یک انگ است

اگرچه مراجعه به مشاوره روانشناسی به اندازه گذشته تابو نیست، اما هنوز در این زمینه یک انگ وجود دارد. برخی از افراد از رفتن به درمان اجتناب می‌کنند زیرا می‌ترسند اعضای خانواده و دوستانشان فکر کنند آنها مشکل روانی دارند و یا به قول معروف دیوانه اند.

برخی از افراد بر این باورند که در صورت مراجعه به مشاوره خانواده، دوستان و خانواده‌شان از آنها دوری می‌کنند، بنابراین از صحبت با یک مشاور خودداری می‌کنند، حتی اگر بهترین مشاوره خانواده باشد.

چرا برخی افراد از مشاوره خانواده می ترسند؟

2- برخی افراد تجربیات بدی از مراجعه به مشاوره در گذشته داشته اند

برخی از افراد در گذشته به روان درمانگر یا مشاوره خانواده ای رفته اند و موفقیتی که انتظارش را داشتند تجربه نکرده اند. این خود باعث می شود یک سو گیری به مشاوران و روانشناسان به وجود بیاید. آنها بر این باورند که اگر درمان و مشاوره خانواده در گذشته مؤثر نبود، احتمالاً اکنون هم نمی تواند مؤثر باشد. البته این طرز فکر اشتباه ست. ممکن است این افراد ارتباط خوبی با درمانگر خود نداشته باشند. اگر برای یافتن یک مشاوره خانواده خوب و مناسب تر وقت بگذارند، درمان ممکن است موفقیت بیشتری داشته باشد.

3- برخی افراد باور ندارند که یک مشاور می تواند به حل مشکلاتشان کمک کند

بسیاری از مردم بر این باورند که مشکلات آنها آنقدر وحشتناک و عجیب است که یک مشاور نمی تواند به آنها کمک کند. با این حال، برای هر نوع مشکلی یک درمان وجود دارد. این افراد به این دلیل خود را منزوی می کنند که معتقدند مراجعه به یک مشاوره فقط اوضاع را بدتر می کند. این افراد متاسفانه بیش از حد از مشکلات خود خجالت می کشند و حتی حاضر نیستند به صورت تلفنی با مشاور خانواده صحبت کنند.

4- برخی افراد از احساس قضاوت شدن توسط مشاور می ترسند

فکر صحبت کردن با یک غریبه در مورد مشکلات و رازهای درونی، بسیاری از مردم را می ترساند. آنها می ترسند که درمانگر آنها را قضاوت کند. با این حال، درک این نکته مهم است که درمانگران، مشاوران و روانشناسان خانواده تحت آموزش های گسترده قرار گرفته اند و به آنها آموزش داده شده است که با هر بیمار با گرمی و درک متقابل رفتار کنند.

مهم نیست که یک موضوع چقدر شرم آور باشد، وطیفه یک مشاور این است که شما را قضاوت نکند.

5- برخی افراد از رویارویی با مسائل و مشکلات خود می ترسند

برخی از افراد درمان و فرایند مشاوره را به تعویق می اندازند، زیرا از رویارویی با مسائلی که با آن مواجه هستند، ترس دارند. آنها ممکن است فکر کنند که اگر مسائل و مشکلات را را نادیده بگیرند یا آنها را انکار کنند در نهایت این مشکلات از بین خواهند رفت.

با این حال، قطعا این روش کار نمی کند. در نظر داشته باشید که هر چه بیشتر مسائل خود را به تعویق بیندازند، بیشتر مضطرب خواهند شد. بهتر است زودتر با مسائل روبرو شوید، مهم نیست که مشکلات شما چقدر ترسناک است. هرچه زودتر به فکر راهکاری برای مشکلات خود باشید، بهتر و راحت تر می توانید از پس این مسائل بر بیایید.

چرا برخی افراد از مشاوره خانواده می ترسند؟

6- برخی افراد فکر می کنند که برای همیشه فرآیند مشاوره طول می کشد و انتهایی ندارد.

یک تصور غلط رایج بین مردم این است که اگر به مشاوره خانواده بروند، برای همیشه در آن خواهند بود و جلسات مشاوره بدون راهکار عملی بی پایان ادامه خواهد داشت. با این حال، هدف روان درمانی و مشاوره این است که هر مشکلی را که بیمار با آن مواجه است حل کند تا بتواند زندگی خود را به بهترین شکل انجام دهد.

یک نکته مهم: تخصص های مشاوره و روانشناسی برای مشکلات متفاوت یکسان نیست. شما باید با توجه به مشکلات خود یک درمانگر انتخاب کنید.

به طور مثال اگر شما با یک مشکل رفتاری یا عاطفی سر و کار دارید، نباید با درمانگری که با بیماران وسواسی کار می کند، صحبت کنید. در مرکز مشاوره روانشناسی آویژه درمانگران و روانشناسان هر یک در تخصص مربوط به خود کار می کنند و در همه حال سعی در حمایت از شما برای حل مشکلاتتان دارند البته بدون قضاوت کردن شما!!

مشاوره تلفنی خانواده برای گام اول اعتماد سازی:

استفاده از جلسات مشاوره تلفنی خانواده به ویژه در دوران قبل از ازدواج به بهبود روابط زوجین کمک زیادی کرده و به آن ها این امکان را می دهد تا به درک کامل تری از روحیات همدیگر برسند.

این نکته از این جهت حائز اهمیت است که هم اکنون یکی از عوامل اصلی طلاق و جدایی زوجین عدم ارتباط موثر آن ها در طول زندگی است. این عدم وجود تعامل سازنده به خصوص بر رفتارهای زوجین تاثیر زیادی دارد و بهتر است برای پیشگیری از تنش هایی که ممکن است در زندگی مشترک اتفاق بیفتد از خدمات مرکز مشاوره ازدواج استفاده کنیم.

اهمیت مشاوره تلفنی خانواده

مشاوره تلفنی خانواده به جلساتی گفته می‌شود که هم به صورت فردی برای یکی از اعضای خانواده و هم به صورت گروهی برای آن دسته از خانواده هایی که از جنبه های مختلف دچار اختلاف سلیقه شده اند، کاربرد دارد. این جلسات با تمرکز به تعارضات مطرح شده در میان افراد به جلوگیری از تشدید روابط مشکلات آنها کمک می کند.

چه طور باید یک مشاوره خانواده خوب پیدا کنیم؟

برای افراد مهم است که در مورد نوع درمان و مشاور برای خانواده خود تحقیق کنند.

چندین نکته در هنگام انتخاب مشاور خانواده عبارتند از:

درخواست پیشنهادات یک مشاور از پزشک مورد اعتماد خود

درخواست از یک دوست برای توصیه یک درمانگر

خودتان تجربه و صلاحیت یک درمانگر را بررسی کنید

با درمانگران بالقوه صحبت کنید تا ببینید آیا آنها انتخاب خوبی برای خانواده هستند یا خیر

بررسی رزومه و مجوز های درمانگر

اجتناب از عجله در تصمیم گیری

با اذعان به اینکه ممکن است چند جلسه طول بکشد تا ببینیم آیا مشاوری که انتخاب کرده اید برای نیازهای خانواده مناسب هستند یا خیر.

افراد همچنین ممکن است بخواهند در چند جلسه مشاوره تلفنی خانواده شرکت کنند و در صورتی که یکی از اعضای خانواده در جلسات شرکت نکند یا قادر به شرکت در جلسات نباشد، درمانگر چه پیشنهادی می دهد.

منبع:

https://psychology.avije.org/

https://wikihow.com/